Annons:
Etikettkaninens-mat
Läst 1541 ggr
Smajlis
2016-10-15 21:10

Hur mycket pellets får era ute kaniner på vintern?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket pellets får era kaniner som bor utomhus? Det finns obegränsat med hö, och dagliga pinnar. Men vet inte riktigt hur mycket pellets jag ska ge? (Jag ger inget dåligt pellets)

Annons:
tlover
2016-10-15 21:52
#1

Sånt varierar ju från kanin till kanin. Jag gav tex ingen av våra utekaniner pellets, varken på vintern eller sommaren medan vissa magrar av även på ganska stor dos (vad jag förstår, det har jag ingen egen erfarenhet av med tanke på att våra inte åt pellets)

l'm back

Smajlis
2016-10-16 07:19
#2

Så dom åt bara hö på vintern? Och annats också? :)

tlover
2016-10-16 10:14
#3

Hö, grenar och lite grönsaker el liknande (vi hade bra hö så det behövdes få grönsaker för att komplettera)

l'm back

sossos
2016-10-19 21:12
#4

Mina niner får en aning mer pellets på vintern, Lille Skutt får även lite havre för att få upp hullet. Det skiljer mycket från kanin till kanin. 

Lille Skutt kan äta nästan hur mycket som helst utan att bli tjock eller öka i vikt så han har fått ganska mycket under vintern. Är en blandras med mycket hermelin så han är väldigt liten och fryser då lättare.🥶

Charlie är en lejonhuvad dvärgvädur med mycket och tjock päls, hon får ingen havre då jag är rädd att hon ska öka i vikt. 

Eftersom det inte finns något gräs på vintern ersätter jag det delvis med pellets. Annars får de vara ute i hage hela dagarna och bli då mätta på gräs och hö men de blir svårare på vintern.

Du får helt enkelt utgå från din kanin och testa dig fram, 😉 Det viktigaste är att de har ordentligt med halm.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Smajlis
2016-10-24 12:14
#5

Tack för svaren! :) Han får en hel del pellets nu o hö. Pinnar dagligen och gottigt (morot/äpple liten bit) 2 ggr/vecka. Jag funderar på om man kan ta in gran i buren? Inte för mycket men lite. Är det något ni gett era?

tlover
2016-10-24 13:13
#6

Jag har gett så länge det inte varit avelshonor eller hona med små spralliga ungar. Även tall, en osv är mumma för kanin

Däremot så har jag inte gett jättemycket gran även om det inte varit avelshonor utan företagit tall osv (gran är rik på mangan tror jag och överskott är aldrig bra av något, när det gäller mangan eller vad det nu var som gran är rik på är det extra viktigt att det inte ges för mycket till avelshonor då det kan göra att de producerar extra många ägg men av sämre kvalité)

l'm back

Annons:
Smajlis
2016-10-28 11:05
#7

Tack för svarwt! Så då borde det inte vara några problem om jag har en hane! Att ge i små mängder?

Marsvinsmamman
2016-11-08 22:27
#8

#7 Nej då, inga problem. 🙂

Upp till toppen
Annons: