Tismons frågetråd
Till helgen hämtar jag (förmodligen) hem 3 (4?) kaninungar som jag räddar så att de får leva.
Det var nog 15 år sen jag sist hade kanin och på den tiden visste man heller inte så mycket. Fram tills dess ska jag nu förbereda för dessa ninor. Tanken är att jag behåller två och ev hittar hem åt de andra, men då kommer jag se till att de hamnar hos någon som är ansvarsfull.
I denna tråden kommer jag bombardera er med frågor.
Min första Fråga är: ni som har frigående kaniner (mina kommer vara frigående) hur gjorde ni innan era kaniner blev rumsrena?
- Redigerat 2022-09-13 08:22 av [Tismon]
Att ha en hage så de har mindre yta i början är smart (och lättare att städa). Servera höet i toalådan då de ofta gillar att kissa och bajsa när de äter (finns undantag som min nuvarande som föredrar att äta i ena lådan och kissa och bajsa i andra lådan).
Vet du kön på kaninerna? Är det blandade kön så kan de inte gå tillsammans så länge de inte är kastrerade (de kan bli könsmogna tidigt). Som unga kan honor gå tillsammans (och det kan funka när de blir äldre också utan kastrering) medan hanar kan bli bråk efter de blir könsmogna (men kan funka att ha tillsammans som unga så länge man har koll på dem och är beredd att separera de).
Ha fler lådor med fler kaniner (inte alla som gillar att dela låda).
Med min förra angorakanin började jag med bur bottnar som lådor (stor yta) och sen alt eftersom minskade storleken på de tills han hade en vanlig toalåda.
Sen kan man ofta märka vart de föredrar att kissa och bajsa och ställa lådor där (kan bli mycket lådor i början men när de fattar grejen med lådorna brukar det ofta gå att minska på dem och ofta även försiktigt flytta de dit man själv vill ha dem).
Man kan även sopa upp pluttar som hamnar utanför och lägga i några i lådan/lådorna. Även torka upp lite kiss på papper och lägga i lådan och sen skura det som hamnat utanför ordentligt. Mattor lär bli ned kissat rätt fort i början så skulle nog rekommendera att använda filtar eller liknande som är lättbytta och lätta att tvätta (fleece brukar rekommenderas speciellt om de vill tugga på det) tills de blivit rumsrena och då fixa bättre underlag.
Ett tips är också att göra kartonghus åt dem att gömma sig i, gräva och tugga på. Är det små kaniner kan man göra kartongslott med mindre papperskartonger, det brukar vara uppskattat (skickar med bild på det jag gjorde åt Kenzie när han var bebis, notera alla toalådor också (hade minst tre vid det tillfället). När han växte ut de små kartongerna började jag använda flyttkartonger (och kartonger i liknande storlek som vi fått när man beställt saker).
Var beredd på att få gå runt med skurhandskarna och sopborste ett tag framöver 😆 Skickar även med en bild från när jag hade min första angorakanin kull (nio bebisar) och hur det såg ut (sopade och torkade kiss flera gånger om dagen i början men allt eftersom de växte hamna mer och mer i toalådorna, speciellt kissandet gick relativt fort att få de att göra i lådorna men pluttandet tog lite längre tid att få bukt på). De gick frigående i vardagsrummet sen de var små (när de var som minst hade de en hage med lågt staket så mamma kunde hoppa ut och in till de som hon ville men efter ett tag kunde ju även ungarna hoppa ut så då tog jag bort det). Hade också turen att det enbart var två hanar så när de blev åtta-tio veckor så fick de börja bo i köket och bara honorna bodde kvar med mamman (de började inte flytta förrän de var tolv veckor).
Lycka till!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Precis som Maleficum nämner så är det bättre att hålla kaninerna på en mindre yta till en början i en hage. Sedan är det ju givetvis lättare att ha fleece filtar också, finns många varianter billigt på IKEA om du behöver fler.
Kanske även värt att ha någon typ av plastskydd under filtarna med men det är ju lite dyrt, kanske funkar med större sopsäckar som man inte öppnar och som man lägger under filten och låter gå ut lite utanför hagens kant tillsammans med filten.
Tack så jättemycket för bra tips!
#2: Smart med sopsäck under!!
#1: Det är 3 hanar och 1 hona på 13 veckor. Jag tänkte hålla dem samman i olika rum eftersom jag vill inte ha fler kaninungar. Tänkte kastrera en av hanarna, behålla honom och en hona och när han inte längre kan reproducera får de gå tillsammans igen 🙂
Då väntar jag med mattor och kör på fleece och plastpåsar! Tur att jag har mycket kartong 😁
- Redigerat 2022-09-13 14:38 av [Tismon]
Hur mycket kostar vaccin?
