Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettavel-och-kaninungar
Läst 1581 ggr
[00emi07]
0

Kull bestämd

Hej! Den 8 december kommer Lucia paras med Nikito. Dessa kaninungar kommer bli blandraser. Döm oss inte för detta, då vi inte ser något fel på blandraser och det är det vi vill satsa på. För vi känner inga som tar seriösa blandis kullar. Så vi öppnar en ny dörr för blandisar! Lovely Luciana "Lucia" Gotlandskanin med ett otroligt bra temperament. Hon kommer även att träna lite hoppning och hon har H-bevis Black beauty Nikito "Nikito" Vacker liten Rex hane med ett gott sinne och vacker päls. Ställs ut nu innan parningen troligen. Hans pappa är bl.a. Klassad med 95,5 p Han har stamtavla el. H- bevis. Kullen: Kullen föds i slutet av december eller början av februari. Vi hoppas på färgvarianterna viltgrå, vit, brokad och Svart. Kullen paras söndagen den 8 december. Vi kommer självklart komma ut med en dagbok. Ungarna i kullen oavsett kön kommer kosta 200kr Syftet med kullen: Precis som vissa väljer att ta kullar på renrasiga vill vi stärka blandraserna Rex dvv och Gotlands Rex. Dessa blandraser är ju inga raser men det är de blandraser bi satsar på ❤️det kommer även vara till kel/sällskap ❤️vi kommer behålla en troligtvis har även en del andra kunder Frågor? Tips? Intresserad? Skriv i tråden

Evelina!
6

Är föräldrarna hoppade med goda resultat? Om inte, så tycker jag att ni ska stryka hoppning från syfte-listan eftersom det kan verka missvisande och därtill oseriöst.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[_hsleiufhbtv]
11

För att en kanin ska räknas som hoppkanin bör den vara uppklassad inom SKHRF/KAF. För övrigt tycker jag inte man bör ta onödiga djur till världen, det finns så många kaniner som i dagens läge sitter utan hem.

[00emi07]
0

Men vi vill ju ta en kull, vi Har köpare, vi har intresset. Vad är felet?

Evelina!
5

#3 Inget, du lägger ut trådar och jag (och andra med mig) delger våra synpunkter på saken :)

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[_hsleiufhbtv]
9

#3 Precis, ni vill ta kull "bara för att". Totalt meningslöst och det kommer bidra till ytterligare kaniner som dumpas på blocket.

Bara för att jag har elitklassade, välmeriterade hoppkaniner, köpare som står på kö och ett enormt stort avels- och genetikintresse tar inte jag kullar.

Anoki
8

Varför inte vänta på din renrasiga kull? Visst ungar är söta, men ondöigt att ta en kull bara för att. 

Undrar också varför du säljer dom till hoppning om ingen av föräldrarna ens tävlat (rätta mig om jag har fel).

farvendal
11

Nu tycker jag ni går lite hårt på. Om TS redan har köpare till de kommande ungarna samt planerar att behålla en själv, så ser jag inte problemet. Sedan beror det ju på hur många köpare det är också. En kanin kan ju få en del ungar.. Sedan gäller det även att veta var man ska göra av ungar som blir över, men bara för att TS inte sagt något om det betyder det inte att hon inte har tänkt på det.

Däremot så ja, för att ha "hoppning" som syfte tycker jag också att föräldrarna ska vara klassade, eller att det iallafall ska finnas bevis på att föräldrarna är duktiga hoppare. Men jag ser inget om det i TS inlägg så jag antar att hon tagit bort det, och det är ju bra.

Gäller ju såklart även att man har koll på vad som finns som finns bakom föräldrarna samt att man har kunskapen. Vi vet inget om TS kunskaper. 

Låt det inte bli "en kul grej" med kaninungar bara. Ta en kull, sedan räcker det på ett bra tag. Det finns som sagt mååånga kaniner.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[00emi07]
0

Tack för er som stöder och tack för er som tipsar Hej! Jag, Hanna och våra uppfödare till våra kaniner har pratat ihop oss. Till Shakira kommer vi hyra renrasiga små liten rexar (hanar) som vi parar henne med. Lucia kommer vi låna renrasiga hanar (gotlandshanar) och både Rex kullarna och gotlandskaninerna kommer vara renrasiga med stamtavla. Tillsammans med uppfödarna har vi kommit fram till detta: Syften: I varje kull (Rex och gotlandskanin) kommer våra uppfödare behålla minst en av kaninungarna Vi vill stärka liten Rex då detta inte är en så vanlig ras. Vi kommer även behålla en unge i varje kull. Gotlandskanin är också en ras som vi vill stärka inom kel/sällskap och samt behålla en hane i varje kull som vi kommer ställa ut och hyra ut som avelshane. Låter detta bra? Vi är nöjda med detta beslut, bi kommer få stöd av våra uppfödarna i början… Men snart kommer vi stå på helt egna ben

RebeccaG
5

Som sagt… 

_"Gottlandskaniner kan inte ha stamtavla, endast genbanksintyg & h-bevis… Dem kan man inte heller ställa ut inom SKAF, annat än PET-klassen.  SKAF (Svenska kaninavelsföreningen) har valt att inte godkänna den som egen ras med rasstandard, då utseende och kroppsform är nämligen för varierande.
_Och som sagt, utlova inte stamtavla på rexarna innan ni vet vilka som förtjänar den och vilka som inte gör det."

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[00emi07]
0

#9 förlåt, kopierade texten och la över

Cotast
1

#8 Genom att para liten rex och gottlandskanin stärker du/ni ingen av raserna, enbart förstör dem i min mening. Hur gick det med "tjuvparningen" förresten? ;)

Hahahahahahahahahaha- FUCK YOU 

[00emi07]
0

#11 det blir ingen kull… Min kompis som äger Lucia skrev det mesta av det där Uppdaterar i tråden om tjuvparningen (:

[[tjattehonung]]
0

Åh vad kul, lycka till!x