Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 1671 ggr
[00emi07]
0

Blandraser-avel

Hej! Jag och min kompis har en uppfödning tillsammans. Men en sak vi alltid tyckt varit negativt med kaninvärlden är att alla inte tycker att blandis kullar är så seriösa. Men jag och min kompis skulle, istället för andra som siktar in sig på en ras. Vilja ha blandraser som vi satsar på. Så när jag skrev att vi tänkt para Nikito o Lucia som inte är samma ras verkade ingen vara särskillt positiva ): Så, är det fel att vi väljer att ta mest kullar som är renrasiga men en och en annan kull som inte är det? Eller?

vanessagustavsson
6

Min hund är blandras och inte spelar det någon roll tycker jag ;) haha så förstår därför inte varför det skulle va någon skillnad på kaniner, det viktigaste är väl att man är seriös med uppfödningen så djuren har det bra  - eller ? 😃

[00emi07]
3

#1 jo, jag håller med! Att döma kaniner, kaninägare och uppfödare för att det har blandisar är helt sjukt tycker jag. Jag och min kompis älskar blandraser o tar gärna blandraskullar

linn8
0

Ot- får blandraser hopptävla?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[Tilde]
1

#3 Ja :)

Jag som inte håller på med utställning älskar blandraser! Blandraser är perfekta kelkaniner, så om det är därför ni vill ta en kull så ser jag inget fel i det - så länge det finns folk som kan ge ungarna ett nytt hem. 🙂 Jag tar själv blandiskullar ibland, eftersom det är en sån fantastisk upplevelse och efterfrågan finns där. Ser inget som helst fel i det så länge man inte bara avlivar ungar som inte blir sålda….

[00emi07]
0

#4 exakt! Håller med :D Vi tänkte ta en kull där syftet är sällskap

Evelina!
3

#5 Med risk för att låta krass, men… Du kan inte på fullt allvar påstå att sällskap är ett seriöst syfte. Alla kaniner är väl sällskapliga, eller bör så vara. Jag tycker att man som uppfödare bör tänka i termer vad JAG vill tillföra kaninvärlden, vill jag göra situationen ÄNNU svårare för alla hemlösa kaniner i världen genom att producera nya, eller vill jag få fram sunda, bra typade indriver som folk kan lyckas med på hoppbanan eller i utställningshallen OCH som ger sin ägare ett fint sällskap? Jag tycker valet är rätt enkelt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[_hsleiufhbtv]
4

Jag älskar blandraser, men hatar överflödig onödig avel.

Anoki
11

#4 Vad säger att man inte kan använda en renrasig kanin till kel? Både mina uställningskaniner, kelkaniner och hoppkaniner är dundermysiga och skiljer sig inte när de gäller kel. 

Jag tycker kelavel är onödigt, jag tycker även utställnings- och hoppavel är onödig om man själv inte ska spara någon. Dvs att man tar kullen för ens egen skull. De skulle aldrig falla mig in att ta en kull bara för att, jag kan inte med att sälja alla ungar, det känns fel. Plus att man inte får ta en kull bara för att sedan sälja ungarna.

Sen så har alla olika åsikter, och detta är min. Försår att man vill ta kelkullar, och jag har själv för flera år sedan parat orenrasigt och ej till hoppning, men då sparade jag en unge själv. Så ja, helt beroende på eget tycke :)

RebeccaG
1

#8 Word!😎

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[_hsleiufhbtv]
0

#8 +1! 👍

[00emi07]
3

Hej! Jag, Hanna och våra uppfödare till våra kaniner har pratat ihop oss. Till Shakira kommer vi hyra renrasiga små liten rexar (hanar) som vi parar henne med. Lucia kommer vi låna renrasiga hanar (gotlandshanar) och både Rex kullarna och gotlandskaninerna kommer vara renrasiga med stamtavla. Tillsammans med uppfödarna har vi kommit fram till detta: Syften: I varje kull (Rex och gotlandskanin) kommer våra uppfödare behålla minst en av kaninungarna Vi vill stärka liten Rex då detta inte är en så vanlig ras. Vi kommer även behålla en unge i varje kull. Gotlandskanin är också en ras som vi vill stärka inom kel/sällskap och samt behålla en hane i varje kull som vi kommer ställa ut och hyra ut som avelshane. Låter detta bra? Vi är nöjda med detta beslut, bi kommer få stöd av våra uppfödarna i början… Men snart kommer vi stå på helt egna ben

Anoki
7

#11 Gotlandskaniner kan inte få stamtavla. Vart har du fått de ifrån?

Liten rex finns det ganska många utav, inte så som dvärgvädurar och hermeliner. Men det finns många förhållandevis till vissa andra raser. Kolla bara på anmälda djur under respektive raser till olika utställningar så ser du.

[00emi07]
1

#12 tack för tips

Persifone
2

Detta är inget som är speciellt inom kaninvärlden, utan hos de flesta tamdjur.

