Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: kaninens-hem
Läst 1245 ggr
emelieeileme
1

Sätta ihop kaniner?

Hejhej!

Tänkte bara höra om det finns någon kunnig här som är bra på det här med att sätta ihop kaniner. Jag vet hur det går till osv. men om jag har en kastrerad hane på ett halvår och sedan vill sätta in en hona, hur gammal ska hon vara? Fungerar det med en unge? 

Tack!

Fridaaaa
0

Minst 4 månaders ålder brukar jag köra på att den andra ska vara om de inte sätts ihop som ungar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emelieeileme
0

Okej! Om jag då får hem en unge, ska jag ha den i annan bur tills den är minst 4 månader då? Vad händer om jag sätter in den tidigare?

Evelina!
0

#2 Ja, det bör du. Kaninungens chanser att försvara sig mot den andra kaninen är mycket mindre än om de är någorlunda jämnstora. Så för att hanen inte ska göra illa den lilla helt enkelt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

emelieeileme
0

Okej! Låter ju rimligt!

Fridaaaa
0

#2 Som #3 säger, ja det bör du göra för att ungen bland annat ska ha chansen att försvara sig 🙂

Lina Strindlund
0

Blir det alltid bråk mellan nya kaniner? Kan de inte få träffas på neutral mark, tex utomhus eller annat rum i början??

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Evelina!
0

#6 Nej, det blir inte alltid bråk. Mina dvv satte jag ihop utan någon som helst konflikt, dock var båda fortfarande ungar och det tror jag är av stor betydelse för hur smidig ihopsättningen går.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
1

#6 Bråk blir det inte alltid.
När jag satte ihop min ena hona med en kastrerad hane var det aldrig bråk. Någon knappt haft bråk någon gång, småtjabb men det är naturligt.

Lina Strindlund
0

Funderar på att skaffa en kanin till, som kompis till mig o min kanin tjej. Hon är nu 9 månader och av rasen rex (kanske alla vet vem gertrud är vid det här laget hihi, men men) skulle en  vuxen kastrerad hane va bäst? eller en vuxen hona? Eller annan kombination? Spelar rasen roll? alltså gillar de bäst sin egen ras? (som hundar brukar ) tänkte nog ta en "hitte" kanin då, (omplacering) för har inte intresse av utställning eller sådant, och det är många som behöver nytt hem.

Fridaaaa
2

#9 Kastrerad hane tror jag att jag hade satsat på 🙂
Nej ras spelar ingen roll, men jag brukar försöka ha ungefär samma storlek på kaninerna, lite säkerhet ifall en stor kanin råkar sparka en liten kanin. 

Håller inte med om att hundar brukar gilla sin egna ras bättre. Har jag aldrig märkt. Vart har du fått den infon ifrån?

Lina Strindlund
0

#10 Tack för tips!! 
Jag håller på att läsa mkt om hur man sätter ihop obekanta kaniner och känner att det är bäst man har minst en heldag på sig, en medhjälpare och tillgång till veterinär (i värsta fall) ! 

haha den infon fick jag av min hund, en sheltie som mest gillar shelties… men såklart endel andra också. Hon är som kräsen.  :P

Lina Strindlund
0

Spanar runt efter en han som behöver nytt hem… Vilken ålder är lämplig?

Fridaaaa
1

#11 Ja en heldag är bra. Jag har varit själv men man gör det man tycker känns bäst 🙂 Bra idé är att ha dem i bur bredvid varandra så att de kan se och lukta varandra några dagar, upp till en vecka, innan man släpper ihop. Släpp alltid ihop på neutral plats.

Ålder tror inte jag har någon större betydelse, men tror det i regel brukar vara lättare med yngre. Jag har bara parat ihop med en ung hane, han var runt 10 månader vid tillfället, honan då runt 1 år, gick kanonbra.

elinab
1

# 12 en äldre hane som levt utan kaniner sedan han var ung kan vara knepigt (baserat på min personliga erfarenhet). En äldre hane som är van vid kaninsällskap brukar inte vara något problem. En yngre hane som minns gemenskapen med kullsyskon och mamma brukar också funka. Lycka till :)

Lina Strindlund
0

OH, tack för erfarenheter o tips! Även andra jag frågat säger att kastrerad hane är bäst (om jag inte vill ha ungar, o det vill jag inte just nu! Gertrud är INTE mogen nog, haha)