Kan man fixa en billigare kastrering? Tycker det är så konstigt att det är billigare att kastrera en hankatt än en kanin.
Vilken bra pellets kan man hitta någorlunda billigt?
Tycler 100kr/kg är overkill. Min trettiokilos hund som får bra kvalitetsmat äter för 50kr/kg
Tänkge ha en grävlåda. Vad är bra att använda sig utav? Sand? Jord? Något annat?
#4: det är inviduelt vad vaccin kostar. Man får fråga som klinik
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#5: jag använder Carrier. Finns i 10 eller 25 kg säck.
Men blandar med krossad havre. Mest havre o lite pellets
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#7 & #8: Tack så mycket för svar! Med krossad havre menar du vanlig havre som man köper i vanlig butik?
#9: köper krossad havre på lantmännen/ swedish agro/ granngården.
Är en säck. Många använder till hästar
…………………………………..
#10: Aha, tack! Ska köpa spån på granngården så kan köpa det samtidigt 😊
#11: jag tycker det funkar bra.
Nyttiga fetter och här älskar de det. O billigt
…………………………………..
#12: Ja precis! Billigt låter bra eftersom jag antagligen kommer ha 4 kaninungar i början och om jag förstått det rätt är det viktigt för växande kaniner med pellets?
#13 Det är nog individuellt men då det tar energi att växa så är det alltid bra att tillsätta något utöver ett bra hö och bra bladgrönsaker.
Någon här som har grävlåda till sin kaniner och vad använder ni?
Har ni planterat gräs till era kaniner eller popcorngräs eller något annat?
Jag plantera ofta korn/vetegräs till Kenzie (han älska det). Ett tag fick han bara groddad korn/vete istället för pellets ("sprouted fodder"). Ibland blanda jag även i eller körde med enbart gröna linser.
Nu har jag hel havre hemma så har groddat det också men det växer mycket långsammare och är lite krångligare än med korn eller vete.
Har ingen grävlåda för tillfället (då Moiras päls 'r som den är och lätt tovar sig och behöver klippas så ofta vill jag inte ha in massa skräp i den som kan göra saker värre samt riskera att förstöra sax och skär) men har tidigare haft lådor (de har dock stått ute) med torv. Har även ett hörn i trädgården som funkar som "grävlåda" för den som varit intresserad.
Skulle jag ha en inne skulle jag nog satsat på sandlådesand som står på en matta som är bra på att fånga upp sanden.
#16: Nähä vad spännande att gro själv! Är det svårt? Du kan väl inte alltid låta det stå framme för annars äts väl allt upp, eller?
Finn det något nybörjarvänligt jag kan pröva på? (obs jag har 2 talanger: en är att rita den andra är att ta död på plantor så gärna någor idiotsäkert).
Okej men det låter bra tack för tips!!
- Redigerat 2022-09-15 15:04 av [Tismon]
#17: Man kan gro i enbart vatten men jag hade själv en del problem med mögel då tyvärr.
Gick lättare att odla i pyttelite jord. Blandade lite jord och massa säd och strödde ut i botten av en toalåda (har massa extra lådor). Höll fuktigt och första två-tre dagarna övertäckta så de hade det mörkt (frön gror bättre i mörker). Efter en vecka är de färdigt att mata med. La galler ovanpå så Kenzie inte skulle gräva upp och dra upp all jord och sprida överallt. Lät det stå tills det var ner betat. Hade ofta flera lådor igång samtidigt så jag kunde växla. De höll sig rätt bra i några dagar innan växtkraften går ur (växer ca 1cm om dagen i början). Haft mest lycka med korn (köpt på typ granngården eller börjes) men även med vete (köpt i mataffär), havre funkar sämst av det jag testat.
När jag grodda i enbart vatten grodda jag portioner som han fick. Följde bla dessa råd https://bharabbitry.weebly.com/growing-fodder.html och dessa https://fmicrofarm.wordpress.com/2014/03/22/sprouted-fodder-for-livestock-a-complete-review/
#18: Aha! Det finns ingen som är bra och idiotsäker? Har hört att popcorngräs ska vara lätt men det kanske inte är lika nyttigt?
Jag undrar om havre verkligen är så bra för kaniner? Vad jag fått lära mig är spannmål möjligtvis godis för dem, men inte mer än så. Jag personligen har inte stött på någon annan pellets än Cuni complete och Oxbow som jag tycker är bra nog. Min veterinär rekommenderar Oxbow så det använder jag. Cuni finns i 8 kg säckar så det kanske kan vara något för dig, det har jag köpt hyfsat billigt online förr. Pellets är ju inte så stor del av kaninernas diet, den är kanske en större del när de är små men sedan är det en väldigt liten del och då tycker jag att priset har liten betydelse. Jag ger extremt lite pellets, fokuserar i stället på bra hö och bladgrönt.
