Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 712 ggr
[Tilde]
0

Sätta ihop eller ej?

Vad tror ni om att sätta ihop mina två honkaniner? 

Charlie är född 2012 i mars och är ganska skygg av sig, men otroligt snäll och kelig mot andra kaniner (och mot mig). Hon är inte den mest dominanta av kaniner, men har haft en incident förut med en av hennes ungar. Ungen såldes till ett hem, men där blev hon attackerad av familjes äldre kanin, så de lämnade tillbaka henne till oss. Vi försökte introducera henne med mamma Charlie igen (detta var alltså dagen efter vi sålde henne), men Charlie ville inte acceptera henne eftersom hon luktade konstigt…

Charlie är annars riktigt god vän med Willow och de älskar varandra verkligen. ❤️

Bailey är född i februari 2012 och är modig och nyfiken. Hon gillar människor och är väldigt aktiv. Hon är nog lite mer dominant och ganska beskyddande av sitt revir. Hon är dock god vän med vår kanin Pepper, som hon lekte med innan de blev könsmogna. Hon är även intresserad av min andra hankanin Willow.

Bailey och Charlie har träffats en gång förut, när Bailey var i sin bur (då vi bodde i en lägenhet) och Charlie sprang lös på balkongen. Det gick inte så bra när Charlie kom för att nosa på henne dock, utan Bailey blev arg och ville försvara sitt revir. 

Nu tänkte jag dock låta dem träffas på neutral mark, i en hage. Kanske har jag Bailey i koppel utanför medan Charlie är i hagen… Det vet jag inte än, men låter det ens som en smart idé? Eller tror ni att de skulle bråka? 😕 Vill gärna att de ska kunna njuta av varandras sällskap…

Chinesecrestedlover
3

Hej!

Satt ihop många olika kaniner genom åren och mitt råd till dig är prova att fixa ordning en hage på neutral mark, se till att de inte kan rymma bara och släpp ihop dom med massor med mat/godis som typ. hö på olika platser, morötter och äpplen (flera så de kan välja om de vill sitta tillsammans). 

De kommer att bråka, det kommer flyga päls lite här och var… men oftast så lugnar de ner sig efter en stund men tro inte att de blir bästisar utan bråk. 

Det har bara hänt mig en gång med två kastrerade hanar, men andra kastrerade hanar samt alla honor har bråkat först. De har sedan levt ihop utan problem (något smågnabb någon gång kanske, men vid ihop-sättandet så bråkar de). 

Observera dom, låt dom bråka men om du märker att det bråkar "för mycket" så får du sära på dom och prova igen efter någon/några dagar eller så. Tänk på att det oftast ser betydligt värre ut än vad det är, de måste bråka först för att kunna bli vänner. 

Jag har haft 5 honor ihop. 2 honor ihop. 2 kastrerade hanar och en hona ihop t.ex. det fungerar oftast. Endast en hona gick inte att ha ihop med några andra honor, men hon flyttade sedan ihop med några andra utan problem, hon var lite för blyg för första gruppen. 

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. haft kaniner i ca 23 år ds.

[Tilde]
0

#1 Tack så mycket för ditt svar :) Då får jag sätta ihop dem i början av nya året då, för vi renoverar trädgården nu innan jul och jag kan tyvärr inte sätta upp en hage.

Jag uppdaterar om hur det går till den tidspunkten! 👍 Jag hoppas verkligen att de blir kompisar till slut!