Funderar du på att skaffa kaniner?
Det finns många kaniner och andra djur som behöver ett hem. Om du planerar att skaffa kaniner, varför inte ta hand om de kaniner som behöver ett hem?
Det finns omplaceringshem för kaniner som du kan kontakta eller också finns det kaniner som man inte vill ha längre på Blocket. Det är viktigt att de djuren får ett hem där de får leva ett gott liv hela sina liv.
Så fundera lite på det, innan du går till djuraffären eller kontaktar en uppfödare.🙂
Bra sagt, skriver under på alltsammans. 🙂
Håller med- hoppas på att ta hand om en omplacering den dagen det blir dags för en ny liten vän.
ja, men problemet är att det kan var svårt om man vill ha en särskild ras… men annars så håller jag med , jättebra att du tar upp detta!
länka gärna (eller får man inte länka?) till de ställen man kan hitta övergivna kaniner. Ta med tigerharen.org också kanske. samt djurskyddet…fast de har mest katter…
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Jodå det är ok att länka. Om vi får ihop ett gäng så kan jag lägga till dem på länksidan :)
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
#3 Min förhoppning är att man inte bryr sig så mycket om vad det är för ras på kaninen. Eller vad kaninen har för färg eller hur "fin" den är.
Min förhoppning är att man ska mer bry sig om att ett djur behöver hjälp än att den är en speciell ras.
Min förhoppning är att om man går till ett omplaceringshem, så adopterar man den minst adoptivbara kaninen man kan hitta. Kaninen ingen vill ha, det är den kaninen som behöver dig mest.
Jag tycker det är toppenbra med omplaceringshem
#3 Jag anser att man bör välja främst efter kaninens personlighet om man bara ska ha till kel och inte främst efter specifik ras.
Många kaniner där ute som behöver nya hem, ska dem dissas för att "de är fel ras"?
Jag gillar flertalet raser, och jag går främst efter personlighet när jag söker kanin.Har en omplaceringskanin här hemma, haft andra också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade gärna köpt från omplacering, men i och med att jag föder upp och i en svår färg kan jag inte köpa en omplacering, men jag hade gärna gjort det🙂
Jag förstår ju förstås om man inte vill ta hand om en kanin som bits eller är extremt nervös exempelvis om man har små barn. Det är ju inte heller alls bra för kaninen.
Man måste ju välja kanin efter ens egna förutsättningar. Precis som med alla andra djur.
Man gör en fantastisk god gärning ändå bara genom att ta hand om en kanin som behöver ett hem, även om man väljer den sötaste och snällaste kaninen på omplaceringshemmet.
Jag skulle dock välja den som ingen annan vill ha, om det nu fanns en sådan 🙂
Tycker också att köpa en kanin på omplacering är en jättebra ide🙂
Man gör en god gärning att ge oönskade, bortglömda djur en ny chans till ett bättre liv.
Det gjorde jag med Foppa❤️Han var oönskad i sin familj och flickan som hade honom innan orkade inte ta hand om honom. Han kommer troligtvis från en djuraffär (?). Foppa är så fruktansvärt snäll och lugn och är idag snart 8 år. Ångrar inte en sekund att jag köpte honom❤️
#5 Jag var otydlig, ursäkta. Jag menar inte att man ska vara kräsen, men om man tex har allergiska vänner (som jag) så bör man välja en ras (rex valde jag) som troligtvs går bra för dem, så vännerna kan hälsa på. Nu menar jag nära vänner som man träffar ofta! Annars kan man ju inte skaffa djur alls om man ska ta hänsyn till alla man känner, haha.
#8 bra skrivet! man ska inte ta sig vatten äver huvudet!
Men ni som är uppfödare, tex Stina svensk, hur tänker du när du tycker detta är bra men samtidigt är uppfödare?
Länkar…
http://www.tigerharen.org/om/att-ta-hand-om-kaniner-fran-tigerharen
http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/tips-till-blivande-djuragare/kaniner
Jag har med flit länkat till sidan där de skrivit info om vad som krävs för att skaffa kanin, hehe ,så man inte direkt ser de söta kaninerna och gör ett impulsköp!
tigerharen har höga krav, jag har dem i bakhuvudet när jag planerar för mina djur, alltså jag strävar efter deras höga standard men det är svårt att nå dit. iaf när man bor i stan. därför kan jag inte adoptera från dem i nuläget.
