Annons:
Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 902 ggr
Smajlis
2016-09-24 09:05

Gå på toan.

Hej! Har precis fått hem kaninisarna. Och de bajsar överallt. Har ni tips på hur jag får dom att gå på sin lilla toalett? :) Har flyttat över bajset osv till den men de har inte riktigt förstått ännu ;) Och jag är ny på det så jag har ingen koll heller. Tacksam för råd! Ha en fin dag!

Annons:
rebelred
2016-09-25 13:10
#1

Vad har du för strö i toaletten? Samma som i resten av buren eller ett annat? Är höet nära toan så att de kan äta samtidigt som de gör sina behov? (många kaniner gillar det) Sen så förstår ju kaniner olika snabbt så det är bara att fortsätta lägga deras pluttar i toan så borde de förstå till slut (:

Smajlis
2016-09-25 20:50
#2

Ja vi har samma strö, spån! De kissar utanför och i motsatt hörn. O när jag flyttar den dit så går de dit den var tidigare :( Tycker att dom bajsar överallt utom i bodelen! Haha! Men vi kanske lär oss! Dom är i sin utebur och jag mockar iordning kanske alldeles för ofta?

rebelred
2016-09-26 19:57
#3

#2 Det är ofta lättare för kaniner att lära sig var de borde göra sina behov om man har annat underlag, t.ex toalätt! Ha toalådan på samma ställe, hur ofta mockar du ur buren?

Smajlis
2016-09-27 09:48
#4

Då ska jag testa ta annat i toan! Jag brukar vara där och fräscha till det lite varje dag! Kanske dumt?

rebelred
2016-09-27 18:17
#5

#4 Att fräscha till i toan kan du göra, men om det bara ligger några få pluttar där i kan du nog låta det stå och kolla senare om det finns mer. Ligger det flera pluttar på golvet så kan du lägga i dem i toan! :)

Smajlis
2016-09-28 14:09
#6

Då gör jag så! Birgitta liksom pedant och vill ha det fräscht för dom! Men dom bryr sig väl inte så värst mycket om det kanske! Ska testa med annat strö i toan!

Annons:
rebelred
2016-09-28 20:46
#7

#6 Lycka till!

Smajlis
2016-10-04 19:44
#8

Hej igen 😃 Tänkte kolla, stampe plockar ut höet ur höhäcken och så sitter han på det och gör även sina behov på. Brukar de göra så? Jag har ingen aning om hur mycket hö han äter :(

rebelred
2016-10-06 18:09
#9

#8 Hej! Ja en del kaniner gör så. Du kan prova med att ha halm i toan också (eller spån)? Det luktar lite mer om de kissar på halmen men det kanske hjälper. Annars beroende på så kan du ju försöker göra så att han inte kan riva ut höet.

Smajlis
2016-11-29 19:51
#10

Hej igen! Får verkligen inte till det med toaletten. Har nu valt att plocka ut den helt och håller för att se om han väljer något speciellt ställe osv. MEN, han bajsar verkigen överallt i buren! Har spån och det är verkligen överallt! Önskar få alls tips ni kan tänka er!

cissi_1993
2017-01-31 19:42
#11

pröva byta botten matrial och ha spån i toalätten och ställ den under höet.

kissar han på något spesielt ställe?

Mininin
2017-02-02 20:08
#12

Kaniner vill själva möblera! Mat och vattenskålen hällde dom ut varje dag och drog iväg dom. Sen sa uppfödaren att dom ville möblera och att jag skulle ställa skålarna där dom själva tog dom och det har funkat. Toalådan har funkat så för några, några bajsar o kissar här o där.

camilla85
2017-02-02 20:23
#13

Min frasse blev rumsren på ett kick. Gick mycket lättare och fortare än jag trodde. Första dagarna struntade han i toalådan och gjorde från sig lite här och där. Då la jag fleece överallt i buren förutom i lådan där de var spån och vips så var han rumsren. Bytte sen ut spånet mot toalätt så man slipper allt skräp. Nu är han alltid frigående här hemma och de fungerar jätte bra förutom lite söndertuggade mattor och brev 😜.

Annons:
Upp till toppen
Annons: