Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: sjukdomar-och-hälsa
Läst 1048 ggr
slarvigt
0

Bandage på framtass

Min kanin försökte hoppa upp på en köksstol, halkade och ramlade ner. Då jag såg att han haltade så åkte vi in till veterinären och han hade mycket riktigt brutit en tå och kanske även "handleden", eller så hade leden gått ur eller så hade han stukat den kraftigt. Det var svårt att se på röntgen, men behandlingen för allt detta var hursomhelst att sätta bandage. Nu har han ett skitstort och otympligt bandage på ena frambenet och är ordinerad burvila - en kanin som är van att gå fritt i hela köket… 

Jag tycker så himla synd om honom, men vill ju samtidigt försöka få honom att vara så stilla som möjligt så att det läker bra. Är det någon här som har erfarenheter om något liknande? Tips?

Det värsta är att han dessutom har haft lite dåligt bajs på senaste tiden, så jag vill inte underhålla honom med godis/pellets eller för mycket grenar och liknande heller som kan förvärra det och kanske ge honom diarré ovanpå allt :( 

Just nu är han dock ganska spak och sitter mest still, men det kommer ju säkert gå över.

sarakaka
1

Ojdå, stackars liten! Du kan bunkra upp med saker han kan sysselsätta sig med när han blir lite piggare. Saker att gnaga på, gömma pelletsen, sprida ut höet lite, papper att riva sönder, lägga in nya saker han inte sett förut han kan sniffa på och undersöka, möblera om i buren o.s.v.

slarvigt
0

#1 Jaa, det har gått bättre än förväntat det här. Jag vet inte om han är helt deprimerad eller om han inte vågar röra sig med det stora bandaget, men han sitter nästan helt stilla i alla fall… Han rör sig lite mellan höet och vattenskålen, äter och dricker inte så mycket som han brukar, men han gör det i alla fall. Än så länge går det jättebra och han är så himla duktig och tapper ❤️

elinab
0

Men stackars. Får han smärtstillande? Jag tänker att han kanske har ont och därför inte är lika pigg som vanligt.

Hoppas han mår bättre snart och att det läker fint!

sarakaka
0

Det kan vara en kombination av att det gör ont, det känns klumpigt med bandaget, lite chock, att det känns ovant o.s.v. Förhoppningsvis lägger det sig och att tassen läker fint. Hur trodde veterinären att läkningsprocessen skulle se ut?

slarvigt
0

#3 Jaa, han får smärtstillande. Självklart kan det vara så att han har ont och därför inte rör sig. Anledningen till att jag inte skrev det som alternativ var att han rörde sig lika mycket som han brukar efter att han ramlat. Det tog några timmar innan vi ringde veterinär då eftersom vi ville se så att det inte bara var en stukning som skulle gå över. 

#4 Ja, precis, det är ju himla mycket som har hänt. I dag har han känts något piggare, även om han som väl är fortfarande ligger och vilar mycket. 

Hon sa att det skulle ta 4-6 veckor :( Nästa vecka ska vi åka in igen för att se om det läker som det ska. Jag hoppas verkligen att han inte behöver sitt klumpe-bandage i 4-6 veckor i alla fall…

sarakaka
0

Okej. Då kan det även vara en kombination av det andra och smärtstillande. Vet du om de ger biverkningar? Du kan kolla på fass.se på husdjurssidan och söka upp namnet på hans medicin. Det kan vara så att han kanske blir lite dåsig och trött av dem.

slarvigt
1

#6 Nej, det står faktiskt inget om det bland biverkningar. Fast där står det också att det är till för hund… Det kan ju påverka kaniner på andra sätt. 

Han uppskattar dock att bli klappad, slickar tillbaka och får panik när man hållit i honom ett tag - så han är fortfarande sig själv i alla fall :)

Bajset verkar för övrigt inte försämras trots det relativa stillasittandet, så det är ju en lättnad!

slarvigt
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skorpan säger också tack för alla sympatier :)

slarvigt
0

(Han tillägger också att det är sjukt svårt att ligga ner bekvämt med ett sådant där på sig)

slarvigt
0

Okej, inte helt sig själv… I dag morrade han åt mig när jag skulle städa buren, vilket han aldrig gjort förut (han brukar snarare hoppa runt mig på ett nästan irriterande entusiastiskt vis). Det är mycket nu för honom, den lille ❤️

sarakaka
0

Hm. :/
Okej. Hur beter han sig i övrigt?

