Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 1586 ggr
Fia9000
0

Ovanor

Har era kaniner några ovanor?

T.ex. Biter på gallret när man går förbi osv.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Mickis1994
0

Ila biter på gallret i hagen när hon vet att jag är i närheten, aldrig annars. Dock idag började hon att "putta upp" taket på hagen. Not good. Sedan så välter hon alltid höhäcken också. Tokan. 😍

Otto har inga ovanor än så länge, förutom att han har "boat" i höet (han får inte hö i höhäcken). 😉

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Persifone
2

Elvira och Obi är båda bra på att försöka äta upp mina växter (som tur är har de, vad jag, vet slutat äta på sladdar i alla fall)

När jag stängt in dem i t.ex vardagsrummet med ett kompostgaller så är Obi väldigt bra på att ta sig ut, han är lite "smartare" än Elvira.

Elviras värsta ovana är att hon alltid vill dela mitt te med mig, så hon hoppar upp i knät och tar en slurk, när jag väl ställer det på bordet (ett lågt soffbord) hoppar hon upp och stoppar huvudet i koppen så den välter, sen sitter hon nöjt i det utspillda teet och slurprar. 

Tur att de är så himla söta annars skulle man inte stå ut ❤️

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

slarvigt
3

Min kanin brukar bita och rycka (och ibland få loss) kompostgallret jag fäster vid köksdörren. Bara när vi är hemma, annars verkar det få stå orört…

Han kryper in under den låga soffan och har sedan svårt att komma ut själv.

Han biter på sladdar om de hänger "i vägen". 

Han kan ibland få för sig att han är en katt och hoppa upp på smala fönsterbräden, fåtöljryggar etc.

När han åker på besök till någon så kryper han tydligen in BAKOM spisen, gnager av spissladden (och hade kunnat stryka med på kuppen :S) och lägger sig sedan och sover i en ugnsform… 

Skorpan heter han, och han är minsann ingen liten lort 😉

diamantsorg
1

Min Fluffan bryr sig inte alls om toaletten, varje gång jag sätter den i den hörnan hon kissar i så slutar hon genast att kissa där.. Och hon tycker också det är VÄLDIGT roligt att välta toaletten, oftast då när hon faktiskt kissat i den.. 

Hon har nyligen börjat med att först dra ut all halm ur sitt hus, för att sedan trycka in all halm, i hela buren då, i huset igen. Så vissa dagar är huset tomt och resten av buren är överfylld, medans buren är tom och huset smockfullt andra dagar ^^

Hon har också en viss ovana att bita främlingar som sitter på "hennes" plats i soffan, rafsar i "hennes" halm eller som rör hennes matskål. 

Och en annan ovana hon har är att hon försöker äta upp min andra kanin.. "Dum" som han är hoppar han alltid ner från sin säkra plats för att hälsa på henne, vilket genast resulterar att hon sätter tänderna i honom..

Sedan har jag Svartnos, han har inte lika många ovanor men hans är värre. Halv sex varje morgon sätter han sig och börjar stampa och rafsa med klorna i burgallret för att han vill att man ska gå och släppa ut honom -_-

Får han chansen hoppar han gärna upp på dammsugaren och startar den.. Som längst har den nog stått på en dag, var riktigt varmt när jag kom hem då. Fluffan låg nästan halvdöd och flämtade i sin långa teddy päls medans Svartnos lämnat rummet och gått in på toaletten för att lägga sig i det svala badkaret -_-

Detta är kanske inte en ovana, men han får precis som #3 's Skorpan ibland för sig att han är en katt och hoppar då upp på stolar, smala fönsterbäbräden, fåtöljryggar och lite varstans han kommer upp ^^

Fast älskar dom ändå, då det positiva helt klart uppväger det negativa c:

[lucke]
0

Gnager ibland på toan i buren samt burbotten. Trots en massa annat (gott) han kan gnaga på🤦‍♂️

Zebra02
0

Min kanin Sissi har ovana att bita främlingar.

[Mi-rand-a]
0

Min honkanin får alltid utbrott på nätterna och gräver konstant utan paus!

linnlarssonn
0

#7 Låter precis som mina två dvv- honor! Sömn är överskattat när man kan ligga och lyssna på kaninernas tassar som skrapar mot botten till buren ;) haha

[Cocomo]
1

Charlie har fått för sig att dragkedjor är till för att tuggas på och inget annat!😃

[vigge_]
1

Min kanin Snö har en dålig ovana att komma igenom kompostgallerhål (otroligt irriterande på kanintävlingar och till spontana hagar!😡)

[lucke]
0

Kom på en till liten "ovana"- och det är att det tiggs nåt oerhört när matte visar sig i köket…😛

Persifone
0

#11 Hahaha, det är ganska charmigt också ;)

Mina springer efter mig när de förstår att jag är ska till köket.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[lucke]
0

#12 Ja, visst är det charmigt😃Vem kan motstå ett litet långöra svansande kring benen❤️

slarvigt
1

Inser flera ovanor jag vant mig vid, nu när lillkillen har burvila. Helt plötsligt kan jag lägga känsliga/goda saker på köksbordet, dra ut köksstolarna och låta dem vara så samt ställa sophinken på golvet när jag skär grönsaker etc. Om han är ute och skuttar i köket så klättrar han nämligen ner i hinken och äter upp vad han nu kan komma åt :)