Hjälp
Kan inte plocka upp min kanin för så fort jag tar två händer runt henne springer hon iväg och gömer sig.
Är du osäker när du gör de? Mina kaniner springer iväg direkt någon osäker försöker plocka upp dom.
Nä, jag bara tar bestämt men lungt.
okej, försök att komma framifrån så hon ser dig och inte uppifrån vilket kan vara skrämmande
Det kvitar om jag sitter framför.
Putt
Locka med ngt gott så hon förknippar upplockandet med ngt positivt?
Tänk på att skriva en bra rubrik till nästa gång 😉
Ni behöver träna tillit låter det som, och ta inte kaninen ovanifrån utan från sidan, för ovanifrån blir som att "hot" för kaninen. Jag kan i regel göra det med mina men de är vana vid det mesta.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Försök att inte lyfta kaninen högt upp varje gång utan försök att träna den först och främst så att du kan lyfta den upp i famnen och sitta med den. Det kan vara så att det är främst höjden den är rädd för.
Du kan även försöka att lyfta upp den på ett annat sätt.
En kanin som var lite rädd för att lyftas satte jag mig vid, kupade mig försiktigt över den och lyfte upp den med både händer och armar så att det blev mer stabilt. En arm runt framsidan och så att den kunde ha tassarna på armen, och den andra runt rumpan. Det verkade som att han då tyckte att det kändes stadigare. Och så ställde jag mig upp jätteförsiktigt och gick försiktigt.
Det funkar kanske inte för alla men det är mitt råd i alla fall. :)
Det här har jag skrivit i en annan tråd och kopierat hit, angående att lära känna sin kanin och att vinna förtroende:
**LUKT
**Dels så kommer kaninen att vänja sig vid din lukt självmant eftersom den flyttat in i ditt hem. Men annars så kan du ha typ en tygbit innanför tröjan eller i sängen när du sover som du sedan lägger in i kaninens bo. Då när den lägger sig så förknippar den trygghet och lugn med din lukt.
HÄNDER
Självklart ska man inte ge för mycket onyttigt, utan med måtta, men försök att handmata kaninen så mycket som möjligt. Då förknippar den dina händer med gottis och något positivt.
BERÖRING
När man vill vänja ett djur som inte är tamt vid beröring kan det vara lätt att man skräms lite. Var försiktig men försök röra vid kaninen så mycket det går i lugn takt. Helst i positiva situationer, som t.ex. när du bjudit på något gott. Om kaninen skuttar runt ute och är glad kan du klappa kaninen lite när den skuttar förbi.
RÖST
Spendera gärna mycket tid i rummet som kaninen är i. Småprata med kaninen, prata för dig själv, nynna på en sång, kommentera saker du gör o.s.v. Då vänjer sig kaninen vid din röst och den blir inte lika förvånad och nervös om du skulle komma fram och prata med den. Det blir då kanske inte "Oj, vad tänker hon göra nu?" utan istället "Jaha, hon sitter och pratar igen". Även om inte kaniner tänker i ord.
FÖRTROENDE
För att vinna förtroende bör du spendera mycket tid med kaninen. Du blir en del av vardagen och för varje positivt steg i rätt riktning förstår den att du inte gör något farligt eller dumt utan att du är en trygghet, du ger mat, klappar, gosar och ger kärlek. Med vissa djur gäller det att ha lite tålamod! :)
Min kanin springer inte iväg utan hpn är snarare grinig och hoppar emot mig och morrar om jag inte är försiktig. Jag sätter mig bredvid buren (innekanin) och pratar med henne i någon minut och sträcker fram handen så att hon får nosa på den. Ibland har jag med mig lite godis. Då brukar hon lugna ner sig. Tillit är väldigt viktigt och jag kommer nog få fortsätta lääänge.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Kom ihåg att många kaniner gillar inte att bli burna!
Kaninen ser ju att bli upplyft som ett hot som den gör i naturen…