Använder ni hö hållare/hö häck?
Då jag har rätt många kaniner. Pendlar mellan 5-15 st i perioder så går det åt oerhört mycket hö. De äter som små hästar och mkt blir nerkissat och berbajsat.
Så jag funderar på någon typ av hö hållare.
Mitt krav är att det ska finnas möjlighet att sätta lock på "öppningen " där man fyller på.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har märkt att mina äter bättre med hö om de inte har de i hållare utan att de ligger direkt i toalådan/på backen men blir ju en del spill då.
Den enda hållaren mina kaniner tyckt bäst om är såna där gamla varianter av sophållare (så de kan sticka in hela huvudet i den och gräva runt i höet). Lättare att dra ut höet för dem än varianter med små hål men de äter av det och springer inte runt och jagar mig för mat som om de håller på att svälta ihjäl 😂
Moira är ändå lite bra för hon använder ena toalådan som faktisk toalåda och sen kan jag ha andra backar med hö där hon sitter och äter men faktiskt inte använder som toalåda så höet håller sig fräscht.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: för mig är det ohållbart med löst hö. Det går åt ca 12 kg/ vecka och i helgen kommer det 3 kaniner till. Då har jag 11 st.
Måste hitta en lösning
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Förstår att det inte blir hållbart!
Det där såg ju ut som en smart lösning.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Just nu kör jag direkt i lådan eftersom det är mer ergonomiskt. Men jag har testat olika varianter tidigare. Jag har gjort en egen av kompostgaller men var hela tiden orolig att de skulle fastna med huvudet och knäcka nacken på sig själva. Det kan nog funka bra för stora kaniner dock då de har större huvuden (mina är dvärgkaniner). Man kan ju motverka det genom att alltid se till att det är fullt med hö, men ibland missar man att fylla på i tid, det är ju verkligheten. Byggde sedan en egen av plywood och rundstav där jag kunde anpassa mellanrummen så att inte deras huvuden fick plats. Men det är ju lite knepigt att få till ett lagom mellanrum. Det bästa är kanske att ha generösa mellanrum så att de inte kan fastna alls. Däremot kan de ju få för sig att hoppa in i höhäcken då och de kan även enklare dra ut mer hö och då blir det också mycket spill.
Jag tycker att detta är en hel djungel, det finns många för- och nackdelar med höhäck vs. inte höhäck och även mellan olika höhäckar. Man får väl prova sig fram lite och se vad som funkar bäst för ens situation och ens specifika kaniner.
Jag har två klassiska höhäckar som man hänger på gallret, samt en i trä.
#7: klassiska hade jag aldrig vågat pga risken att fastna. Sen är de för små och lätta.
Mina marodörer behöver saker som sitter fast.
…………………………………..
#8: Jag tycker de funkar bra😊Och kaninerna verkar nöjda😋
#9: det är viktigast 😄
Men mina är inte helt normala 😅
…………………………………..
#10: 😅😅
Får se om jag byter😇
#13: Så sööta
#14: jag vet. Vanilj och zimba är ett äldre par. Så mysiga.
Önskar att jag kunde hitta det perfekta hemmet åt dom. Men inte lätt när de är 7 år.
…………………………………..
#15: Jag själv är väldigt svag just för beigea dvärgvädurer, min kanin jag hade för 15 år sedan var en sådan. Äldre kaniner kräver väl också helst någon som har mer förstående och lugnare miljö, så på det sättet kanske det också är lite svårare att hitta hem till dem?
#16: de verkar trivas riktigt bra här då det händer saker hela tiden.
Zimba har alltid varit lite reserverad med börjar nu komma fram han oxå.
Man vet ju inte hur länge de lever , de kräver mer mat.
Zimba måste hållas kortklippt i ansiktet pga rinnande öga. Men ju kortare päls desto mindre i ögat
…………………………………..
#17: Det är ju sant, sorgligt men sant. Av den anledningen är nog det svårare att omplacera äldre djur också. Kräver de mer mat för att de har svårare att hålla hullet? Stackare, men tur att lilla Zimba får hjälp med at hålla pälsen kortare. Min kanin Benny hade Zimbas färg men Vaniljs päls (kort).
#18: ja de får xtra mat. Framförallt havre.
Lovade den förra ägaren att hittar jag ingen som förstår så får de stanna. De är underbara
…………………………………..
#19: Det gör mig så glad all kärlek du har för djuren 💜 Så skönt att de två alltid kommer ha ett hem. Har säkert sagt det innan men du gör ett underbart arbete!