Annons:
Etikettfärger-raser-och-tecken
Läst 578 ggr
hejkomochhjälpmig
5/7/16, 11:07 PM

Kontaktsökande och människoälskande ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det någon ras där dessa egenskaper är speciellt utmärkande?

Jag undrar eftersom jag numera är helt kaninlös för första gången på nästan 20 år och nu har börjat fundera på att skaffa kanin igen. Jag har haft två honor som utmärkt sig speciellt genom åren, på olika sätt men båda var just väldigt, väldigt kontaktsökande, de ville vara med mig, de kom springande när jag kom hem, skulle sova i sängen, sitta med i soffan, följde efter mig och skuttade mellan benen på en så att man många gånger höll på att falla omkull x).

Är honor oftast mer måna om att pyssla om sin människa?

Den ena honan var en holländsk kanin/ hermelin / lejonhuvad -blandrashona med ett sjuhelsikes temperament men som alltid ville vara med och alltid skulle pyssla om en, även om hon givetvis hade kaninsällskap också (som hon också pysslade om).  Till utseendet var hon mest lik holländaren, är rasen ofta så kontaktsökande?  Hon la sig och sov på mig liksom! 

Sen, utav 7 renrasiga dvärgvädurar hade jag också en hona som var sådär underbart extra snäll  och tog hand om allt och alla hela tiden, snällaste kaninen i världen.  De andra var mer "normala" kaniner.

Utöver dessa har jag haft hermeliner och lejonhuvad kanin. Hanar.

Gosiga kelgrisar har alla varit så det är inte det jag är ute efter, vilken kanin älskar inte att bli klappad på de rätta ställena liksom? Finns det någon ras där de här beteendena jag beskriver ofta förekommer? Kaniner som älskar människor! Jag saknar att bli väckt av en kaninpuss på kinden <3.

Annons:
Upp till toppen
Annons: