Annons:
Etikettsjukdomar-och-hälsa
Läst 8471 ggr
Försent för Edelweiss
8/18/13, 1:26 AM

(X?) Urinvägsinfektion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ca två veckor sedan upptäckte jag att kaninen småkissade på golvet (bild 1), och undrade om det var något fel. Eftersom jag är en relativt oerfaren kaninägare, har jag svårt att avgöra. 

Jag googlade. Några dagar gick. Det första jag läste om var urinsten/grus men han hade inte svårt att kissa, han hade bara svårt att hålla sig. Det var inget blod i urinet och det luktade nästan ingenting. Sedan undrade jag om det kunde röra sig om urinvägsinfektion.

Hans fötter som tidigare var vita och rena, började bli bruna och ibland fanns det kiss i pälsen (bild 2). Jag kontaktade en veterinär. Väl på plats berättade jag om symptomen och att jag misstänkte att det kunder röra sig om urinvägsinfektion, varpå hen svarade att urinvägsinfektion är mycket ovanligt på hanar, och i synnerhet hanar i hans ålder (4 mån). Hen tyckte att han såg fin ut, tog inga prover, sa att jag skulle kontakta om det blev värre.

Jag var lättad över orden, tänkte att det kanske var jag som var paranoid och över-orolig för min lille älskling. Men dagarna gick… och det blev gradvis värre. Tillslut såg det ut såhär (bild 3).

Jag försökte kontakta samma veterinär, ringde flera gånger men kom aldrig fram på telefonen. Tillslut kontaktade jag en annan klinik, fick en jourtid som är dubbelt så dyr och åkte dit med honom.

Insisterade på urinprov och fick reda på att det var urinvägsinfektion, precis som jag trodde. Har nu fått antibiotika och antiinflammatorisk, påbörjade kuren idag. 

Jag skriver det här inlägget för att det kan vara till hjälp för andra. När jag sökte hittade jag sparsamt med information och inga bilder, förutom riktigt svåra fall på engelska sidor. 

Tänkte också hålla er uppdaterade på hur det går :) 

(bild 1)

Annons:
Försent för Edelweiss
8/18/13, 1:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

(bild 2)

Försent för Edelweiss
8/18/13, 1:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

(bild 3)

Försent för Edelweiss
8/18/13, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Antibiotika som han ska få i 10 dagar. 1,5 ml, morgon och kväll.

Försent för Edelweiss
8/18/13, 11:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Antiinflammatorisk och smärtlindrande. Denna är jag konfunderad över… Den som hjälpte mig på apoteket misstänkte att veterinären feldoserat. Enligt receptet ska han ha 2,3 ml Metacam om dagen vilket motsvarar 23kg katt (metacam är egentligen för katter). Det är ju en enorm dos! Hon ringde veterinären och frågade, och fick bekräftat att det ska vara 2,3ml om dagen. 

När jag googlar på kaniner och metacam hittar jag att de flesta får doser som 0,7 eller liknande. Är lite orolig, min kanin väger ju bara ca 2 kg. 

Funderar på att avvakta med metacam och ringa imorgon. Har ni erfarenhet av det?

DivinA
8/18/13, 1:07 PM
#5

Men gud vilket bra initiativ av dig att starta en tråd om det här!!! Jätteviktigt ämne!

Försent för Edelweiss
8/19/13, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag började behandlingen på lördag kväll, och nu på måndag ser det ut såhär! En klar förbättring! :) Baktassarna är torra och fluffiga igen. Skrevet är fortfarande lite missfärgat och pälsen där omkring tycks aldrig torka helt, utan lite "ihopklistrat". 

Enligt veterinärens ordination ska han tvättas 1-2 gånger om dagen. Jag tvättade honom med lite Barnängen schampo runt fötterna och baken på lördagen och även lite idag. Bad tycker han inte alls om och det är en kamp varje gång :/

Han är ganska arg på mig nu, för att jag tvångsmatar honom med antibiotika och badar honom, men det är ju för hans bästa - och bättre har han blivit! Mycket bättre. Jag märkte redan igår att han var mycket piggare och hoppade runt mer. :) Det är härligt att se honom så pigg igen.

Ringde en annan veterinär och dubbelkollade dosen för Metacam. Tydligen var det över dubbelt så mycket som han borde ha :S Tur att jag aldrig gav honom så mycket! 0,9 ml är den rätta dosen enligt dem.

Annons:
[lucke]
8/19/13, 8:23 PM
#7

#6 Skönt att det går åt rätt håll👍

Försent för Edelweiss
8/20/13, 1:45 PM
#8

Jag har nästan inte sett något småkissande sedan han började få antibiotika… tills idag. Pälsen var sämre igen. :( Jag förstår inte varför…  Duschade hans bak idag igen och när jag skulle torka honom.. kissade han i handduken. Sköljde av honom igen och torkade igen. 

Han sprattlar så mycket när jag ska tvätta honom att jag blir rädd för att han ska skada sig. 

