Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: beteende-och-skötsel
Läst 1024 ggr
[lucke]
0

Fäller värre än en katt...

Är det bara jag som har en kanin som hårar extremt mycket nu? Han är ett drygt år, kastrat och inne-kanin. Det blir drivor av päls, att karda honom hjälper föga. Han äter bra och får bra kost så jag tror inte att det handlar om nån brist. Har ni några tips att ge? Iom att han bor inne, är delvis lös och umgås mycket med mig så blir det väldigt mycket päls överallt…🥵

slarvigt
0

Min innekanin fällde extremt mycket i slutet av sommaren. All underull verkade försvinna från ryggen så han blev alldeles raggig och så fick han en skepparkrans av hår runt det… Sedan höll han upp i typ två veckor och nu har han börjat igen. Suck ;)

[lucke]
0

#1 Är han kastrerad? Tyckte mig läsa nånstans att kastrerade hanar fäller/hårar väldigt mkt. Frågan är vad man kan göra åt det? Dammsuger och klädrollar ständigt, men skulle ju vilja åtgärda källan till problemet sas😃

slarvigt
0

#2 Ja, det är han. Det är även så att innedjur fäller mer och mer ojämnt (ojämnt fördelat efter årstider alltså) än utedjur eftersom de har svårare att reglera efter temperatur. Jag vet tyvärr inte om man kan göra så himla mycket åt det?

[lucke]
0

#3 Kanske bara att gilla läget då? Det är kaninpäls precis överallt😃

slarvigt
0

#4 Vi får väl hoppas att någon annan ha tips, men jag tror tyvärr att det är så :)

[lucke]
1

#5 Ja precis, vi får se om det kommer in tips🙂

[Mi-rand-a]
0

Min kastrerade hane fäller året om hur mycket som helst och inget får honom att sluta. Kastrerade djur brukar fälla väldigt mycket så brist på något behöver de inte vara :)

De som kan påskynda fällning  är, morot, morotsblast,gurkor,bladgrönt och du kan även ge någon droppe vetegroddsolja

[lucke]
0

#7 Vetegroddsolja- hur ges det enklast?

[Mi-rand-a]
0

#8 lättast är om man sprider ut de i pelletsen :)

[lucke]
0

Hm, jag ger pelletsen enbart ur aktivitetsboll, aldrig i skål eller så. Kanske kan ge med spruta i munnen..?

[Mi-rand-a]
0

De borde gå :)

[lucke]
0

Det är denna du menar väl: http://www.crtzoo.com/np-vetegroddsolja-p-178-c-142.aspx ? Få se när jag kommer förbi djuraffär härnäst..

[Mi-rand-a]
0

jopp den är de

[lucke]
0

Undrar om denna skulle funka också http://www.zooplus.se/shop/katt/kosttillskott_specialmat/kosttillskott_for_hud_pals/oljor/250959    
Kommer nämligen beställa från dem rätt snart…

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Hade en kastrerad hankanin inne en period (min lillasysters) och han fällde som tusan till skillnad från min kastrerade hane som bott ute hela tiden (de är kullbröder, så de är ju lika annars). 

Det löste sig så fort han flyttade ut, han blev mycket finare (såg inte lika tuffsig ut för han slutade fälla konstant), så jag skulle säga att det har att göra med att han bor inne. 

Vill du ha honom inne/inte har möjlighet att flytta ut honom, så är det nog bara att gilla läget. 

Jag har alltid haft mina kaniner utomhus förutom syrrans då och jag tror att deras naturliga "fällnings-rytm" rubbas då det är lika varmt hela tiden, utan årstidsskiftningar. 

Mvh/Chinesecrestedlover