Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 711 ggr
DivinA
0

Beter sig konstigt

Min hona har blivit knasig. Hon gräver hela tiden ur toalådan och blir döförbannad på mig när jag sopar upp. Förstår ju att hon har ett naturligt grävbehov men det är ett problem! Hon har aldrig gjort så innan. Hmm hoppas att det räcker med att göra en grävlåda till henne. Eller har ni andra bra tips?

[lucke]
0

Min hane höll på så en period- varje natt grävde han ur toalådan och var allmänt stökig🤪Jag köpte större toalådor med ramar (för katter) som han kunde gräva i utan att ngt hamnade utanför. Det lustiga var att han bara "röjde" hemma, inte i nån av de andra toorna han har när han är med på jobbet, hos kompisar etc. Nu har jag återgått till den vanliga lådan eftersom han slutat med toa-grävning. I köket har han dock kvar en stor låda men mest för att den är så bra då den inte behöver tömmas lika ofta som en liten…

Tror nog att en grävlåda är en bra idé🙂

slarvigt
0

Ja, min har också sina gräv- och bitperioder. Jag har inte riktigt kunnat hitta något samband i dem, men jag brukar försöka tänka på att öka aktiveringen när perioderna kommer. Svårt att säga om det hjälper dock, eftersom det ändå är sporadiskt och inte varje natt osv. :) En grävlåda tänker jag också vore bra! Ska skaffa en sådan till min lille när han blir frisk, tänker jag :)