Jag har inget emot blandraskaniner, jag har två själv. Men det viktigaste när en avlar är; Finns det efterfrågan? Eller är marknaden mättad?

Och i det här fallet är det det senare alternativet. Folk tar kullar till höger och vänster för att "det är gulligt" eller "vill ha en unge efter min ursöta hona"

På blocket är det fullt av små söta kaninungar och omplaceringar, alltså finns det inget behov av ännu fler kaninungar.

Att köpa in renrasiga, friska och trevliga djur för att avla på är en annan femma, då detta tillhör en annan marknad (är du ute efter en dvärgvädur med stamtavla så spontanköper du inte en blandning exempel)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[00emi07]
2

#14 precis, och det var därför vi ändrade oss! (: Vi har fina avelsdjur och föder absolut inte upp för att "söta" eller "vill också ha" Vi tar detta på STORT allvar

RebeccaG
7

#15 Kan du vara lite mer specifik när du säger "Vi har fina avelsdjur"?

| Youtube

Persifone
1

#16 Med fina avelsdjur menar jag rastypiska, trevliga och friska djur som kan tillföra rasen i sin helhet någonting positivt.

RebeccaG
0

#17 Frågan var menad till TS😉

| Youtube

[00emi07]
2

Rexarna har en väldigt fin rexpäls och deras föräldrar har väldigt bra poeme och mina rexar är friska i sinnet

Persifone
7

#19 Alla som har kanin anser själva (i nästan alla fall) ha den mest underbara och mysigaste kaninen i hela världen. Det betyder inte att alla måste ta ungar på sina kaniner (tänk vad många ungar det skulle bli!)

[Tilde]
0

#8 Det har jag inte sagt, men jag förstår inte varför alla har så mycket emot blandraser. Alla kanske inte vill köpa en kanin med stamtavla och perfekt päls och teckning - de kanske letar efter något mer unikt. :)

Lägger till att en av anledningarna till varför jag föll för min Willow är för mustaschen han har! Den är ju inte godkänd liksom. :)

RebeccaG
7

#19 Utan en dommares bedömning kan du inte vara 100% säker på att rexpälsen är väldigt fin.
Hur är dem i kroppen?
Är dem bra typade?
Är dem i bra kondition?
Är dem rätt bygda?

Det är bra många fler kriterier som gör en rex 'fin', än dess päls & psyke. 

Få dem bedömda med bra poäng i Klass A eller B, så kan du säga att dem är fina sedan🙂

| Youtube

[00emi07]
0

#20 självklart tycker jag det. Men detta är något uppfödaren sagt. Ska titta på stamtavlorna men mina rexarna mormor tror jag det var är från en av de bättre uppfödare

Anoki
9

#21 Själv upplever jag att fler och fler familjer som endast vill ha kaninen till kel väljer en renrasig kanin så att dom vet vad som ligger bakom den. Har haft många köpare i år som både köpt sin renrasiga kanin till kel samt bokat en unge bland nästa års renrasiga kullar. Föräldrarna tycker att deras barn ska ha en fin och lovande kanin. 

Visst har inte jag heller något emot blandraser, jag har som sagt egna och dom är underbara, precis lika underbara som dom renrasiga. 

En stamtavlekanin, kan den inte vara unik? Tror inte att någon kaninägare säger att sin kanin inte är unik, självklart är den unik, OAVSÄTT stam. 

#23 vad är kaninerna i stammen ställda på?

[Tilde]
1

#24 Kaninen kan väl fortfarande vara fin, samt att man vet vad som finns i ledet trots att det är en blandras? Jag har haft många köpare och folk som ställt sig i kö för mina blandisar - och då säljes de ändå för 300 dkk styck (drygt 355 sek - tycker det är sorgligt med kaniner som säljes för 50 kr…).

Jo såklart, men jag tänkte mer på unika teckningar. Wienertecknat är jättepopulärt och min favoritteckning på kaniner! Såklart kan en renrasig också vara wienertecknad, men min poäng är att inte endast utställare har rätt att föda upp ett slags djur och inte bara renrasiga är det som säljes väl och är omtyckt. Alla som har vett i skallen och vet vad de gör kan få jättelyckade kullar där alla hittar fina hem. 🙂 Det är dessutom ofta fler renrasiga än blandraser på danska blocket vad jag har sett.

