Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettallmänt
Läst 1836 ggr
Splitter
1

Kaninägare! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gått och blivit kaninägare till en liten söt isabella färgad kanin. Problemet är bara att jag aldrig har haft kanin förut, och aldrig varit i närheten av en hona heller. Är det någon skillnad på könen? Vad bör man tänka på? Hur ofta ska man klippa klor? Vad ska jag göra för att hon ska sitta still när jag tar upp henne ur buren? Jag har haft marsvin, är det stor skillnad på djuren, eller är det något som man bör veta? Sen undrar jag hur jag ska få henne att sluta sprätta runt så i buren om nätterna? Jag har försökt med att 'motionera' henne ute på golvet, ifall hon skulle haft mycket 'spring' i benen. Problemet är inte att hela golvet blir fullt i spån, utan att jag inte kan sova på nätterna… hehe… Om ni inte kan svara på någon av frågorna, ge bara ut lite annan fakta. Kom gärna också med lite historier eller annat kul och era kaniner. Gärna bilder, det tycker jag är kul :) Provar att lägga in en bild på henne, men sitter på mobilen, så jag vet inte om det funkar. Namnförlag? :D

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Splitter
0

Ger er en liten julhälsning också! :D

Fridaaaa
0

Vad söt! 🌺

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

elinab
1

Härligt med en liten kanin! Hoppas ni får många fina år tillsammans.

Är det någon skillnad på könen?

Det är ingen större skillnad i skötsel av hon- och hankanin. Om du ska ha henne till sällskap (inte avel) så kan det vara en bra idé att kastrera. Det är tyvärr väldigt vanligt att kaninhonor som inte kastreras drabbas av livmodercancer när de blir ett par-tre år gamla.

Hur ofta ska man klippa klor?

Det kan variera väldigt beroende på hur snabbt de växer och hur mycket de slits. Från 1 gång i veckan till var tredje månad, du får ha koll och klippa när de börjar se lite längre ut.

Vad ska jag göra för att hon ska sitta still när jag tar upp henne ur buren? 

Sitta still när du ska lyfta henne så att det går lättare? Då gäller det att träna så att hon känner sig trygg när du lyfter, kanske belöna henne med något godis så att hon förknippar det med något positivt. Eller menar du sitta still när hon väl är utanför buren?

Sen undrar jag hur jag ska få henne att sluta sprätta runt så i buren om nätterna? Jag har försökt med att 'motionera' henne ute på golvet, ifall hon skulle haft mycket 'spring' i benen. Problemet är inte att hela golvet blir fullt i spån, utan att jag inte kan sova på nätterna… hehe…

Bra att du låter henne motionera på golvet, kaniner är aktiva djur som behöver mycket utrymme och stimulans för att må bra. Kan du fixa så att hon får större utrymme och slipper sitta i buren på natten så kanske det blir tystare? Annars kan hon kanske få skutta löst ett par timmar direkt innan du går och lägger dig?

Du kanske också kan fundera på vad det är som låter? Kaniner själva är tysta djur så det är kanske så att du kan ändra burinredningen så att det hon sysslar med inte låter så mycket? Matta på det plastiga burgolvet kanske gör att det låter mindre?

Hoppas svaren är till någon hjälp :)

Om du vill läsa lite allmänt om kaninskötsel rekommenderar jag artiklarna hos Roslagstulls Djurklinik.

Splitter
0

Elinab: Tack för alla svar. Jag ska inte använda henne till avel, så om kastrering förminskar risken för att hon blir sjuk kommer jag att kastrera henne :) Med att hon inte sitter still när jag tar upp henne menar jag att hon sprattlar ganska mycket, och jag är bara rädd att jag ska tappa henne när hon gör så. Jag kan prova som du sa och muta henne med lite godis, hon gillar gurka och sallad, så det kan hon få. Sen med att hon sprätter runt i buren blir det att smälla till när hon liksom tar sats och *kastar sig framåt. Då sprätter hon upp spånet med baktassarna och det flyger genom gallret. Det där med matta lät väldigt smart, eftersom den inte är lika hård som plastgolvet, men med marsvin står det att dem bara får ha halva buren med matta, resten måste vara med underlag, är det så för kaniner också? Eller menar du att jag ska ha spån ovanpå mattan?

Persifone
0

Vilken söt tjej 😍 Ett tips kan vara att köpa en toalettlåda som du sedan kan ha toa-lätt i (istället för spån) det yr inte lika mycket och fastnar inte i pälsen osv :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Splitter
0

Persifone: Jag har en toalett till henne, men hon ligger och sover i den ;)

Persifone
0

#6 Det är ju också en variant ;) Men då kan du använda dig utav toa-lätt i lådan istället för spån iaf 👍

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

elinab
1

#4 Nu har jag inte lagtexten framför mig men jag har bestämt för mig att det är ok att ha matta i buren i stället för spån.  Däremot ska kaninen ha tillgång till halm/hö/annat strö som den kan krafsa runt i och boa med. Det kan den ha dels i sin toalett och dels kan kaninen böka runt i sitt hö.

Om du väljer matta, ta gärna någon riktigt tjock och mjuk som är snäll mot tassarna. Det brukar finnas fleecefällar på djuraffärerna som är bra, tex.

Lina Strindlund
1

Hon behöver ju också sällskap av andra kaniner. jag har själv bara 1 janin, och försöker träffa andra kaniner varje vecka. Men vissa menar att det är mkt bättre att de BOR ihop med en annan kanin det kan göra henne lugnare.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Fridaaaa
1

#9 Finns inget som säger att kaniner måste ha sällskap av andra kaniner.

Hur träffar din kanin andra kaniner? Skulle aldrig låta en kanin träffa andra kaniner, sedan sära på, och sedan träffas igen, osv och hålla på så. Tror det stressar kaninen mer än igentligen gör nytta. Bättre att ha sällskap hela tiden i så fall eller i bur bredvid. Men det är min egna åsikt och erfarenhet.

Alla mina bor med en kompis (håller på att sätta ihop två) men den ena kaninen hade likaväl trivts bra inne själv också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina Strindlund
0

#10 Hur vet du att de trivs lika bra själv? Hade varit fint att veta så jag kan avgöra om Gertrud mår bra utan kaninkompis eller inte. Hon är ganska irriterad ibland, men blir harmonisk när jag sitter med henne på golvet o kliar henne. Antar att mitt sällskap duger ganska bra.

Hunden min går bra, men ibland blir hon sur på henne , vill väl va ifred ibland, men jag har en dörr mellan dem när jag är borta, och ganska ofta annars också.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

fossingen
0

#0 Har du svårt att sova pga ljuden hon för? Isåfall är ett tips att mata henne innan du ska sova, då brukar de bli lite trötta. Annars är ett tips att flytta kaninen till ett rum du inte sover i.

[thildaaaa]
0

Usch jag vet vad du menar med att det är jobbigt med ljud på nätterna! Min kanin brukar hålla på på kvällar och mornar… Väldigt jobbigt… Men man vänjer sig faktiskt:) jag har gjort det i alla fall och nu vaknar jag inte av det! Jag brukar låta honom vara ute hela tiden då jag är i mitt rum så hanfår knappast lite motion, brukar sluta med att han ligger å sover på mitt golv innan jag går och lägger mig haha :) men om du ej lyckas få din lilla plutt att vara tyst så rekomenderar jag öronproppar haha Skickar med en bild på min lilla buse som ALLTID vill ut haha