Sugen på att ta kull? Detta är min erfarenhet som omplaceringshem
För varje inlägg jag läser om att privatpersoner vill ta en kull på sin kanin så får jag ångest.
Kanske min erfarenhet av allt kan få någon att ändra sin tanke.. Att faktiskt adoptera en kanin istället.
Det behövs INTE fler kaniner just nu.
Jag har åkt mil på mil för att hämta övergivna och dumpade kaniner som ingen velat ha.
Någon som tagit en kull men inte får de sålda.
Då har några underbara människor plockat upp dessa kaniner och tagit kontakt med mig. Så åker jag och hämtar.
Oftast har de varit i ok skick. Långa klor, lite sår och rädda. Två stycken fick somna in pga för svåra skador /sjukdomar.
De andra har efter rehab blivit underbara familjemedlemmar.
En unge som hämtades vid 7 veckor. Krävde stödmatning, veterinären flera gånger pga risk för amputation av en tå. Var bara skinn och ben.
En dvv hona gravt överviktig. En dvv ska väga 2,2-2,5 kg. Hon vägde 3,6 kg.
Folk som ringer och kommer med sin kanin som de tröttnat på. Klor så långa så de nästan växer in i tassarna.
Jag vet inte hur många gånger jag suttit här o gråtit av alla dumpade, misskötta djur. Att hur ska jag orka.
En gång hämtade jag 5 st djur på en resa.
Vem bekostar allt? JAG. Bara för att folk tröttnar på sina djur. För att de vill ha söta bebisar.
Snälla, tänk om. Låt Avel gå till riktiga uppfödare. För djurens skull.
Adoptera, adoptera.
Vill ni göra annat,
Hjälp oss som har omplaceringshem. Vi går på knäna.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Redigerat 2022-07-23 19:06 av [EM_L]
Ni får jättegärna dela detta inlägg på andra sidor. Men skriv under " skrivet av Mette Lindgren, djurflockens kaninomplacering"
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Jättebra text, håller verkligen med dig. Du gör verkligen ett fantastiskt jobb💛
- Redigerat 2022-07-23 19:03 av [Goldie2010]
Satte den på löpsedeln efter som sajtens inriktingar är just på sällskapskaniner och brett på information om hemlösa kaniner och omplaceringshemmen som har en viktig plats i vårat djursamhälle när folk är ibland alldeles för obrydda om djuren.
#3: toppen 👍
…………………………………..
Bra skrivet!
Om man nu vill ha en kaninunge, köp från uppfödare med stamtavla/härstamningsbevis.
Vill man inte köpa, gör man en god gärning att adoptera.
Förstår att man vill köpa en unge för att uppfostra den på sitt vis och inte ha en kanin som har blivit behandlat illa eller är skygg. Adoptera en ungkanin istället, då är det nästan som en kaninunge :)
#5: bara för att man köper en unge är det ingen garanti att den blir som man vill. De ändras.
Ett säkert kort är en vuxen där man vet hur den är.
…………………………………..
#6: Menade att om den är en unge kan man "ta bort felen" dvs vissa beteende man inte vill ha. Sen en vuxen är också ett bra alternativ, men t.ex om den har gått igenom hemska saker kan den va rädd och skygg länge.
#7: jag har själv köpt ungar från uppfödare. Helt ohanterade och även idag som vuxen avskyr mänsklig kontakt.
Men de kaniner jag räddat och som varit dumpade har varit världens goaste. Nästan som att de tackar för en ny chans.
O placerar man rädda kaniner är man inte seriös
…………………………………..
#8: det med uppfödare är också lite individuellt, beroende på hur mycket uppfödaren har hanterat dem.
Men som du säger kan omplaceringar vara mer tacksamma att någon ha gett de en ny chans i livet.
Hur kaniner formas beror helt och hållet på individen. En vuxen jätte skygg och rädd kanin kan bli världens goaste och sällskapssjukna.
Man kan ta bort "felen" även hos vuxna kaniner, krävs inte att det ska vara en unge egentligen. Med en unge så ligger det så mycket hos uppfödaren hur de kan bli i framtiden och hur lätthanterliga de är.
Tack för att du skriver om detta. Det är SÅ viktigt att sprida budskapet. Jag känner så starkt för alla hemlösa djur och önskar så att jag hade tid, plats och pengar för ett omplaceringshem eller djurfristad. Men jag adopterar djur i den mån jag har möjlighet så jag gör vad jag kan, och är så tacksam och imponerad av er som kan och orkar göra ännu mer. Hoppas vi en dag kan vända normen så att fler vill adoptera än köpa ungar.
#13: Är det samma kanin?! :O Ser så mycket piggare ut på de nedre bilderna. Så underbart att se.
#14: det är samma. Visst är det otroligt
…………………………………..
Puttar upp! Viktigt inlägg som borde vara lätt att se.
Puttar upp denna igen. Åter aktuellt då våren är på gång. Då vill folk ta kullar
…………………………………..