Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettkaninens-hem
Läst 736 ggr
Zabbio
1

Flätbart material+rumsren; hur gör ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan :)

Rufs och Silverpil bor inne i en liten bur (ca 300x120cm) och jag har lite frågor till andra som har innekaniner :)

Än så länge har de varit rumsrena, fram tills idag ar de haft en hel burbotten (150x60cm) inne i buren, men det tog ju upp mycket plats och såg helt enkelt ganska trist ut. Det var dock praktiskt eftersom både matskålar, hö och halm fick plats.
Nu har jag istället byggt en hö-häck till en gammal kattlåda, så nu har de den som toalett, och det lilla pellets de får kan de ju äta på en bricka eller så.

Men sen ska de ju ha flätbart material också.. och jag tänker mig främst halm. (har mängder av bra halm  hemma) Hur har ni löst det?
Jag funderar på att ställa in en pappkartong med halm i som de kan böka i,  men jag är rädd att de börjar använda den som toalett och förstör sina nuvarande  väldigt trevliga toa-vanor?

Lite mer tips på inredning tas gärna emot,  helst ''gör det själv" eller ''köp billigt på IKEA'' typ av råd ;)  Just nu har de två bollar, ett hus, en hus-tunnel-hylla, toaplats och matplats. De fr lite kartonger och så också, gamla cornflakespaket tex..

Bilden ser mörk ut, fick använda blixt för de skuttar så hemskt :P Men de får gott om dagsljus och frisk luft,  altandörr och fönster är bara någon meter bort.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Nu har de fått lite trevligare mattor och en klätterborg :) Samt en extra toa-låda som jag tänkte att man kan ta med om man tar ut dem i ett annat rum, så att de har lättare att vara rumsrena.. vad tror ni?

sfut
0

Jag har haft en låda med halm eller tidningsstrimlor. tidningsstrimlorna har varit mer poppis att böka i faktiskt. Mina har kanske kissat lite i den men inte alls farligt faktiskt. Så länge man inte har mat där

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
0

Tack för tipset, tidningsstrimlor är kanske en ide :)

sfut
1

Ja :) Jag har bara rivit dem rakt av, ca 3 cm breda remsor. Kom ihåg att ta bort häftstiften bara!

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
0

Tack :)
Det får nog bli att ha halm i  toalådan.. bytte till träpellets för att de inte skulle dra runt på spån överallt men då vägrade de gå i lådan. Nu ligger hö på träpelletsen, jag ska läga halm nästa gång jag byter.. halm och hö är inte så bra med lukt, menmed pellets under så blir det  nog bra. :) Hoppasde går på lpådan nu bara!

Fast inget hindrar att de får pappersremsor också :)

sfut
1

På hösten samlade jag höstlöv också och blandade med pappret, väldigt uppskattat! Men det blev lövsmulor lite överallt sen..

www.hoppfullt.blogg.se