slarvigt
0

#11 Han är still mer än vanligt (men så är har han också mycket mindre utrymme), men han blir glad när jag kommer, "spinner" när jag kliar honom och blir nyfiken när något händer. Han började dock bita sönder sin filt vilket han inte brukar göra, det tolkar jag som tristess. Om han vore frisk tror jag att han skulle protestera mycket mer mot att vara instängd sådär, men nu är han nog trött och har ont :/

Att han morrade kan också bero på att han var i sitt hus och jag stack ner min hand där, med en sådan där gummihandske på, så han visste kanske inte riktigt vad det var (oftast städar jag med en liten spade dessutom) och kände sig allmänt hotad i och med skadan och så. Jag tar inte så allvarligt på det, han gjorde heller inga tecken på att försöka attackera handen.

sarakaka
0

Djur kan gnaga på konstiga saker om de har tråkigt eller har ont.

Jag blev biten av en av mina råttor en gång när jag kom in med gummihandske för att städa. Då lärde jag mig att inte göra så mer.😃
De känner ju inte igen lukten av en alls då och så kommer något stort in i buren. :)

slarvigt
0

#13 Ja, precis min tanke :)

slarvigt
0

I helgen gled bandaget ner och bomullen försvann så att det där hårda, gula skavde mot benet. Veterinären sa att om det skulle hända så skulle vi ta bort det, så det gjorde vi. I dag var vi hos veterinären och hon sa att han stödde sig så mycket mer på tassen att han inte behövde bandaget (risken är att det gör mer skada än nytta om det glider och det gör det gärna på kanin eftersom det inte finns något att "fästa" det på hos kaninen). Han ska dock fortsätta med burvilan och medicinen. Om ca 14 dagar ska vi tillbaka till veterinären och se hur det läker :)

[lucke]
3

#15 Hoppas det går bra med tassen👍

slarvigt
0

#16 Ja, det börjar se bättre ut nu i alla fall! Det såg för hemskt ut förut när han höll upp tassen hela tiden medan han skuttade, vilket fick honom att nästan dunsa fram… Och så ynklig…

[lucke]
2

#17 Skrutten😊bra att det går åt rätt håll🙂

[vigge_]
1

Stackars liten.😕

Är också rädd att detta ska hända min Foppa…😕

Han ramlar ibland från sitt gigantiska hus (som han älskar) när han försöker hoppa upp på det, ibland är det riktigt otäckt!😕

Det är bättre nu när han har en trappa att gå upp på men det händer ibland…

Vad bra att det är på bättringsvägen 🙂

slarvigt
0

#19 Jaa, Skorpan har också ramlat flera gånger… Det såg inte annorlunda ut just denna gång (jag satt precis bredvid) så jag kunde aldrig föreställa mig att det var så illa! Han måste ha hamnat knasigt på något sätt bara. Nästa gång ska jag fråga veterinären hur hon tycker att jag ska resonera kring detta. Jag menar, de ska ju ha sitthylla, sedan behöver den ju inte vara så hög som en stol, men han älskar ju att ligga på dem + att han gjort det i två år utan problem…

slarvigt
1

Lycklig uppdatering! Nu har vi varit hos veterinären igen och hon konstaterade att svullnaden hade gått ner och att han inte verkade ha ont längre, så nu slipper han sin burvila och får skutta i hela köket igen. Så himla skönt! Nu ser jag fram emot en gladare kanin, samt en försiktig början till att bygga upp muskler igen :)

På röntgen såg det däremot inte ut att ha läkt så himla bra. Tydligen eftersom det först bildas brosk (som inte syns på röntgen) som sedan blir ben. Troligen var han i den processen nu.

[lucke]
1

#21 Vad skönt🙂

slarvigt
0

#22 Verkligen. Jag visste inte hur mycket jag hade saknat att ha honom skuttandes runt mig, förrän jag fick tillbaka honom igen :) Det är så himla mysigt att ha honom springandes efter vart man än går, att man bara kan böja sig ner och klappa och att han kommer fram och myser om man sätter sig ner ❤️

[lucke]
1

#23 Förstår att du saknat det, det är ju urmysigt med gosandet🤗