Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: allmänt
Läst 3225 ggr
slarvigt
1

Kanin och hund

Är det någon här som har erfarenhet av att ha båda kanin och hund i lägenhet? Hur funkar det? Hur introducerade ni dem för varandra? Har kaninen ett eget rum då som hunden inte får gå in i? Berätta gärna lite allmänt hur ni tycker att det fungerar! :)

Viccan92
0

Vi har haft kanin och hund ihop. Inga problem alls. Så länge hunden var lugn så fick han gå fram och hälsa när kaninen var i buren. Var dem ute så fick han fram och nosa men inte mer. Vi hade det väldigt enkelt för oss jag vet. Sen var ju kaninerna hundvana sedan innan. Var tax dessutom men han visar fortfarande inget jaktbeteende men lämnar aldrig lös kanin och hunden tillsammans. Har alltid koll på dem.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

slarvigt
1

#1 Ja, jag hade både hund och kanin när jag var liten. Då bodde kaninerna i en stor bur utomhus. Nu när kaninen bor i hela köket i lägenheten så tänker jag att det blir svårare att introducera dem eftersom de utsätts för varandra hela tiden (även om hunden inte får vara i köket så kommer de känna lukten av varandra och höra varandra). Den hunduppfödaren jag har kikat på har kaniner som sällskap, så ifall de är villiga att introducera vår valp för kaniner redan från början så skulle det ju kunna vara en fördel i sammanhanget. Men läskigt när man inte vet… det hela kan ju gå väldigt fel också…

slarvigt
0

(Med "väldigt fel" menar jag att hunden skäller och kaninen blir konstant stressad och nervös, skulle ju aldrig släppa ihop dem utan uppsikt såklart)

Viccan92
1

#2 Är rätt lätt att lära hunden från start när man får hem den. Sätt kaninen i knäet och låt valpen hälsa. Är valpen hårdhänt eller stressad så säger man till och låter inte hunden hälsa. Enbart som lugn får man hälsa på kaninen med andra ord. Men sitt inte och var orolig för då kommer det smitta av sig på båda djuren.

slarvigt
0

#4 Du har säkert rätt i att jag antagligen oroar mig i onödan :)

Viccan92
0

#5 Kanske. Vad är det för ras du ska få hem? Har du en ras med lite jakt i så kan det bli enklare eller en lugnare ras. Jag har haft hundar som jag inte kunnat ha med kanin lös alls också men dem har jag fått som vuxna. Men brukar ju vara rätt lätt att forma en valp. Min grabb för ändå fem månader när jag fick honom men var ändå aldrig några problem. Han gick efter kaninen för att få äta upp skiten.

slarvigt
0

#6 Jag har funderat på Dansk/svensk gårdshund, vilken har använts bland annat för att jaga råttor, vilket ju talar emot att det skulle funka. Jag har dock sett och hört flera dsg som passar utmärkt ihop med t.ex. kaniner när de blivit tränade till det från valpåldern. Valet av ras beror på flera olika saker och jag tycker att det har varit svårt att hitta en som stämmer in på allt.

Viccan92
0

#7 Ja men det funkar nog ändå har hört många som har gårdshund och kanin ihop. Dem är ju rätt lättlärda med. Jo hitta ras är svårt. Tog länge innan jag hittade en som passade in och jag är ändå inte helt nöjd. Men jag hoppas han blir bättre i framtiden. Älskar honom lika mycket oavsett. Vill du ha hjälp med rasletande hjälper jag gärna till.

slarvigt
0

#8 Ja, jag tror också att det borde gå. Men det vore nog lättare om vi flyttar till något större innan vi skaffar hund, så att båda djuren får gott om utrymme :) Tack, men jag tror ändå att jag har hittat "min" ras :)

Lina Strindlund
0

Bra fråga!
Jag var så orolig när jag skulle få hem min kanin (unge) eftersom jag har en hund på snart 10 år (sheltie, tik) som är svartsjuk mot andra djur när jag pysslar med dem, och skällig.

Men det gick hur BRA som helst! Hunden blev kär i kaninen och kaninen nyfiken på hunden, ibland skuttar kanine runt hunden, under magen på henna och hunden bara ser förvånad ut, haha. Har kanien i köket jag med.

Har bara haft kaninen här drygt en vecka, så vet itne hur det ska funka på långa sikt, ska nog flytta till större lgh…

Men sen är det trist att man aldrig törs lömna dem ensamma ihop, för då har de inte nytta av varandras sällskap när jag är borta…  Det är enda nackedelen vad jag kan se nu, men ändå en ganska stor nackdel…

Så om jag var du skulle jag kanske skaffa en kanin till istället… kaniner e ju bra öegenhetsdjur, tysta som tusan! stör ej grannar! hihi Och man kan rasta dem ute i någon mysig dunge, behöver bara rastas 1 ggr/ dag till skillnad från hundar som kräver minst 3 ggr/ dag!

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

slarvigt
0

#10 Haha, naw, så fint! :) Jo, men jag vill ju göra allt det där med hunden… Gå på promenader, leka/kampa, kasta bollar, bada osv osv… :)

Kaninunge
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en shetland sheepdog, som är kända för att vara väldigt snälla mot andra djur, eftersom de är vallhundar.

Min hund och kanin går jättebra ihop! Min hund tycker lite mer om O'boy (kaninen) än O'boy tycker om hunden. 😉 När jag introducerade dem för varandra var hunden bara åtta veckor gammal - och O'boy var större än hunden då - så jag bara lät min hund och min kanin träffa varandra i min säng. Inga problem alls.

slarvigt
0

#12 Åh, så gulligt! :) Ja, jag har också funderat på Schapendoes - också vallhundar… 

Hm, har nu mejlat en uppfödare av vardera hundras så förhoppningsvis kan jag som ett första steg få hälsa på hundarna snart i alla fall :)

slarvigt
1

Heh, i dag var jag och hälsade på en uppfödare och träffade hennes hundar. När jag sedan kom hem, utan att ha tvättat händerna eller något, och gick in till kaninen för att se hur han skulle reagera så kom han först skuttande mot mig, lika glad som alltid, men tvärvände snabbt och stampade sedan hårt i golvet… Ooops… 

Nu har vi haft terapistund där han ätit godis ur min hand och jag suttit i köket där han bor och luktat hund tills han kom fram till mig självmant och slickade lite på benet. Men det tog ett djävla tag alltså :)

Lina Strindlund
0

#12 Oh, vad härligt att höra! Här tror jag faktiskt hund och kanin tycker lika mkt om varandra, men kaninen är ju den yngre i detta fall. Jag har en liten känsla av att min hund tänker"oh vad jag gillar kaninen, men matte, hur ska vi tillaga den?" :P

Hur vet men eg om kaninen känner sig orolig/stressad av hunden?

Till TS: Aha, han gillade inte hundlukten! Men han kan nog vänja sig, om det är en trevlig hund. Kanske ta med kaninen när du hälsar på hunduppfödaren? ;)

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

slarvigt
1

#15 Nä, verkligen inte :S

Om ett par veckor ska vi dock få låna en av hennes hundar över en helg bara, så det kan ju vara ett sätt att vänja honom mer. Är det någon som har något tips på hur vi bäst ska gå tillväga?