Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettersjukdomar-och-hälsautanför-ämnetandra-djurarter
Läst 32 ggr
[EM_L]
2022-07-20 11:46
0

Glöm inte att hålla det svalt för kaninerna och se till att de får i sig vätska!

Med tanke på den stigande värmen så påverkas ju inte bara vi människor, men också våra kaniner och andra djur! Därför vill jag påminna alla om att se till att det hålls svalt för inte bara kaninerna men också andra djur samt att de får i sig den vätskan de behöver.

Några tips för att de ska få i sig mer vätska samt hålla sig svala!

•Byt vatten minst 2 gånger om dagen! Helst fler! Försök också att mäta på något vis hur mycket vatten djuret dricker för att hålla koll!

•Gurka är ett bra sätt för djuret att få i sig vatten då det innehåller mycket vätska.

•Ha svala ytor! Inomhus kan det fixas med att delar av rummen, alltså hörn hålls skuggiga och att man eventuellt lägger dit en kylmatta, kylklamp eller annat svalkande.

•Se till att öronen hos kaniner inte är för varma! Öronen är de som reglerar kroppstemperaturen genom att skicka ut blodet i små tunna blodkärl i öronen.

•Mitt tips är också att ha en handduk eller tygstycke, kan också vara en t-shirt eller liknande i frysen gärna flera. Då kan man lägga de över kaninen när det blir allt för varmt för de och de riskerar att få värmeslag.

•Stenplattor i buren eller hagen är något som kan komma att uppskattas av utomhus kaniner.

•Ställ ALLTID ut vatten till kaninen när de är i hagen.

•Gräs och maskrosor innehåller även vatten som kan uppskattas av djuren.

•Håll hagen så skuggig som möjligt för kaninerna där ute!

Om ni har fler tips är det bara att skriva i kommentarerna nedan!

Fridaaaa
2022-07-20 11:54
0

Frysta petflaskor i hagen gillar vissa kaniner. (alltså med fryst vatten i)

Jag ger gurka och melon (utan skal på melon) för lite extra vätska

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.