Någon som har tips på bästa sättet att gå tillväga? Just nu virar jag in honom i en handduk och sätter mig i duschen med honom på rygg i knät och sköljer bakdelen. Både jag och handduken blir blöt, men hittills är det bästa sättet jag hittat. 

Han kämpade emot när han skulle få antibiotika idag, mer än någonsin tidigare.

[Cocomo]
8/20/13, 7:22 PM
#9

#8 När jag var tvungen att tvätta rumpan på min kanin så tyckte både han och jag det var bekvämast att lägga en handuk i diskhon i köket och sen fylla upp ungefär 10cm vatten och låta kaninen stå på bakbenen i vattnet och vila överdelen av kroppen mot ena armen och att man håller så man har kaninen nära kroppen. Kändes som att han kände sig tryggare när han fick stå så och ha lite "kontroll" på läget och handuken är för att det inte skulle vara så halt och han skulle halka runt med tassarna. Då är det också lätt att göra rent och tvätta för man har en arm fri och sen kan man bara lyfta en tass i taget och tvätta! 🙂Man får bara se till att kaninen står stadigt. Hoppas du förstår min förklaring, jag är inte världbäst på att förklara saker så andra förstår.. 🙂

Försent för Edelweiss
8/21/13, 9:50 PM
#10

Jag fyllde en plastlåda med vatten och la handduk i, men det gjorde ingen skillnad. Såfort han kommer i kontakt med vatten får han panik. 

Pälsen har blivit sämre igen. Mycket sämre. Hur ren och fin jag än gör honom och torkar efteråt,… så blir han lika nerkissad igen efter några timmar. Jag har bokat ännu en tid hos veterinären nu på fredag. Efter att ha pratat med dem verkar det som att antibiotikan inte biter, eller så har han uringrus/sten.

Jag blir så otroligt ledsen och förtvivlad över situationen. Vad har jag gjort för fel? Jag har läst om urinvägsinfektion hos kaniner flera gånger på olika sidor, på svenska och engelska. Och buren är INTE smutsig. Kisslådan är INTE smutsig. Herregud, jag städar hos honom flera gånger om dagen! Jag suger upp kiss med papper från hans päls flera gånger om dagen. Jag ger honom hö direktköpt från en bonde. Jag byter hans vatten flera gånger om dagen. Pellets får han måttligt av, max en halv dl om dagen. Ibland ger jag honom några blad basilika eller nån kvist med morotsblast. 

Och jag följer verkligen alla instruktioner veterinären gav till punkt och prickar. Men ändå har det blivit såhär… :( Är så frustrerad att jag kan gråta.

veggie4every1
8/21/13, 11:41 PM
#11

#10 Har du hört talas om Chanca Piedra? Det är en ört som kan vara värd att prova. Jag har inte behandlat kaniner med den, men väl marsvin med urinsten och urinvägsproblem. Det har fungerat bra på de djur jag har behandlat, men jag vet även djur där det inte givit önskat resultat. Så det är inga garantier, men jag har som sagt haft goda resultat med Chanca Piedra. Ju snabbare man sätter in behandlingen desto större är chanserna att han blir bra om han har grus eller urinsten.

Du kan köpa den i Sverige på denna sidan:

http://www.derivatamedicus.se/

Mer om Chanca Piedra här: https://www.platinumnaturals.com/chanca_piedra.html

Jag skulle inte heller ge någon pellets alls just nu. Enbart hö, vatten, björkgrenar (björkblad) och lite maskrosblad /kärs/ gräs om han är van vid det.

Lite pressad citron i vattnet, citrat är en antagonist till kalciumbaserade stenar (han ska dricka så mycket du kan få i honom) och var han ett marsvin skulle jag rekommendera så mycket gurka han kan äta :) Jag vet inte dock hur kaniner tål det för magen, men gurka kan ofta vara bra annars för urinvägsbesvär.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Cocomo]
8/21/13, 11:58 PM
#12

#10 Det bästa är att sätta ner kaninen först och sen börja fylla på med vatten lite försiktigt och samtidigt "skvätta" jätteförsiktigt på tassarna där kaninen kommer bli blöt så är dom mer förberedda på att det kommer vatten! Förstår att du blir frustrerad när kaninen inte blir bättre men du gör det bästa du kan för honom! Jag kan inte så mycket om urinvägsinfektion hos kanin så jag kan tyvärr inte komma med några mer tips, det ända jag kan komma på är tranbärsjuice, det dricker jag när jag har uvi och gav det till marsvinen också, vet dock inte om man kan ge det till kanin! Fortsätt kämpa! 🌺

veggie4every1
8/22/13, 12:40 PM
#13

#12 Ska man ge tranbär så var noga med att det inte är en massa socker i det. En del juicer man köper i livsmedelbutiken är ju tyvärr fulla av socker. Det kan göra besvären värre om man har otur. Tranbär har visat sig kunna vara förebyggande och är ju en bra ide. Jag tror dock inte att det kan bota urinsten eller uvi om man väl har det. Men om kaninen tål det för magen så kan man ge osötad tranbärsdricka förebyggande.

