Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: beteende-och-skötsel
Läst 877 ggr
Persifone
0

Hona jagar hane

Hej alla!

Har som några av er kanske vet, en hona och en hane som går lösa i lägenheten.

Hanen är kastrerad på snart två år och honan är runt tre år. Nu det senare har honan börjat jaga hanen och "rider" (säger en så om kaniner eller är det bara på hundar?)

Jo, så hanen gömmer sig ofta under badkaret eller sängen för att hon är så jobbig.

Har försökt att putta bort henne, stänga in henne, sprayflaskan, ja det känns som om jag har försökt det mesta nu.

Hur får jag ordning på det här? Eller är det bara att kastrera henne eller sälja en av dem som alternativet?

Tack för svar!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

elinab
1

Ska du avla? Om inte tycker jag absolut du ska kastrera honan också. Du har god chans att slippa hennes ridande då. Dessutom slipper hon livmodercancer som annars drabbar många kaninhonor. Eftersom hanen springer och gömmer sig tror jag inte det handlar om dominans utan snarare att det är ett uttryck för sexuell frustration från honans sida. Det är svårt (omöjligt?) att träna bort ett sånt beteende. Kanske det kan hjälpa om du maxar annan stimulans? Massa lek, tunnlar, grävande osv.

Persifone
0

#1 Tack för ditt svar!

Nej, hon ska inte användas i avel.

Är det vanligt att kastrera kaninhonor? Trodde jag skulle komma undan bara genom att kastrera hanen med tji fick jag ;)

Jo, jag tror det är sexuell frustration som du säger, kan beteendet gå i vågor? För hon har ju inte alltid varit sådan här.

elinab
0

Det blir allt vanligare att kastrera kaninhonor, kaninkunniga veterinärer brukar rekommendera att man gör det. Dels pga hälsorelaterade fördelar för kaninen och dels för att slippa hormonerna som ställer till det både för människa och kanin. Om kaninen ändå inte får utlopp för sin könsdrift är det kanske bättre för den att slippa de känslorna? Det kan funka att ha ett kaninpar där bara den ena är kastrerad. Det beror på individerna. I ditt fall verkar det inte funka så bra :) Beteendet kan gå i vågor, det brukar det nog göra.

Persifone
0

Då får jag allt ta och boka mig en tid. Tack för hjälpen :)