Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettsjukdomar-och-hälsa
Läst 689 ggr
Lina Strindlund
2

skadade klor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gertrud har skadat både sin högra och vänstra "tumme" , dvs klon som sitter innerst på framtassarna. vi har klippt av dem så nära pulpan det går. duttat på aloe vera… hon var stillasittande de första timmarna men beter sig nu ungefär som vanligt. Ska jag boka tid hos veterinär eller göra något annat elleravvakta? Vad kan det bero på? Hon har börjat "gräva" på golvet i rummet där hon bor som är ett vanligt golv med en "plastmatta" överst. 

Se bilder!

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Henni-Chan
3

Ibland kan klorna gå av om de är för långa och ibland kan de gå av om kaninen busar runt, hoppar och skuttar. Så det gäller att hålla koll på klorna och se till att klippa klorna med jämna mellanrum så att de inte blir för långa.

Just tummarna har en tendens att bli väldigt långa hos en del kaniner och kan också vara lite knepiga att klippa om kaninen är sprattlig.

Jag skulle inte ha gjort så mycket mer än vad du redan har gjort, mer än att hålla lite koll på om pulpan skulle gå sönder och hon skulle börja blöda riktigt ordentligt.

Känner du dig orolig tycker jag att du ska ta kontakt med veterinär och rådfråga, men jag tror inte att det är någon större fara :)

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Lina Strindlund
1

AH, tack Henni-Chan! Jag och min pojkvän håller koll på henne, jag går mest hemma så. Men så svårt med kaniner eftersom de inte säger så mkt. ;) Men jag ser på hennes beteemde ganska bra hur hon mår tror jag. Det enda konstiga hon gör numera är att hon gräver ilsket/ivrigt i golvet och ibland på våra fötter, tror hon tigger efter mat eller kel…? hon blir lugn av mat och kel. hihi.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.