Det finns de som använt något som kallas Eurologist och tycker det är bra. Själv har jag bara erfarenhet av Chanca Piedra och kan pga det bara rekommendera chancan, men det kanske finns någon annan här som använt det som kan berätta sina erfarenheter.

Det är svårt att få tag i verkar det som, men det finns denna tyska sida som säljer vad jag tror är eurologist eller likvärdigt preparat. Det är i alla fall mot urinsten och urinbesvär. Du kan kolla själv.

http://www.naturheilkunde-bei-tieren.de/

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Annons:
[Cocomo]
8/22/13, 1:48 PM
#14

#13 Ja, det är klart. Så lite socker som möjligt! Brukar köpa B&P Tranbärsdricka koncentrat. Den är sockerfri 🙂

Lilje som hänger på Marsvin iFokus tror jag har gett Eurologist till ett av sina marsvin som har problem med uvi. Så skicka ett pm till henne så kanske hon kan komma med lite tips och så! 🙂

Här är hennes blogg, har för mig att hon skrivit lite om vad hon gett sin gris och vad som hjälpt.
http://sevenlittlepiggies.blogspot.se/

Försent för Edelweiss
8/27/13, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Efter ännu ett besök hos veterinären, där både röntgen efter urinsten gjordes och en bakterieodling skickades iväg, har han äntligen börjat bli bättre! 

Inga stenar hittades och inget grus. Bakterieodlingen visade inga som kunde orsaka urinvägsinfektion, vilket betyder att antibiotikan tagit hand om alla! 

Igår märkte jag att pälsen blivit silkeslen igen och på undersidan har han blivit renare och fluffigare. Pälsen ser riktigt bra ut igen!

Jag hoppas verkligen att det håller i sig, och att han inte blir sjuk igen som han blev efter tidigare förbättringar. Men såhär fint har det inte varit på länge :) Jag hoppas verkligen!

Tack för all stöd och tips Cocomo och veggie4every1! Det har hjälpt väldigt mycket! <3 Tack

[Cocomo]
8/27/13, 12:37 PM
#16

#15 Vad skönt att han är på bättringsvägen! Hoppas han fortsätter hålla sig frisk och kry nu🙂Är bara glad att tipsen kommit till nytta och att jag har kunnat hjälpa till! 🌺

veggie4every1
8/27/13, 1:50 PM
#17

#15 Instämmer med #16🙂🌺

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
4/5/14, 8:02 PM
#18

Det däre med kost kan alltså inverka? Ja 0,5 dl pellets kan vara för mkt. Jag håller på minska mängden av allt utom hö till min kanin, för hon gick upp i vikt och fick en hemsk hakpåse som blev hemskt infekterad, vi blev tvugna att operera bort den.

Min kan e lite gul runt "slidan" och runt munnen. Hon äter inte (har skrivit om detta i en egen tråd nyligen) kan det vara urinvägsinfektion?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

veggie4every1
4/6/14, 11:45 AM
#19

Kosten är väldigt viktig och urinsten är oftast en kostrelaterad sjukdom. Låter inget bra att hon inte äter, jag förmodar du stödmatar då? Ja, det kan vara urinbesvär. Håll koll på att hon kissar, hur hon beter sig då och hur kisset ser ut, om det är grumligt, vitt, rött etc.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
4/6/14, 11:55 AM
#20

Jag har lagt upp en egen tråd för gertruds nuvarande problem. svara mig gärna där! javascript:nicTemp();

💋 tack


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
veggie4every1
4/6/14, 12:07 PM
#21

Jag hittar inte den tråden :) Länken funkar ej för mig tyvärr.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

Lina Strindlund
4/6/14, 12:14 PM
#22

jag pmar dig :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Twix*
7/21/16, 5:39 PM
#23

Blev något lättat när jag läste din tråd TS…att de inte bara är min kanin som drabbats för de är som du säger att det finns mycket lite information , har nästan ett exakt likadant fall här hemma (vet att detta var 3år sedan men ändå) har en vit rödögd hade som är 4 månader och kissar ner sig något så fruktansvärt  for in till vet och fick möta en enligt mig ganska skum veterinär som inte heller tog några prover utan bara vägde honom och tog prover… Han var mager och hen frågade om Pepzi åt som han skulle, olyckligt vis hade jag inte ägt honom mer än en vecka så ja visste inte riktigt. Veterinären och jag talade men kom inte fram till något vettigt utan valde att prova behandla mot urinvägsinfektion i en veckan, svarade han inte på behandlingen sa vet att det antagligen var medfött njurfel. Fick Bactrim utskrivet till Pepzi, 0,5ml morron och kväll Jag tyckte att han blev något mindre kissig i pälsen men de va nog önsketänkande… Han kissade bara ner sig mer och mer och snart var behandlings veckan slut och här står jag nu med en kissig kanin som inte svarar på behandling  tänker åka till en annan veterinär illa kvickt i morgon och hoppas vi kommer fram till något

Upp till toppen
Annons: