Kaninfråga.
Vad tycker ni om att ha kaninen i ett rum där det inte finns ett fönster? till exempel ett sånt här mindre rum där man brukar hänga upp kläder.
Om det inte finns någon dörr kan det nog funka, annars misstänker jag att ventilationen blir för dålig.
Kan ju ta bort dörren och istället sätta kompostgaller så ljus kan komma in, och även en lampa. Hur stort är rummet, tänker så det är lagliga mått för antalet kaniner.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Ja det var just det jag funderade kring ventilationen men dörren skulle kunna stå öppen skulle bara vara praktiskt OM jag skulle skaffa en kanin för det rummet har ändå OK med utrymme och kaninen skulle också kunna gå löst utanför buren oftare då eftersom jag inte använder rummet nästan alls.
Rummet är inte så stor egentligen men det är ok storlek hur ska man beskriva rumstorlek? jag känner mig dum nu!
Typ längden * bredden? :) Här är en länk till jordbruksverket där det står minsta tillåtna mått.
Om man har kaninen lös mycket i ett rum bajsar den inte då överallt? det är min största fundering!
Jag har två kaniner lösa i min lägenhet (55 kvadrat) och visst hamnar det pluttar lite här o var men mestadels använder de sin toalåda :)
Hur får man den/dem att använda sin toalåda? svårt/lätt?
Kaniner är ganska renliga av sig, mina började använda lådan av sig själva.
Båda är kastrerade, vilket kan underlätta.
Dem kaniner jag känt har använt lådan till att sova i istället för bajslåda
Jag tänker på ljuset… får kaninen ingen dagsrytm blir den nog sjuk och mår dåligt. :o
#13 Ja så länge inte solen står på så det blir jättevarmt. Men det ska i alla fall finnas "tillgång" till dagsljus om man säger så. 🙂
Dygnsrytm kan den kanske få genom lampor, sen antar jag att det finns fönster i rummet utanför den här garderoben? Så då kanske det kommer in solljus därifrån?
Om du har en toalåda med spån till exempel så är chansen stor att kaninen själv väljer att använda den. De är som tidigare sagt renliga av sig.
Jag har en okastrerad hankanin som bor i bur men som ofta får springa runt i hela lägenheten om dagarna. Han bajsar OFTAST i lådan, men även i resten av buren. Han kissar BARA i lådan, och han gör ingenting i resten av lägenheten. Skulle det råka komma någon klutt på golvet så är de ju hårda och lätta att städa undan.