Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettjag-och-min-kanin
Läst 3671 ggr
[Tilde]
6

Vem är du?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte vi kunde ha en presentationstråd där man berättar lite om sig själv och varför man har kanin. En bild på dig vore också kul! 🙂

Jag heter Tilde, fyller snart 22 år och bor utanför Köpenhamn i Danmark ihop med min danske pojkvän Mads. Vi är på gång att flytta i radhus ännu närmare centrala Köpenhamn! :) Jag ska börja studera Arkitektur, kommunikation och visualisering på Malmö högskola nu till hösten.

Jag älskar att måla, ta hand om djuren och att resa. Det var egentligen inte planerat att vi skulle skaffa kanin. Min sambo såg Charlie inne på ett forum där hon skulle säljas som ormmat. Han fastnade för hennes blåa ögon och bestämde sig för att rädda henne och sälja vidare. Jag började då läsa på om kaniner och insåg hur fantastiska de var! Därför började jag tjata på min sambo om att vi skulle behålla Charlie istället för att sälja vidare till en familj. Det gick han till slut med på!

Vi skaffade Willow en vecka innan Charlie då vi tänkte att de skulle bli kompisar. Det visade sig dock att Willow (som var köpt som garanterad hona) var en hane! Så ja, deras vänskap blev inte riktigt som planerad. 😛 Dock älskar de varandra och pussar alltid varann genom gallret på burarna/hagen. 

Här är Willow och jag!

DivinA
3

Awww vad söt, han liknar Lego lite. :) Fint att ni räddade tjejen från att bli ormmat! Jag heter Divina och är 34 år. Jag bor precis där jag vill bo, i Malmö och har två grabbar som är 6 och snart 8 år som bor hos sin pappa. Min sambo och jag skaffade två kaniner då jag alltid har haft djur (jobbat på ridskola och haft Helig birmaavel) men senare inte kunnat ha djur eftersom minsta sonen är allergisk mot allt möjligt. Vi bestämde oss för att ändå prova kanin, för det visste vi inte om han tålde och till allas vår stora lycka så tål han kaninerna. Så nu har vi två tjejer, ett lejon och en lejon/dvv, fast den sistnämnda åker imorgon. Hon ska flytta till barnens pappa eftersom damerna inte kommer överrens. Jag fotar, målar och skriver i perioder och så sjunger jag i ett punk/metalband. Såhär ser jag ut.

DivinA
8

Ok bara skojar. Såhär ser jag ut.

Fridaaaa
5

Hej och hå!

Frida heter jag och fyller 23 år i november.
Jag bor ute på landet med min sambo och våra djur: 1 hund, 2 katter, 5 kaniner, 6 marsvin & fiskar.
Har stort intresse för djur, och har alltid haft stort intresse för just djur. Uppväxt med djur också.

Älskar att fotografera och läser just nu till förskollärare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MiniPim]
8

Mitt namn är Aynaz, jag är född år 2000 så jag är 12 och fyller 13 i år. 

Jag har ett riktigt stort intresse för djur, fotografering och sims. ÄLSKAR att kolla på pretty little liars också. 

Vi har 7 kaniner, 4 av dom är mina och jag tävlar i kaninhoppning med 4 av alla sju kaniner. Vilket jag tycker är det roligaste i hela världen!

Jag har ett stort hjärta för djur, och jag tycker djur har lika mycket rätt som vi har. Det spelar ingen roll för mig om det är en hamster eller elefant. 

När jag blir stor ska jag först och främst gifta mig med Keegan Allen ;)) , sen vill jag bli veterinär och sen ha en stor kaningård. :D

[_hsleiufhbtv]
2

Jag heter Linnéa, kallas alltid för Ninne. Är född -96 och är därmed 17 år gammal. Jag är bosatt i Klippan i Skåne, där jag bor med min familj och mina kära djur. Är vegan sedan ungefär två månader tillbaka, och trivs himla bra med min ändrade livsstil. Jag börjar andra året på djurvårdslinjen nu efter sommarn.

Jag är en djurnörd i allra högsta grad, har själv 12 kaniner, 5 gerbiler och en hund. Tävlade aktivt i kaninhoppning, har varit hoppkaninuppfödare med en otroligt framgångsrik kull och älskar att träna och beteendejobba med djur. Framför allt kaniner dåva. Mitt hjärta blöder lite extra för omplaceringsdjur, och därför har jag slutat köpa av uppfödare.

Pysslar mycket med djurrätt, och är aktiv i Djurrättsalliansen.

Jag är väldigt kreativ, älskar att teckna, måla, bygga hinder, pyssla ihop saker till djuren, rita på ritplattan, baka och dekorera tårtor osv osv. Listan kan göras lång 😃

På fritiden pysslar jag med djuren, umgås med vänner och pojkvän och tränar. Framför allt löpning, satsar på Göteborgsvarvet nästa år!

