Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: beteende-och-skötsel
Läst 778 ggr
Bebba
1

Gammal kanin

Hej!

Nu får ni hjälpa mig. Hoppas på att det finns nån med vana av gamla kaniner.
Jag har en envis tant kanin på 10+ år nånting, vet inte exakt hennes ålder men hon är gammal. Ett piggt benrangel. 
Hon är fri i lägenheten fasst hon håller sig bara inne i sovrummet och runt sitt hus och där jag lägger höt och mat + hennes kiss o bajs låda.
Grejjen är såhär att hon har slutat använda kiss o bajs lådan! Först trodde jag att det va en fas, att kanske hon är grinig och lådan inte är tillräckligt "rensad", men nej hon använder knappt alls lådan mer. Min tant är inte rumsren alls längre och det är ett stort problem. Är detta en åldersgrej eller har hon fått en knäpp och hatar mig? Jag kan inte ha kiss och bajs utanför lådan, speciellt inte kiss.

elinab
3

Är hon i toalådan överhuvudtaget nu? Gamla kaniner kan bli stela/få ont i lederna vilket gör att det blir jobbigt och gör ont att ta sig över kanterna på toalådan. Du skriver att hon mest håller sig kring huset nuförtiden så kanske är hon inte lika rörlig längre? Om du tror det kan vara så kan du testa att klippa ner kanten på toalådans ena sida så att det blir lättare för henne att använda den. Det finns också sjukdomar som gör att kaninen verkar tappa rumsrenheten, till exempel urinvägsinfektion, så ett veterinärbesök kan vara en bra idé. Lycka till med gamlingen :)

Bebba
0

Ja hon är i toalådan men gör sina behov utanför, såhär ren toalåda har hon nog aldrig haft för den används nästan aldrig >.<
Hon uppvisar inga andra sympton för urinvägsinfektion så tror inte hon har det, men nånting kan det ju vara så värt att kolla upp ??

Tack!

elinab
0

Då vet jag inte. Jag skulle höra med en kaninkunnig veterinär för att utesluta sjukdom. Hoppas det löser sig, har också en kanin nu som inte använder toan. Det är verkligen skitjobbigt.