Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: sjukdomar-och-hälsa
Läst 730 ggr
leonie.hampus
0

Ska det se ut såhär?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Min kanin satt uppe i som inhängnad och stampade jätte mycket, så jag gick upp för att se vad det var. När jag kom upp så satt han och darrade. Jag tog upp honom och försökte lugna honom (vilket jag nu förstår var fel gjort av mig) men när jag tog upp honom så började han sprattla något OTROLIGT, och tog sig ur min famn. Han hoppade bakåt så jag hann inte se vad som hände, men när jag vände mig om och kollade så satt han o skickade sig jätte mycket runt munnen, så jag förstod att han slagit sig. Jag försöker kolla i munnen på honom, och ser att han blöder litegrann, men det verkade inte vara så farligt. Några dagar senare kollar jag munnen igen och ser att det ser ut som att han bara har 1 framtand och det ser ut som att det växer 2 tänder bakom den där fram. (Se Bild) Är det normalt att det ser ut såhär och vad ska jag göra?? Hjälp!

Nea00
1

Jag tycker att du borde ta honom till veterinär, det är säkrast! Han kan även ha ont, kaniner är bra på att dölja smärta :).

Nea00
1

Sedan så tycker jag att du ska göra ditt inlägg på "kanin.ifokus.se" istället, folk är mycket mer aktiva på den sidan än här :9

Namiko
1

Tänderna som sitter bakom dom stora framtänderna ska vara där, det är helt normalt. Din kanin har dock brutit framtanden och jag rekommenderar att du ringer till en kaninkunnig veterinär för att få råd från dom om hur du ska göra. 

Tanden kommer att växa ut igen men tanden på samma ställe i underkäken kommer att fortsätta växa under tiden och inte nötas normalt, så du kan behöva åka till veterinär för att klippa den under tiden som den nya tanden växer ut.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.