NaDa...
5

Jag är då Nadja, en 16 år gammal djurnörd som är bosatt på ön Åland.
Jag börjar i höst en naturinriktad linje på gymnasiet då det inte finns någon 'djurskola' här. Efter det vill jag gärna studera till etolog eller liknande då djurens beteende och psykologi är något av de mest intressanta jag vet!
Just nu består vår lilla familj, förutom jag och mina föräldrar, av de tre katterna Herman, Vincent och Hector. Alla av rasen turkisk van, Guldamstern Brage och 11 stycken kaniner, om man räknar med de 5 ungarna och 'Terapikaninen' Medusa, som är här för att jag ska få henne mera säker på människor och sluta bitas.
Annars sysslar jag rätt mycket med kaninhoppning, men mest med att hjälpa till att få nya medlemmar till vår 'klubb' här, hålla träningar och tävlingar och så. Tränar och tävlar mina när jag hinner. ;)

Förutom djuren så brukar jag fotografera lite, dock inte så mycket mera då jag har för mycket att göra nu för tiden. Haha..
Jag är en rätt kreativ person och gillar att uttrycka mig genom att göra personliga tryck på kläder.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Persifone
4

Sandra heter jag, fyller 25 år i oktober och bor i Göteborg.

Jag och sambon har två hundar (en keeshond tik på 10 år och en mops på 4 år) och två kaniner (en lejonhuvad/dvv och en teddydvv).

Jag är utbildad undersköterska och jobbar natt inom psykiatrin. 

På min fritid tar jag hand om djuren, träffar vänner eller läser (har för tillfället snöat in på feministisk litteratur). Jag har varit vegetarian sedan 13 års ålder men blev vegan ganska nyligen.

Här är en bild på mig :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[RC1393]
1

Jag heter Sonia och fyller 16år i höst. Jag bor utanför Lycksele ("lappstockholm") i en av de större byarna i kommunen (ca 200 pers.). Jag börjar gymnasiet i höst och kommer då gå Naturvetenskap med inriktning naturvetenskap🙂 Drömmen är att bli veterinär.

Mina intressen är hästar, kaniner, reptiler, läsa, teckna/måla och småprojekt av diverse slag (fixa grejer till kaninerna som hinder t.ex., lära hästen/kaninen något nytt osv.). 

Jag har alltså hästar, just nu två stycken egna connemaror (mor och dotter) vid namn Primula II (18) och Little Sparrow (4). Primula kommer vi ev. tyvärr måsta ta bort i höst p.g.a. en långvarig sjukdom som inte verkar gå över.

Sen så har jag just nu 3 (4 på gården) kaniner men har 2 st på ingående. Jag bedriver en mindre uppfödning av dvärgvädur men ser först och främst mina kaniner som familjemedlemmar och tävlingskamrater, precis som med alla mina andra djur. Kaninerna heter: Brantas Tiny Tiger, Hissjö's Snow Feelings (Elsa), Hissjö's Love Like This (Ike) och Mimmi. Elsa och Ike tävlar jag i hoppning och utställning med. 

Katten Akilles, hunden Qira och leopardgeckon Lilla My finns även här hemma hos oss. 

Jag har två syskon, 7år äldre Johan och tre år yngre Hanna. Föräldrarna heter Mats och Louise.

Har problem med internet, gick inte att ladda upp någon bild. Får testa senare🙂

[Rabbitte]
6

Hej hopp🙂

Anna heter jag och är tjugosex år gammal.
Jag bor i ett litet hyreshus tillsammans med min älskade John och våra två kaniner; Ellie och Hoppsan.

Mitt intresse för kaniner började i tidig ålder på bondgården med gångavstånd från mitt barndomshem. De hade de klassiska djuren du hittar på en bondgård, men också kaniner som bodde i fint inredda hästboxar. Jag var ofta där och hjälpte till och kaniner hoppade rakt in i mitt hjärta. Jag fick min första kanin när jag var tolv år och alltid haft kaniner sedan dess. 

Idag studerar jag på distans - läser klar gymnasiet då jag fick ta ett studiehåll på grund av hälsoskäl när jag gick i "riktiga" gymnasiet. Jag har mina slutbetyg till sommaren 2014 och ska då läsa till vårdadministratör. 

Jag älskar att läsa, måla, fotografera, vara i naturen, se dokumentärer relaterade till historia och självklart allt kaninrelaterat i vardagen.

Minirut
2

Jag heter Pernilla och är 21 år gammal. Jag bor i Laholm. Jag har fyra kaniner, 3 katter, 1 hund, 1 undulat och ett gäng med fiskar. Jag har alltid älskat djur mer än allt annat. Jag har alltid haft lite svårt att förstå människor och deras tänkande så jag har alltid haft mina djur som vänner. Utan djur vet jag inte hur jag skulle klara mig ;)

Jag jobbar just nu som maskinoperatör men skulle mer än gärna vilja börja plugga. Först måste jag dock bestämma mig för vad jag ska bli. Jag vill självklart jobba bland djur men utbudet är väldigt litet. Funderar dock på att läsa miljö och hälsovård till våren.

