Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettvardags-planer
Läst 63 ggr
flocken
2024-01-15 05:30
0

Vardagsplaner v 3

Ny vecka

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
2024-01-15 05:34
0

Jag har varit sjuk i 40 graders feber.
Men helgen har gjort susen.
I söndags höll vi på med höet i 3,5 timme.
Lite tid med svägerskan och det är rätt mysigt att gå omkring på logen, packa och kontroll räkna.
Hälften av höet har gått åt, ca 210 balar. Ungefär lika mkt kvar.

I veckan ska det snöa rätt bra. Men hoppas att det kommer finnas möjlighet att släppa ut alla ändå

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Fridaaaa
2024-01-15 08:14
0

Jobbiga veckan på jobbet, jobbar 6 av 7 dagar, varav 4 är kvällar.
Men, bara att kämpa på.

Möte med idag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maleficum
2024-01-15 10:40
0

Ska till veterinären imorgon med Moira (hoppas bara jag får med henne). Hennes högeröga har börjat rinna (rinner varannan dag ungefär och varannan dag är det torrt), även märkt att hon varit mer tovig runt öra och käke på höger sida och lite mer irriterad vid örat samt att jag idag såg att hon bara vill äta på motsatt sida så är orolig det är tänderna som spökar.
Tyvärr, med tanke på hennes egenheter, så lär tandproblem innebära avlivning så är verkligen orolig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
2024-01-15 10:52
0

#3: åh vad jobbigt. Hoppas på det bästa

…………………………………..

Fridaaaa
2024-01-15 11:06
0

#3 Fy jobbigt, håller tummar och tår!

Maleficum
2024-01-16 17:51
0

Nu är veterinärbesöket avklarat. Hon skötte sig över förväntan under undersökningen (alla var förvånade och veterinären undra vad jag gjort av min Moira :P). Visade sig vara öroninflammation hon har så inga problem med tänderna som tur är.

Dock ska hon nu ha ögon och örondroppar 3 gånger om dagen i 10 dagar! Vet inte alls hur jag ska lyckas med den bedriften men vi gör ett försök. Som plan B så finns det långtidsverkande droppar till hund men de innehåller kortison (inte så kompatibelt med kanin) så de vill vi helst undvika att behöva använda. Vill ju också undvika att behöva använda tvång då det känns som det kommer förstöra relationen jag lyckats bygga upp under dessa två år vi haft tillsammans så hoppas verkligen hon inte ska tycka örondropparna är hemska att få så hon kan acceptera det med lite hjälp av godis.

Sen ska hon också ha metacam, men det har hon tyckt bra om innan så det kommer förhoppningsvis inte vara några problem trots att det är en stor mängd hon ska ha.

flocken
2024-01-16 19:45
0

#6: vad skönt att det ändå inte var värre.
Min glittra fick en ögonskada innan jul.. såg riktigt illa ut. De vanliga dropparna gjorde ingen nytta.
Sista chansen var starka droppar 3gr/ dag. Ca 30 min efter varje behandling andra droppar som återfuktade ögat. Så 6gr/ dag. Men det läkte

…………………………………..

Fridaaaa
2024-01-16 20:03
0

Ögon är jobbiga, och oftast 50/50 hur det går.

Maleficum
2024-01-16 22:02
0

Här kommer väl störst problem vara att få till örondropparna. Ha saker i ögat funkar förvånansvärt bra (fast kanske inte tre gånger om dagen :P) men vi får se. Ögat är trots allt inte det mest allvarliga i detta fall (och väl mest ett symptom på öroninflammationen).
Men är ändå lättad att det inte är tänderna.
Är iaf skönt att ha en veterinär som är medveten om Moiras "egenheter" och vet att saker inte är helt enkelt när det kommer till behandling.

Nu har hon också fått sin första dos metacam så hoppas hon kommer känna sig mer bekväm. Det är tur hon fortfarande gillar den för det är en otroligt stor mängd hon ska ha (nästan 2 ml morgon och kväll så får dra upp samma mängd som till en 28 kg hund!), veterinären undra om hon gillade metacam för annars hade hon skrivit ut till häst (med högre styrka) så hon kunde fått mindre mängd, men än så länge tycker hon om det.

flocken
2024-01-17 05:36
0

#9: jag hoppas det kommer gå vägen. Moira har haft tillräckligt i sitt liv. ❤️

…………………………………..

Maleficum
2024-01-17 13:38
0

#10: Hoppas på det med!
Lyckades få i en droppe i ögat i morse och fick i örat också men troligtvis mer än en droppe 🫣 är verkligen inte lätt att dosera dropparna för först kommer inget alls och sen kommer massor (och inte lätt att försiktigt dosera när man måste vara kvick för någon inte har tålamod och ogillar att man håller på 😫) vilket hon tyckte var obehagligt men hoppas hon inte tyckte det var så hemskt att jag inte får göra det igen utan att hon kan acceptera det med tillräckligt mycket mutor (hon lär ju bli tjock på kuppen med all havre och pellets hon kommer få 😅).
Och som min kompis sa, nu ska jag bara få till det 29 gånger till…

Men märks redan stor skillnad att metacamen har hjälpt.

Maleficum
2024-01-20 14:12
0

Igår började hon tycka det var jobbigt och idag var det kört (fick efter mycket om och men in en droppe i örat men fick inte komma nära ögat) :( Så blir att ringa veterinären på måndag och se hur vi ska gå vidare.
Vet inte om hon reagerat på något i krämen också för igår var hon lite röd runt ögat och hon satt inte med det helt öppet (men inte riktigt kisande heller) så något verkar obehagligt med det.

Så nu tar vi det lugnt i helgen och försöker återbygga relationen så får vi ta nya tag på måndag.