Som sagt, så länge det går bra med kullen och dess ungar så är det ju ingen annans ensak. :) Men man ska inte ta en kull "bara för att". Och så länge man har plats för alla ungar som blir över så kan verkligen ingen klaga. ^^

Anoki
3

#25 Sa aldrig att den inte är fin om det är en blandras, SJÄLVKLART är den fin, det är ingen tvekan om saken. Det jag menade var att fler och fler familjer vill ha renrasiga kaniner, det är trots att större chans att man får en frisk kanin där man KÄNNER TILL leden. Nu säger jag inte att det alltid är så, men det brukar vara så, och jag säger inte heller att man inte känner till leden på en blandras eller att den inte är frisk. 
Jag håller med dig om att kaniner säljs för "skit och ingenting", och det är något inom utställarna som pratas för fullt om, att man vill höja kaninens status i samhället och det gör man genom att sätta ett vettigt pris på den, oavsätt om den är renrasig eller ej. Vi säljer ingen kanin billigt, och om köparen prutar skickar vi hem den utan kanin. Köparen ska kunna betala vad kaninen är värd, inte för att säljaren ska tjäna på att ta kullar, för det gör man inte, utan för att säljaren ska få en bättre syn av köparen och att h*n faktiskt har råd att han kaninen, så att den inte ligger ute på blocket för en tia om några veckor. 
Sedan så är det många utställningsuppfödare som hellre tar tillbaka en såld kanin om köparen inte längre kan ha kvar den så att uppfödaren kan hitta ett nytt och vettigt hem åt kaninen. De flesta verkar tro att utställningsuppfödare bara vill bli av med "skräpkaninerna" så fort som möjligt. Men, jag förstår faktiskt itne vart det skitsnacket kommer ifrån (menar inte att du nämnt något av det). 

Jo visst är det enklare att sälja wienertecknat, eftersom dom är extra söta och har ett unikt utseende. Men bland utställningskaniner vill man inte ha något med winener över huvudtaget eftersom det kan dölja sig flera generationer tillbaka. Kolla bara på de lejonhuvade, flertaler har wieneranlag, speciellt japanerna. Och det är något man vill unvika eller iallafall avla bort eftersom man inte kan styra teckningen, och det är även därför den inte är godkänd inom nordisk kaninstandard. 

Man bestämmer självklart helt själv vad man vill avla på och vad man anser bra. Men man bör tänka igenom det hela både en och två gånger. :)

[Tilde]
0

#26 Okej men då förstår jag vad du menar! Det håller jag med om! :)

Cotast
0

Vet att tråden är lite åldrad, men har inget bättre för mig såhär vid morgonkaffet :P Jag personligen skulle aldrig någonsin få för mig att medvetet korsa två raser/blandraser. Det tjänar liksom inget till. Det ger inte avkomman något. Jag avskyr blandraser rent utsagt. Jag har en blandras, Smulan, men henne ser jag inte som det. Hon går inte i avel, hon är kastrerad. Henne räddade jag från avlivningssprutan av välvilliga skäl när en barnfamilj tröttnat på henne. Så råkar ju blandraskaniner sluta, utsläppta, bortglömda i en bur eller avlivade. Renrasiga kaniner hamnar allt mer sällan i sådana situationer. I min mening är blandrasavel fel & bör undvikas. (jag anser även att hoppkaniner är en klass för sig, då seriösa hoppare verkligen har koll på läget, en bunt 12-åringar som säger sig vara "uppfödare" har inte koll.) Nu har jag sagt mitt - godmorgon folket.

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

[00emi07]
0

#28 hihi, helt okej (: Nja, någon blandras kull blir det inte. Däremot håller uppfödaren till Shakira och Nikito en avelshane ifall jag skulle vilja para Shakira, och varför jag vill para henne är för att hon har otroligt fina rexar i släkten, både i temperament, päls och form.. Och jag vill föra vidare den genen..

Anoki
0

#29 Vad för färger samt delpoäng?

[00emi07]
1

Detta är då Nikitos stamtavla. Fader: dalmatin svart 95p. Uppfödare: Fam Snaula Storm Moder: viltblå 93p Uppfödare: Maria Lundvall Farfar: svart 94,5 P Uppfödare: Che Chooper Morfar: Madagaskar 87,5 P Uppfödare: Ulla Larsson. Farmor: dalmatiner svart 94 p Uppfödare: Fam Snaula Storm. Mormor: Lux 93 p Uppfödare: Cecilie Borgund

Anoki
0

#31 Ja, men vad är delpoängen?

[00emi07]
0

#32 bara Nikitos delpoäng? (:

Anoki
0

#33 Alla i stammens.

[00emi07]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Delpoäng är lite nytt för mig men menar du dessa "kroilurer" har jag svårt att läsa utan glasögon

Evelina!
0

#35 Exakt dem!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Anoki
0

#35 Ja precis.

[00emi07]
0

Haha, ok (: dom har jag lite svårt att läsa x) glasögonen på lagning (:

RebeccaG
5

Vill även påpeka att liten rex är en ras som utvecklats långt mycket mer än t.ex. lejonhuvad dvv. 
Allt under 94,5 är enligt mig "bottenskrap". 

Sedan; Lita aldrig på att någon säger att din kanin är fin utan att domaren gett sin bedömning. Även ifall din hane skulle varit efter 2st 96:or med fantastiska kroppar kan kroppen vara urusel.

| Youtube