Förutom djuren älskar jag att fota och klinka lite på gitarren :)

http://pillasddv.weebly.com/

Melao
4

Mitt namn är Magdalena men jag kallas oftast Mela. Jag är nitton år och har just tagit studenten från naturvetenskapsprogrammet. Mina ögonstenar är mina två dvärgvädurar, rexpälsade Pippin och svarta Fanny. Vi ägnar oss mest åt mys och skogspromenader men tävlar också hoppning. Jag är förutom kaninfrälst också hästintresserad och tar gärna sköna skogsritter med medryttarponnyn Piccola.

Framtiden är just nu osäker men jag hoppas kunna ha mina kaniner nära medan jag hittar en utbildning och ett yrke jag trivs med.

På bilden syns jag tillsammans med min tvillingsyster Sofia (Sfut på iFokus, till vänster).

Oho för att satsa det sista på mirakel!

sfut
3

Jag får väl presentera mig också, nu när syster börjat.

Jag heter Sofia och är nitton år. Jag har precis gått ut natuvetenskapsprogrammet med inriktning miljö. Jag är miljömedveten och brinner för djur i alla former. Jag har två kaniner, Vera och Tufs, en katt och en medryttarhäst som jag rider tre gånger i veckan. 

I höst ska jag börja leva min dröm, jag flyttar till Uppsala med kaninerna och ska börja studera på veterinärprogrammet på SLU.

På bilden syns jag och min medryttarhäst Nöten.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Anoki
5

Min tur:)

Mathilda heter jag, född -98. Haft intresse för kaniner väldigt länge och har idag 8 vuxna och 3 ungdjur (sparat från årets kullar). Har en liten uppfödning av lejonhuvad kanin vilket blev möjligt när vi flyttade till en gård. Började även hopptävla i oktober förra året, verkligen inget jag ångrar :3

Förutom kaniner gillar jag innebandy och fotografering :P

[Mi-rand-a]
2

Jag heter Miranda, är 18år och bor i Kiruna i ett hus med min mamma och bonus pappa. 

Går Estet bild då jag tycker om att måla dock stod valet mellan naturbruks också då jag älskar djur och egentligen något jag hellre velat gå men ides inte flytta vilket jag ångrar nu såhär i efterhand. 

Jag har Två kaniner, Snuttis von Nipcé- Frankenstein som är en hermlin krosning  och Vivas von puma-Frankenenstein som är krosning mellan hermelin och dvv, som också är snuttis dotter! 

Har alltid gillat kaniner då de var mitt första djur och jag fastnade direkt, mer kaniner lär jag skaffa i framtiden men först lär de nog bli en hund Efter jag skaffat mig ett stort hus ute på landet där jag kan ha alla olika slags djur ;p

[RC1393]
2

Gör ett försök med bilden nu igen.

Hihi, den enda bilden jag har på mig själv just nu, ser bra mobbad ut😃 (vet inte varför, men jag ler alltid så konstigt snett, tror ena ansiktshalvan måste ha svagare muskler😛)

Rebornbabyn
0

Livetskaniner: Du har PM :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[vigge_]
7

Hej!, jag heter Vilgot. Född -99 och bor i Jakobsberg/Stockholm.

Mina största intressen är djur (så klart) och sång. Jag sjunger i Stockholms gosskör, sveriges främsta gosskör och reser världen över på turner med kören.

Jag har haft kanin i ungefär 8 år och vill gärna ha fler djur än vad jag redan har (har två kaniner).

Mitt intresse för kaniner började när jag såg låten "kramissången" (en jättesöt kanin som sjunger med en övernaturlig röst). Jag tjatade på mamma och pappa och till slut efter en jätteinsats (hittade bilnycklarna som hade varit under isen i flera veckor) av mig gav mina föräldrar med sig. Vi köpte Foppa på omplacering hos en familj som hade tröttnat på honom. Foppa lever än och är idag snart 8 år och är pigg som en mört. Efter många år med Foppa ville jag ha en till kanin som sällskap och köpte Snö, en hermelinhona. Detta är ett beslut jag aldrig ångrat. Foppa verkar vara jätteglad när han är med Snö.❤️

Jag gillar även att studera (geeek) och kaninhoppning.

Fridaaaa
0

Putt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarakaka
2

Hej! :)

Jag heter Sara, är arton år samt matte till dvärgväduren Nemo.
Djur har alltid varit min stora passion så det är inte helt konstigt att jag alltid har haft husdjur. Denna gång blev det en kanin, och jag tycker att det passar mig perfekt! :) Han går fritt i sovrummet som är kaninsäkrat men har en egen bur där han bor när jag är i skolan.

Jag pluggar till undersköterska med psykiatriprofil under sista året på gymnasiet. Exakt vad jag gör efter gymnasiet är fortfarande lite oklart men jag har några idéer i åtanke. :)