Aktivera ?
Hej, har någon något tips på hur man kan aktivera sina kaniner? Helst utan att involvera bita eller rafsa c: Har en framtandslös kanin och en kanin som inte begriper att hon kan bita eller rafsa på saker. Har testat en hel del, bollar, träleksaker med pinglor i, toarullar med godis i m.m.
Fast funkar sådär, enda jag lyckats få dom intresserade av är en aktiveringsboll. Och när det kommer till den är det så att min ena kanin (Svartnos) puttar och den andra (Fluffan) äter upp godiset ^^ Men det funkar inte längre då jag inte kan ha dom tillsammans, Fluffan försöker alltid äta upp Svartnos nu för tiden :/
Enda jag aktivera mina kaniner med är:
- Hage - Tunnlar mm i hagen
- Sele - i trädgården eller skogen
- Hoppning (max 1-2 gånger/vecka)
Måste du ha aktiveringsbollen då, när de är tillsammans? Du kan ju sära på dem kort stund så att de kan använda var för sig, eller skaffa fler aktiveringsbollar? Synd att behöva sära på dem pga en sådan sak?
Äta upp Svartnos? Kaniner försöker inte äta varandra, något fel när du skrev eller?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
oj, jobbigt läge 😕
Vet inte riktigt, det är ju väldigt individuellt vad kaniner tycker är roligt eller inte. Min hermelinhona gillar att springa runt på sitt hus fram och tillbaka. Dem flesta aktiveringsgrejor brukar ju oftast involvera tugga/krafsa.
Jag vet, du kan kanske klickerträna din kanin?
Du måste inte ha godis utan du kan ju ha en klapp eller något liknande?
1# Svartnos går ute dygnet runt och Fluffan får komma ut någon timme om dagen, fast tycker inte det räcker. Skulle gärna se att hon hade något att göra i buren medans jag är i skolan, och även om Svartnos är ute har han inget annat att göra än att ligga och sova i sin solstol.
Testat hoppning med båda, ingen verkar tycka det är direkt roligt. Fluffan blir glad när hon får pelletsen, men hon förstår verkligen inte det där med hindret. Jag la en pinne på marken framför henne och hon hade verkligen ingen aning om hur hon skulle ta sig över xD
Och när det kommer till aktiveringsbollen så är det så att Fluffan inte förstår det här med att putta på den, och jag vet inte riktigt hur jag ska visa henne hur hon ska göra. Och Svartnos är inte intresserad av godiset, då det goda oftast är ganska svårt för honom att äta. Och med att äta upp Svartnos menar jag att bita honom. Försökte skämta lite haha ^^
2# Klickerträna, det har jag inte ens tänkt på. Det kanske man borde prova. Tack för idén :3