Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: kaninens-mat
Läst 2515 ggr
[vigge_]
4

vilken slags pellets köper du?

Rubriken säger allt. Vilken slags pellets köper du? Jag köper pelletsen cuni complete. Ett foder med jättebra värden och kaninerna älskar det. Cuni complete är ganska dyrt men du spar en massa pengar genom att köpa stora mängder online :)

[Rabbitte]
0

Vi köper Oxbow vilket är det bästa jag gett kaninerna jag haft genom åren. Är väldigt nöjd med det.

NaDa...
0

Ger Rabbit Royal till alla utom två som får burgess exel. Min digivande hona får nu även burgess i sin RR för värdenas skull.
Skulle vilja ge något 'bättre' foder som Cuni complete/Cuni Pro/Oxbow/JR farm osv till alla mina kaniner, men min plånbok klarar inte av det.
Känner att pelletsen de får nu i alla fall duger till dem. :)

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Toffs
1

Tussan får Oxbow Bunny basics/T, och jag tycker att det fungerar bra.🙂

Mickis1994
1

Jag har tidigare köpt Svenskt Kanin och Marsvinspellets från granngården och Lottie. Varit nöjd med båda. Men nu när jag har tagit upp kaninerna igen efter ett litet avbrott så har det blivit Cuni Complete. Mestadels för jag har hört så bra saker om det och att värdena är suveräna och kaninen verkar uppskatta det. Funderar dock på att blanda ut med det något annat pga priset.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Fridaaaa
0

Köper Cuni nature re-balance och blandar ut med svenska foder

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Burgess excel tills vidare. Ska köpa Cuni pro 25kg senare i höst när burgess tar slut. Fick tidigare inte tag på cuni pro men efter lite detektivarbete hittade jag en återförsäljare som dessutom kunde sälja i så pass stora säckar att det var riktigt värt letandet 🙂 Nu kan till och med min jätte få äta detta foder utan att det tar slut på någon vecka🙂

[Bambis]2
1

Cuni complete :)

[lucke]
0

Cuni Complete

Nouvel
0

Snart dags att köpa pellets igen och jag funderar på om jag ska fortsätta med Cuni Complete eller prova något annat. Har tidigare fyllt ut CC med Svenskt kanin- och marsvinpellets.

Anoki
1

Blandar ut Cuni fit med Cuni top. Kaninerna, fräst uställningskaninerna, har fått mycket bättre kroppar. :)

fossingen
0

Blandar ut högfiber pellets ex: Selective, Cuni Complete, Russel tasty bites, m.m med viltfoder. Brukade använda renfor men fanns inte, utan bara viltfoder.

Evelina!
0

Rabbit Royale, av den enda anledningen att det är förhållandevis billigt, förhållandevis bra, lätt för mig att få tag på samt att kaninerna gillar det!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

I ❤ hamsters
0

Vi ger kaninerna Selective och de älskar det!

Mickis1994
0

Nu i dags läger blandar jag 50/50 Cuni Complete och Rabbit Royal. Är supernöjd med den blandningen. 😃

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Tilde]
0

Det varierar väldigt mycket, men just nu har jag JR Farm Grainless, vilket är supernyttigt och kaninerna älskar det! 👍 Köper nog det igen när det tar slut.

fossingen
0

#15 Gillar det också. Synd man inte kan köpa typ 10 kilo's säckar ist.

[Tilde]
0

#16 Man kan ju köpa 15 kg, det gjorde jag :)

fossingen
0

#17 Jo, jag såg det nu :)

fsigge
0

kör på carrier och är rätt så nöjd med den 🙂

Frida

Lina Strindlund
0

ca 50% Cuni complete + ca 50% vanlig havre Jag har hört bra saker (här på iFokus mest) om båda dessa.  Och havre kostar bara 29kr/kg i djuraffären.

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Linda1977
0

15# Jag får rysningar när jag hör JR Farm Grainless. Köpte det i höstas men fick slänga ut det i skogen, klarade inte av mynta doften. Just nu har jag en salig blandning av foder men det jag ger blandat nu är Edel pellets, Selective och Rabbit Royal. Har även varit till Orga kvarn, som ligger i Skärblacka utanför Finspång och köpt en 5 kilos påse av deras egen kaninpellets. Fungerar den bra är det möjligt att jag kör vidare på den och Rabbit Royal när det andra tagit slut. //Linda

MikaTela
0

Kör Edel på gammal vana!
Räknade ut att det bar bästa fodret till dom billigare priserna (ca 7 kr/kg när man köper 20 kg säck) när man hade flera. Dock tycker jag det är lite för lågt i fibernivån. 

Hur mycket ger ni för era foder och var köper ni dom?
Nån som köper säck ifrån nätbutik?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Evelina!
0

#22 Jag köper foder i säck från nätbutik och får det levererat till dörren. Mina kaniner får ca 0,2 dl pellets var per dag så. Det räcker hyfsat länge (har fem kaniner). Köper Rabbit Royale från zoo.se.

MikaTela
1

#23 Ja 0,2 dl är ju inte så mycket. :) Ger du dina hoppkaniner det när dom är aktiva också? Tänkte försöka få in i huvudet hur mycket var kanin kräver, både under uppväxt, normalt och dräktighet. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Fridaaaa
2

#24 Beror på kaninen, ibland på ras osv. Samt hur bra höet och ja flertalet faktorer.
Mina får 0,5 dl och de är inte aktiva hoppkaniner. Dock är 0,5-0,7 dl på vintern, sommaren blir det mindre 0,5dl eller mindre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
1

#24 Ja, förmodligen har jag ett hyfsat hö, för de får som sagt väldigt lite pellets (även hoppisarna som är igång hela året), men kan också. Bero på att jag Bardem inne = mindre energiåtgång. Men hittills har det funkat bra.

Lina Strindlund
0

#5 Vad är fördelarna med det fodret, jämfört med tex cuni complete (som jag ger)? Jag blandar 50/50 med vanlig havre, eftersom någon skrivit att det var väldigt bra och det är mycket billigare än (kvalitets)pellets.

Corneliaae
1

Jag ger min kanin fårkraftfoder. det funkar fint och jag blev tipsad om det från en känd uppfödare & även veterinären. Då min mormor & morfar har lantbruk med får uppfödning så har jag fri tillgång till det, halm, hö & spån!

[Mi-rand-a]
0

Ger cuni complete blandat med selective

Lina Strindlund
0

Oj jag ger nog min kanin för mkt pellets o havre, men hon är aktiv (har stor boyta)  och äter mkt hö. Hur mkt hö bör de äta per dag om de väger ca 2,8 kg?

[Mi-rand-a]
0

#30 hö ska dem ha fri tillgång till, så det beror på kaninen.

claravincent
1

Jag ger Cuni Cimplete! :) Tycker det funkar jätte bra.

[neptunens]
0

Mina äter Edel & Royal rabbit. 🙂

Zaviie
0

jr farm grainless och cuni nature som godis

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[Linsenhejhej]
0

Carrier. 🙂

[Tilde]
2

#21 Va jag tycker det luktar gott! 😂 Luktar ju ungefär som fräscht hö! ^^ 

Jag har köpt JR Farm Grainless igen, så väntar nu på paketet från Zooplus. Beställde även 10 kg hö och 14 kg halm (och sen 15 kg pellets) - blir kul för snubben som levererar paketen! 🤐