Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 898 ggr
slarvigt
0

Två kaniner

Ni som haft en kanin och sedan skaffat en till: Upplever ni att det blev mycket mer jobb? Jag förstår att man måste städa oftare, gå fler koppelrundor och klippa klor lite längre… Hur upplevde ni skillnaden? :)

slarvigt
0

Dessutom: Upplever ni att det, i de fall där det har funkat att ha kaninerna tillsammans, har gjort kaninen lugnare och tryggare? Att de kan söka trygghet och stöd hos varandra?

Jag har en väldigt kavat liten kille, men vissa situationer, t.ex. att gå ute där han inte har varit förut tycker han inte om. (Det är inget konstigt för en kanin såklart.)

[Mi-rand-a]
1

Just för mig blev de lite mera jobb då ena kaninen är väldigt mycket vildare och äter mer och såklart bajsar och kissar mer och är väldigt stökig av sig. Så för henne måste jag rensa buren 2-3 gånger i veckan medan den andra bara behövs 1 men nu när de bor tillsammans blir de mer. Tar ut mina kaniner samtidigt så de spelar ingen roll och kloklippning behövs nästan aldrig göras då den enas klor knappt växer så där är de inte heller någon skillnad. 

Att ha dem tillsammans ser man direkt att båda blir gladare då en kanin inte myser på samma sätt med en människa som med en annan kanin, de springer efter varandra hela tiden och är nästan helt oskiljaktiga.

slarvigt
0

#2 Tack för ditt svar! Så himla fint

slarvigt
0

#2 Den största anledningen till att jag skulle skaffa en kanin till skulle vara som sällskap till Skorpan, och för att ifall vi skaffar hund (finns en annan tråd om det) så hoppas jag att två kaniner skulle ha större chans att känna sig trygga än en. Men jag vet inte om det stämmer. Det är ju säkert dessutom olika mellan olika kaniner.

[Mi-rand-a]
1

#4 ja de beror ju på, om ena kaninen är trygg i sig så lär den andra få upp modet också om de inte blir tvärtom så att de skrämmer upp varandra istället, men vet inte hur vanligt de är.

Honan jag har är lite mera modig av sig, så när de är lösa ute hänger hanen med på alla hennes dumheter!

slarvigt
0

#5 Hihi, åh, men vad fint! :) Det vore ju gött om min kanin fick en partner in crime som kunde hjälpa honom att välta ner blomkrukor, sno sallad etc etc… :)

Persifone
1

Lite mer jobb blir det såklart, men tycker nog att det är värt det då mina två är väldigt fästa vid varandra. Jag har inte lika dåligt samvete när jag lämnar dem ensamma några timmar då jag vet att de har varandra. Men ibland känns det som att de planerar rackartyg ihop…

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

slarvigt
1

#7 Tack! Ja, de mår nog bra av att vara två. Min kille bor dock i hela köket och om han inte skulle passa ihop med den andra kaninen så skulle inte den få plats i annat än i en innebur och så vill jag inte ha det. Vill alltså hitta någon uppfödare/omplacerare som kan tänka sig att låna ut en på prov ett tag medan jag ser hur det funkar… Får för mig att det inte är så vanligt bland kaniner. Möjligen vuxna då…?