Annons:
Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 1639 ggr
Mininin
2017-01-23 09:27

Avlivning av en kanin, hur göra med de andra?

Min fina älskade kanin har ett öga som svullnat ipp och jag har öäst att prognosen inte är god, inte ens om man opererar, så bokade veterinärbesöket i eftermiddag kommer troligen bli det sista. Han är dessutom gammal, så det bättrar ju inte på oddsen att han kan bli frisk. Han har hela sitt liv bott med 3 kullsyskon (de är kastrerade) i ett större utrymme och de älskar verkligen varandra, alla 4 kaninerna ligger alltid tillsammans i en mysig hög, inte bara på vintern under värmelampan utan även när det är sommarcarmt. Nu.tror jag ju att han inte k

Annons:
Mininin
2017-01-23 09:33
#1

Kommer hem igen, ska de andra följa med toll vette, kommer de vänta på honom för alltid annars eller kommer de bara att bli skräckslagna av han ( som jag tror, avlider) vad är bäst? Ska jag ta hem honom ich visa dem? Tror de då att det är jag som dödat honom? Hästar brukar vänta på sina kompisar, en häst som var tvungen stt avlivas kunde vi låta de andra se o nosa på och de nosade länge och verkade ledsna men de verkade inte vänta på ich titta efter henne, som de brukar göra. Jag vet inte vad som är rätt att göra, finns det ens ett rätt sätt?

[RC1393]
2017-01-23 10:02
#2

Kaninerna kommer inte tro att du har dödat honom, de kan inte föreställa sig scenarion på det sättet. Det enda de kommer förstå är den konkreta fakta som du lägger fram- deras vän är död. Jag hade låtit dem se kroppen. 

Det är ju både och det där med att ta med dem. Skulle han bli stressad av att åka själv till veterinären?

Mininin
2017-01-23 12:08
#3

Tack för ditt svar! Han är inte van att åka bil och blir definitivt stressad av att åka bil. Jag kanske ska ta med de andra därför också. Stackars kaniner.

[RC1393]
2017-01-23 13:49
#4

#3 Blir det en trygghet för honom så skulle jag ta med mig övriga också. Man vill ju att slutet ska vara så lugnt som bara möjligt.

Mininin
2017-01-23 22:16
#5

Jag tog med hans bror och de tröstade varandra tror jag. Men, det blev inte alls som jag trott! Vette sa att en så här gammal kanin var det inte befogat att operera o greja en massa med, men han kollade tänderna och problemet var inte tänderna och han sa att han nog inte hade så ont så man skulle kunna pröva att behandla med ögondroppar och se hur det gick, det fanns en liten chans tyckte han! Ninen är hemma igen och får nu ögondroppar, eftersom vette sa att han inte hade särskilt ont så känns beslutet att försöka göra honom frisk helt rätt, även om chansen att lyckas är liten. Vid näste vettebesök, oavsett anledning så ska minst en kaninkompis få vara med, dels för att de lugnade varandra och om det blir så illa som jag trodde idag också för att de andra inte ska vänta på den som saknas. Vad bra dagen slutade :)

[RC1393]
2017-01-24 18:01
#6

#5 Men vad roligt att höra! Håller tummarna för att det går vägen!

Annons:
Mininin
2017-02-02 14:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ögondropparna har inte hjälpt, massa vitt gegg rinner fortfarande ur ögat, som jag tycker står ut mer än det andra också. Vette ikväll. Ninen får smärtstillande och han verkar ok, äter och myser med sina kompisar ny. Ska jag fortsätta med smärtstillande och ge honom några ok dagar, kanske veckor med kompisar och morötter? Bra kan han inte bli, med mycket tur kanske det är något dom kan operera. Men även om det går så är chansen liten. Han är 7 år och uppfödaren jag köpte honom av sa att de brukar bli högst sex år. (Storvuxen ras). Avliva ikväll eller medicinera mot smärta? Ögoninfektionen ger sig inte alls, medicinen hjälper inte. Ögat har liksom tryckts uppåt/utåt tycker jag det ser ut som, det är svullet runt och framförallt framför ögat. Han är blind, grått "suns" i ögonen, men det har han varit 6 år och i välkända omgivningar beter han sig precis som en seende kanin, jag tror att de är vana att vara gångar under jord utan ljus så om de bara är i en bekant miljö så är blindhet daktiskt unget större problem för en kanin. Jag är helt säker på vad jag rått någon annan att göra. men nu är det min nin.

Mininin
2017-02-02 20:02
#8

Han avlivades för några timmar sedan. Jag höll i honom och han reagerade inte på sprutsticket och slappnade han liksom av och bara somnade in. Efteråt, jag tog med honom hem för att de andra kaninerna inte skulle vänta på honom. Sedan så klämde jag på och runt ögat och det kom massor av illaluktande var. I munnen fanns blod och illaluktande var. Så glad att han fick smärtstillande sista veckan. Det är sorgligt nu men han har det bättre nu och han har haft ett jättebra och långt kaninliv. Hans kompisar vet vad som hänt.

CamillaS
2017-06-19 10:06
#9

Beklagar sorgen! Men han verkar ha haft ett underbart kaninliv hos dig! Funderar på om det kan ha varit en tumör som låg bakom ögat och tryckte. Inte omöjligt men det får man aldrig veta. Sov gott fina kanin. ❤️

Upp till toppen
Annons: