Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: allmänt
Läst 1753 ggr
linnlarssonn
1

Kaniner lösa inne?

Hej, jag har två innekaniner som jag får lite dåligt samvete över att de inte får komma ut ur buren tillräckligt ofta. Anledningen till det är att jag aldrig kan ha dom lösa i mitt rum om jag inte sitter där och "vaktar". Dom rycker ner kompostgallren som jag delar av med så dom inte kan springa i hela huset (har hund och katt så de kan inte gå överallt) och dom hoppar mer än gärna upp i sängen där dom väldigt gärna kissar.. :s. Så finns det något annat sätt att dela av alternativt sätta fast kompostgallret så de absolut inte kan riva ner det? Vill verkligen att mina kaniner ska få springa lösa så mycket som dom egentligen vill men nu är dom som två småbarn och måste passas varje sekund :D haha

misspeerfect
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om du har möjlighet kan du ju skruva fast 2 små lampkrokar i väggen på Varje sida och trycka i hop dem så gallret sitter fast. ( En krok uppe och en nere på gallret ) 
Så delade jag av min kanins bur när jag bodde hemma. och det fungerade super bra. 😃

Med Vänliga Hälsningar Från Lilla Mig!Hjärta

Lina Strindlund
0

ah, var köper man lampkrokar billigt? och kompostgaller? biltema? 

har samma problem, men brukar yoga varje morgon o kväll, då passar det bra att kanine är lös i samma rum, jag hinner hejda henne fårn dumheter. Men det blir inte varje dag ändå, men några ggr /vecka. Bra för både dig o kaninen att yoga/meditera lite. 🌛

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
0

Vad bra att du har 2 kaniner, det är ju roligare för dem! 

Min är ensam så det är lite trist för henne, försöker träffa andra kaniner iaf 1 ggr/vecka.

misspeerfect
0

Vart man köper lampkrokar billigt har jag ingen aning om men skulle tro biltema som du säger eller kolla i närmsta bygghandel :)

Med Vänliga Hälsningar Från Lilla Mig!Hjärta

Evelina!
1

#3 Att kaninen får träffa andra kaniner ibland leder förmodligen bara till negativ stress för honom/henne eftersom de är revirdjur och ser en ny "kontakt" som en inkräktare som ska sättas plats. Tror det står i L80 att kaninflockar bör sättas ihop med unga djur och hållas stabila eller något i den stilen, just pga ovan nämnda anledning.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

linnlarssonn
1

#3 Roar varandra gör dom allt, ibland är det omöjligt att sova på morgonen för att dom håller på och leker som galningar :) haha

linnlarssonn
0

Anledningen till att jag vill ha dom lösa mer är att dom trots strikt foderstat börjar bli rätt så tjocka :s av hälsoskäl vill jag att dom inte ska bli väldigt överviktiga.. :o

Lina Strindlund
0

Aha, visste inte det om revir. Men det är ungefär samma kaniner hon träffar och hon har en favoritkompis som jag försöker få henne att umgås med. De andra finns runtomkring men hon behöver inte umgås med dem. 

När man tränar kaninhoppning är det ju många olika kaniner, och på tävlingar blir det ju ännu mer… dock är det inte det viktigaste att träna o tävla hoppning utan bara att jag o kaninen /kaninerna har roligt och trevligt. 

Skulle gärna skaffa en till kanin, men har inte råd/plats just nu. dålig ursäkt jag vet! Men hon skulle eg inte bo här, så vi gör det bästta av det.

Evelina!
0

#8 Ett grundläggande konsensus förekommer enellertid inom kaninhoppningen och det är - visst det är massor med kaniner där MEN alla försöker i möjligaste mån hålla kaninerna från varann. Det kan vara rätt trångt på tävlingar ibland, men då är det var och ens ansvar att se till att ens kanin inte springer in i någon annans. Skulle personligen inte utsätta mina kaniner för onödig stress genom att låta drm träffas och "umgås" en stund, de har inte det behovet.

Chantius
1

#9 Gäller inte revirstressen främst om kaninerna möts på en plats som inte är neutral? Alltså en plats som inte är "hemma" för någon av kaninerna. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Evelina!
0

#10 Det tror jag inte, kaniner. Som sätts samman ska enligt L80 göra det på en plats som är okänd för de båda individerna. Är de på någons revir och träffas där kommer ju denna någongöra allt för att försvara sitt område liksom…

Lina Strindlund
1

NU förstår jag inte, det är alltså OK med en lokal full av okända kaniner, så länge de inte nosar på varandra? 

Men det är INTE OK att min kanin träffar någon/några kaniner (samma kaniner) en gång per vecka på en relativt lugn plats, och tränar lite hoppning?

Garderob, ditt resonemang funkar inte i min hjärna. 🤔

Evelina!
0

#12 Dina kaniner kanske mår ok av det, det enda jag kan säga att mina kaniner skulle inte funka med ett sånt umgänge, utan där är det alternativ ett som gäller - massa kaniner i en lokal utan att de får träffa på varandra.

Chantius
1

#11 Jag tror du missuppfattade mig. Jag menade att det skulle vara lugnt att kaninerna träffas om de gör det på ett neutralt område, alltså ett som inte är någon av vederbörande kaniners revir :)

sarakaka
1

Lampkrokar låter som en bra ide. Jag har samma problem som du med sängen och har kompostgaller runt den. Billigt på biltema och öob. :)

sarakaka
2

Kan ladda upp bild ikväll på hur jag gjort vid sängen

fossingen
1

Jag har köpt grind på biltema för att gränsa av ett rum där jag inte vill kaninerna ska vistas i pga sönderbitna kabelskydd och kablar.

Något som kanske bör testas?

Lina Strindlund
0

Jag har en sån bra lägenhet (hyreshus byggt på 60-talet) att hela köket är fritt från eluttag och sladdar under midjenivå (min midja), vilket gör att det är helt säkert för min kanin och gott om plats jämfört med den största möjliga bur! 🙂typ 4 kvm