Annons:
Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 1256 ggr
[Synnerlig]
2/6/16, 12:41 PM

Kanin ser "spöken".

Är lite orolig över min dvärgvädur. Han är fyra år gammal och frigående i lägenhet och mycket social och gosig. De senaste 3-4 dagarna så har han någon gång under dygnet betett sig underligt. Han ser spänd ut, rör sig typ som en robot, som om han vore rädd och verkar rädd för mig. Så jag försöker prata lugnt med honom och närma mig honom försiktigt och försöker klappa honom men då skuttar han i väg och gömmer sig. Sen kan han helt plötsligt, från ingenstans få panik och börja springa in i saker och gömmer sig som om han plötsligt blivit tokskrämd av ingenting. Det är som att han ser "spöken". Men om man försöker locka honom med lite godis och hö så blir han bra igen. När jag tänker efter så tror jag att liknande har hänt någon enstaka gång tidigare för längesedan. Är lite orolig över vad det kan vara för fel. Har någonting hänt i huvudet på honom? Har han fått dålig syn eller hörsel helt plötsligt som gör att han inte känner igen mig? Sambon funderar på om det kan vara för att jag är gravid och sänder ut hormoner. Eller är detta normalt hos kaniner?

Annons:
veggie4every1
2/6/16, 2:46 PM
#1

Har det blivit någon förändring i möblering eller kanske står det en påse eller något annat "farligt" på golvet?

Det kan även bero på olika ljud utifrån lägenheten, de hör ju bättre än oss eller dofter kanske. Tycker inte det är helt otroligt att de reagerar på hormondofter som din sambo säger och även på dofter som vår egen ångest och rädsla.

Det har hänt med en del av mina marsvin några gånger och då är det oftast ett hus som blivit flyttat i fållan intill eller en ny matskål de inte sett tidigare. Men ibland kan man inte förstå det och jag förmodar då att det är dofter eller ljud utifrån. Men eftersom de lever onaturliga liv så får de ibland lite störda beteenden också.

Livet borde ju ha handlat om att springa för livet, gömma sig, vakta revir, leta mat och få kaninbebisar bland annat. Ett spännande men farligt liv där man måste vara på sin vakt om man vill överleva och de instinkterna finns ju kvar.

Sajtvärd på Djurrätt ifokus & Medarbetare på Vegan ifokus      
VäckarklockaIf Not You, Who? If Not Now, When?
Väckarklocka

[Synnerlig]
2/11/16, 10:59 AM
#2

Ingen förändring eller så hemma. Jag vet inte varför han var som han var de dagarna men nu verkar han vara helt normal igen i alla fall. Tack för svar! :)

Twix*
2/16/16, 11:52 PM
#3

Han kanske bara blev skrämd av nånting och blev lite skärrad efter de 😊

BaltizSimbaLukas
4/7/16, 8:36 PM
#4

Det kan mycket väl bero på att du är gravid. Jag kan inte förklara, men jag vet att det kan vara så. :)

Du kanske kan testa att fråga inne på kanin iFokus annars?

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Upp till toppen
Annons: