Blandraser Diskussion
Hej! Av nyfikenhet vill jag starta en liten diskussion om blandraskaniner, Om ni anser att de kan avlas vidare på, erfarenheter och åsikter. Jag har själv två blandraskaniner ( Dv, lejonhuvad, europeisk vildkanin) men vill höra runt lite. Bara av nyfikenhet :) Så kom med era åsikter ^^
Tycker det är OK att avla på blandraskaniner om man har ett mål med det, precis som med renrasavel. Samt att man vet bakgrunden på sina kaniner. Däremot tycker jag inte att man ska korsa in för mycket raser heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Jag håller med , men har dock en fråga - hur många är det som avlar på blandraskaniner för hoppning? Och hur många finns det som tävlar med blandraskaniner? Har själv funderat på att börja hoppa med dem,
#2 Inom kaninhoppning är det vanligt med hoppkorsningar.
Vissa kombinationer t.ex brukar i regel bli bra hoppkaniner (plus arv av föräldrarna såklart). Så många tävlar med blandraser.
Ja du kan ju alltid testa, vissa kaniner gillar det andra inte, oberoende om det är renrasig eller blandras 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 I hoppvärlden avlar de flesta på korsningar, vet ingen som avlar enbart till hoppning och har bara rasrena kaniner i sin avel.
Men jag tycker det är ok med blandrasavel om man har mål med det hela, till exempel hoppning eller för att utveckla en ny ras/återskapa/rädda en befintlig ras. Tycker däremot att avla för att de är söta osv. är en dum anledning.
Jag ser ingen skillnad på avel av renrasiga kaniner och blandraser. Jag tycker att det viktigaste i båda fallen är att man tar ansvar för ungarna man föder upp. Med det menar jag att man: 1. Är beredd att behålla ungar som man inte hittar nya hem åt. 2. Är noga med var ungarna hamnar, att det är bra hem. 3. Är beredd att ta emot och erbjuda ett hem till egenuppfödda kaniner om ägaren tröttnar eller om de av någon annan anledning saknar ett hem. Utöver det tycker jag man i möjligaste mån ska ha koll på mamma och pappa kanins bakgrund för att undvika att avla med kaniner som bär på genetiska problem, ex bettfel.
kort och gott- Jag Tycker det är helt onödigt att avla på blandraser oavsett syfte och de gäller alla djur men självklart har jag inte något emot att dem (har själv 2 st)
I nuläget har jag helt gått över till hoppningen och precis som ovanstående skriver så avlar vi mycket på korsningar. Detta för att vi försöker få fram kaniner som har de rätta egenskaperna för hoppningen. Målet med uppfödningen skiljer sig precis som utställare med olika raser, från hoppuppfödare och vad man själv föredrar.
Jag gillar lite slankare och mindre kaniner så avlar in mycket Belgisk hare och Dvärghare i mina kaniner.
Men bara för att kaninen är renrasig betyder det självklart inte att den inte är kvalificerad till att hoppa. Men många raser är för stora för att hoppa om man tänker på den fysiska påfrestningen så ser inga större problem med varför man inte skulle korsningsavla.
Man korsningsavlar ju för att få fram nya raser och färger och det är många utställare som gör när de har projekt.
Och tekniskt sätt kan man ju säga att alla kaniner är korsningar eftersom alla raser någon gång har framställts ;)
En seriös uppfödare, oavsett hopp- eller utställning, avlar på friska djur och är noga med att kolla upp ev. defekter i stammen. Visst det är inte alltid det går att vara helt säker på om en kanin med okänd stam är genetisk felfri, men jag anser att det finns minst lika stor chans att få defekter efter en korsningskanin som en renrasig kanin :)