Annons:
Etikettallmänt
Läst 1883 ggr
[TooLoover]
2014-08-01 01:04

Vilket smådjur ska man ha?

Hej Jag vet att jag egentligen läger detta inlägg helt fel men jag vet inte var jag ska lägga det annars. Jag vill ha ett sällskaps djur tex kanin hamster mm ( gnagardjur) så alla tips är välkomna! :) men det ända problemet är att jag är allergisk.. Det är min pappa med :( så vad ska jag göra? Finns det något djur som är mindre allergiframkallande? Då menar jag gnagardjur. Jag hoppas nu förstår vad jag menar, är rätt trött så om ni vill veta näsor mer är det bara att fråga på!;)

Annons:
VildaVittra
2014-08-01 01:17
#1

En kanin kan du ha utomhus året runt och slippa allergener inomhus.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zakaraa
2014-08-01 01:22
#2

Beror väl lite på hur pass allergisk du är. Vad är det ni är allergiska mot mer speficikt?
Är du väldigt allergisk mot pälsdjur bör du inte hålla djur inomhus, om än någonstans, ju mer man triggar allergin desto värre blir det så det är väldigt beroende på vilken typ av allergi och hur man reagerar.

Jag själv är överkänslig mot hanråttor, jag kan inte hantera dem allt för länge med bar hud medan jag inte har några problem med honor. Åkte på en rejält allergisk reaktion 2011 mot han- och bebisråttor som gjorde att jag inte kunde andras (utvecklade astma) och fick nässelutslag över hela kroppen. Idag efter långsamt invänjning och förbättrad hygien vid djurhanteringen (handsprit osv) så klarar jag av det och håller i båda könen av råttor. Föder till och med upp på liten skala idag.

Lite OT men kanin är inte gnagare utan hardjur :) Bara så du inte lär dig fel :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[TooLoover]
2014-08-01 09:49
#3

#1 ja det är Sant men hade varit mysigt att ha de inne, jag har en hund som alla i familjen tål, så helt allergiska är vi ju inte. #2 Mina föräldrar vill inte ha råttor:( tycker de är så söta ju! Jaha det visste jag inte , tack:).

[Sockertoppens_kaniner]
2014-08-01 12:20
#4

En kanin! Den kan du ha ute och slipper då den värsta allergien. När har du tänkt skaffa en ny familjemedlem? :)

Zakaraa
2014-08-01 12:47
#5

#3 Jag föreslog inte råttor :) Tror du missade frågorna jag ställde  :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[TooLoover]
2014-08-01 16:43
#6

#4 Så fort jag har tjatat på mamma och pappa lite 😃 

#5 Jaha läst på mobilen så det blev lite fel, Jag vet inte vad jag är allergisk mot :/

Annons:
Zakaraa
2014-08-01 17:04
#7

#6 Då skulle jag först och främst ta reda på Vad du och din pappa är allergisk mot för annars är det ganska omöjligt att veta vad man ska jobba med :)
Det finns ju en mängd olika allergier så ett tips är att göra ett allergitest och ta reda på vad det är du inte tål.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[TooLoover]
2014-08-01 17:07
#8

Ska leta upp mitt pricktest! ;)

[TooLoover]
2014-08-01 17:16
#9

Jag hittade det men detta pricktest är från 2011-06-23

Björk   4x4 mm.

Timotej  5x4 mm.

Gråbo  0 mm.

Katt   6x4  mm.

Häst  10x5  mm.

Hund 3x3 mm

Kvalster  0 mm.

Mögel  5x3 mm.

Det är vad som stod på papperet! ;) Men ska kanske beställa tid snart och se igen, kanske har något jag blivit mindre allergisk mot :) Det hoppas jag verkligen!

Zakaraa
2014-08-01 17:56
#10

Jag skulle begära att göra så många olika smådjurs tester som möjligt :) Jag begärde att få göra ett test mot råttor men icke -.- Så var lite hård för det vanliga testet kommer ju inte ge dig så mycket.
Var så länge sedan jag gjorde mitt pricktest så jag vet inte riktigt vad ditt resultat innebär, haha :) Men du verkar reagera på speciellt häst?

Som det ser ut så är utekanin det ultimata valet just för ni slipper ha djuret inomhus men jag skulle begära ett test för just kanin för att vara någelunda säker på att det inte blir För mycket.

Sedan när/om ni skaffar kanin (eller annan art) så skulle jag tipsa att ni Provlånar djuret/djuren först och ser om det fungerar. Låna, ta på foder eller liknande så ni inte blir tvungen att sälja sötsaken direkt efter köp pga att ni reagerar för starkt utan lugnt kan lämna tillbaka till ägare/uppfödare.
Jag tror det bästa man kan göra när man kollar vilka djur man tål är att helt enkelt låna hem arterna under en period och se hur det går :) Det finns många uppfödare som är snälla och hjälpsamma på den punkten! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

VildaVittra
2014-08-01 18:07
#11

#3 kaninerna tycker det är mysigt att vara ute. 🙂

#9 Du kommer vara känslig mot hö. Du kan inte tänka dig ett smådjur som inte äter hö som bas?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TooLoover]
2014-08-01 18:11
#12

#10 Tack, Ja speciellt häst, men det är ju ändå tur att jag inte är så intresserad av hästar, Ja ute kanin är ju ett knep för att ha ''gnagardjur/Hardjur'' Ja det är nog det bästa att låna ett gnagardjur eller kanin, innan man köper, Men jag tycker det är rätt sorligt för kaninen om den är ensam i buren kanske kan man ha 2. (det är väl nästan lag på det?)

[TooLoover]
2014-08-01 18:12
#13

#11 Vad finns det för smådjur som inte äter hö? är det råttor och gerbiler?

Annons:
VildaVittra
2014-08-01 19:39
#14

#13 Jag är ingen expert, men jag tror att den afrikanska dvärgigelkotten heller inte äter hö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zakaraa
2014-08-01 20:26
#15

Jag skulle tipsa dig om att starta en tråd kring icke hö-ätande djur på http://exotiskadjur.ifokus.se/ där kan du säkert få mycket hjälp med det! :) På det forumet finns många olika typer av smådjursägare från alla sidor av "cirkeln", så det är inte bara Exotiska djur utan även hamster, gerbil, möss osv osv som sitter där :) Jag tror det är den mest generella djursajten på iFokus (rätta mig om jag har fel)

#11 vilken punkt är det som är kopplat till hö? Av ren nyfikenhet bara :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

VildaVittra
2014-08-01 20:53
#16

#15 Timotej och gråbo.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TooLoover]
2014-08-01 20:56
#17

#15 Tack för tipset ska kolla där! 🌈☝️

Zakaraa
2014-08-01 22:36
#18

#15 Ah okej, tack :)
Måste leta fram mitt pricktest.. för tror jag hade en reaktion mot gråbo men jag reagerar bara på hö om jag håller på med det bararmat :) (och när jag ska lasta en hel hästlastbil full med höbalar xD)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zaviie
2014-08-08 18:17
#19

Guldhamstrar finns möjlighet att hålla på många olika sätt, finns dammfria ströer som tex carefresh, toalätt, back to nature, stl-strö. De kräver toalettpapper som bomaterial, en toalåda med sand som byts varje dag för bästa hygien och behöver inte ha hö.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Upp till toppen
Annons: