Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 805 ggr
[thildaaaa]
0

Spring i benen

Pumba(min dvärgkanin) får vara ute flera timmar i mitt rum och skutta fritt(har inte ett litet rum) jag har kartonghus, tunnel, godisboll, pinnar, tränar lite hinderhoppning med ett hinder och tränar tricks ibland. ÄNDÅ så verkar han inte nöjd. han blir inte trött och går och lägger sig eller vill mysa, han nöjer sig inte med golvet utan vill hoppa upp i min säng och på buren hela tiden. nu har han även börjat smita ut ur mitt rum och busat på övervåningen…

vad har ni framme till era kaniner så att de får aktivering så de blir nöjda och trötta??? jag kommer inte på något mer! det är väldigt gulligt men jobbigt när man försöker plugga och måste hålla koll hela tiden så att han inte busar…

Persifone
0

Jag är också nyfiken på om det finns något bra sätt att få dem att lugna ner sig. Mina är lösa i lägenheten och tycker aldrig det är en lugn stund här hemma :P

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

fossingen
0

Mata kaninen när du vill ha lugn. De brukar bli ganska trötta då:P

Nej, men han verkar energisk. Träna att hoppa hinder med honom, perfekt för energiska kaniner.

[thildaaaa]
0

Så fort jag viftar med godis(alltså hans pellets, ger ej i skål för jag vill ha till trixträning) då blir han helt galen och gör ALLT för att få mer, så motsatsen till lugn haha😃

Jag har bara ett hinder och inte nån stor yta att träna på som inte är halt golv… men jag lät honom oppa uppför min ganska långa trappa massa gånger, bar honom ner så att han inte skulle lära sig att gå ner själv, den enda som blev trött verkade vara jag haha😃

men jag tror att det kanske blir bättre på sommaren då jag kan träna hoppning och röra oss på större ytor! så jag håller tummarna

skulle dock vara bra att ha något som han kan syssla med medan jag pluggar så att jag inte behöver koncentera mig på honom hela tiden :/

Lol V Stein
0

Köp eller gör en aktivitetsboll! Hade en sån till mina kaniner. Man fyller den med godis eller mat, och så får kaninen rulla den för att få ut maten. Man kan öka eller minska storleken på hålet och på så sätt ändra svårighetsgraden.

Jag hade denna: http://www.gnagarboden.se/aktivitetsboll-for-kaniner-och-gnagare-p-127-c-393.aspx

[thildaaaa]
0

Har en sån redan:/ den springer han runt med ibland men inte alltid :/