#10 Det är en myt att rex-kaniner är mer allergivänliga.
Det handlar om individen.
Jag personligen skulle inte skippa att skaffa de djur jag vill ha, pga mina vänner. Aldrig. Jag skaffar inte djuren för deras skull. Då får jag träffa dem någonannanstanns eller ute (eller om jag då har kanin ute t.ex).
Tigerharen är bra men har nästan lite för höga krav tycker jag.
Jag e inte så kaxig tyvärr, vissa människor vill jag ska kunna hälsa på, för min egen skull. Men hade jag en stor gård så…kunde jag ha en hel del övergivna djur där… *dreaming* det är ju itnressant att rehabilitera också, men jag kan itne så mkt om sånt. Man ska som sagt välja djur efter sin förmåga…
nä, nu väntar min hund på aktivering och kaninen på lite nattpellets , hihi, dags att lämna cyberspace…
peace, godnatt.
#13 Vem talar du till? Eftersom du skrev "jag e inte så kaxig", vem har varit kaxig? Ser ingen som varit det…
#14 Jag tror #13 menar att hon inte vill säga ifrån till sina vänner, så hon "e inte så kaxig". Så uppfattar jag det i alla fall, inte att hon menar att någon här i tråden varit kaxig 
Ja, alltså, man kan väl tänka att det kan finnas människor som kan ge kaninerna ett toppenbra hem även om de inte lever upp helt till tigerharens krav. Lite väl ambitiöst av dom kanske, vilket kan mycket väl resultera i att man då köper från uppfödare eller djuraffär i stället.
För höga krav blir kontraproduktivt.
#15 Fast det har ju inte ett dugg med kaxighet att göra 😛
#12 Det var detta inlägg jag menade när jag skrev "jag ör inte så kaxig". Med det menar jag att jag vill inte säga till nära vänner (tex min faster) att hon inte kan hälsa på mig flr jag ska skaffa kanin. Eftersom hon är väldigt allergisk. Men som du säger nu har jag en kanin, en rex, och det är ju onte 100% säkert att hon tål henne. Dock tror jag inte hon är så allergisk osm hon tror/säger. Men man ska inte utsätta folk för sånt i onödan.
Har någon tips hur man kan testa om någon tål en viss djurindivid / djurart? utan att det blir farligt för personen? Vissa får ju svårt att andas när de blir allergiska… :P
#17 Läst vad jag skrivit också? Att det har ingenting att göra med kaxighet 😉
Det är bara personen själv i fråga, som kan avgöra hur den vill gå till väga, vad den vägar & inte vågar ect 🙂
#18 tog du illa upp? Jag menade att jag är inte så självständig att jag klarar mig utan de nära vännerna, behöver ha dem hos mig ibland. önskar verkligen jag vore självständig, då skulle jag nog skaffa den där vegangården jag snackat om så länge. 😍
Men nu tillbaka till trådens ämne: HUR ska vi sprida ordet, att man bör se sig om efter "begagnad" kanin i första hand? Här på forumet är ju många redan välinformerade (inte alla såklart) men alla som inte tar sig tid att gå in på kaninforum, men änså skaffar kanin, hur NÅR man dem?
Känner att jag i mitt "let´s get it done"-mood … haha
#19 Nej det har jag inte påstått att jag gjorde.
Jag är ganska självständig om man säger så, men jag hade träffat dem på andra ställen i så fall eller försökt fixat det på annat vis, hade inte skippat djuren i alla fall 🙂 De är mina vänner också, familjemedlemmar och trygghet, sällskap. Ja de är så himla mycket.
Vänner betyder mycket, på ett annat vis 🙂 Men alla tycker vi olika 😛 (ville bara säga mina ord ang det😉)
#20 Ja det är frågan hur man ska sprida det på ett bra sätt.
If Not You, Who? If Not Now, When?