Hänger inte riktigt med bland alla kommentarer här haha men mina kaniner gillar att gräva i sandlådesand. Dock kan det hända att kaninerna vill kissa där i och det luktar INTE gott…
#19: När jag plantera i jord tycker jag korn var rätt idiotsäkert. Korngräs som fått gro/växa i ungefär 7 dagar har ganska optimala värden också att utfodra med (är väl mer vanligt i andra delar av värden med gigantiska fodder system där man odlar korngräs till kor, hästar och andra djur och ger istället för klassiska kraftfoder).
Aldrig själv testat popcorngräs och har ingen aning om nyttigheten i det heller (men känns ju ganska grovt så på den fronten borde de iaf vara bra).
Det jag vet om majs är att det är en C4 växt och äter man mycket majs så ser isotopvärdena ut som om man äter mycket från havet :P (gamla arkeologi/osteologi kunskaper som fortfarande sitter kvar i huvudet).
#20: har alltid gett krossad havre. Det är så naturligt det kan bli.
Vet flera som ger krossad havre.
Sen tror jag det är skillnad om man har 1-4 kaniner. Jag som har omplaceringshem måste ha ett bra o nyttigt foder till ett bra pris.
…………………………………..
#22: Nja, skulle inte säga att spannmål är så naturligt för kaniner. I det vilda äter de väl främst färskt grönt, rötter, kvistar och bark typ. Överallt läser jag att havre är godis och att en optimal kost för kaniner innehåller hö, bladgrönt och eventuellt lite pellets. Jag försöker inte övertyga dig men det är det jag lärt mig, det min kaninkunniga veterinär förespråkar och därför det jag själv ger mina kaniner.
#23: mina får det och mår utmärkt. I min värld skulle jag aldrig byta bort det.
Mina behöver fetterna för att hålla vikten.
För mig är det det mest optimala fodret.
Kan vi låta det vara så?
…………………………………..
Jag har beställt Carrier och fått hem det nu så det blir säkert bra. Jag litar på dig Flocken du gör ett sådant kanonjobb med dina kaniner!
Kan inte påstå att min ekonomi är jättebra heller. Visst kanske man kan köpa dyrare och tekniskt sett "bättre" foder men sålänge de är friska och får allt som de behöver så är det väl huvudsaken 😊 Hade aldrig planerat att ha kanin heller men med den extra platsen jag har för djur så gjorde det ont i mig att någon skulle avliva friska djur pga platsbrist. Vi gör alla det vi kan helt enkelt.
- Redigerat 2022-09-15 21:02 av [Tismon]
#21: Tack! Kan ju pröva att odla de sorter jag får tag i, det skadar väl inte, så får vi se vilket av dem som överlever hehe
- Redigerat 2022-09-15 21:05 av [Tismon]
#26: Lycka till :) Ibland är det just det där med att få tag på sakerna som är största problemet! Lättast för mig var när jag grodda gröna linser till Kenzie, var ju lätt att hitta i vanlig mataffär (hade mest lycka med GoGreens gröna linser) och även hel vete (från saltå kvarn) fanns i vissa affärer (men såklart dyrare än om man köper bulk i djurfoder butik).
Jag har ju fördelen att ha en Börjes precis bredvid Willys där jag handlar och de har en foderavdelning (främst hästfoder men även lite hönsfoder, kanin foder, hund och kattmat) så där har de ofta hel säd också.
Att tänka på är att krossad säd håller kortare tid (härsknar fortare) än hel säd och iaf här hemma så krossar Moira havren rätt bra på egen hand (använder hel havre som distraktion/belöning när vi kör pälsvård).
#25: det finns alltid bättre och sämre foder . Inom alla djur.
Mina får alltid goda ord hos veterinären. Pälsen blank och i topp skick.
…………………………………..
#28: Kan tänka mig det!
Jag undrar, vilken kan man kastrera hanar tidigast?
Man säger oftast 6 månader men på vissa sidor står det 5 månader och till och med 4 månader på någon annan sida.
#30: Så fort kulorna trillat ner kan man kastrera. Men sen vill en del kliniker vänta till de är lite äldre om inte några särskilda skäl föreligger. Bäst är att kolla hos de kliniker du har nära när de brukar kastrera.
#28 Sen spelar ju såklart mängden in också. Ger man massor av "sämre" mat så blir det ju inte bra medan hö baserad pellets med hög fiberhalt gör det ju inte lika mycket om man ger lite mer av (utan att tarmarna blir rubbade).
Själv har jag ju dyrt "fin pellets" just för att jag använder det vid träning och då kan det bli lite mer vissa dagar men det påverkar inte speciellt mycket.
Min första angorakanin åt nog allt man kunde tänkas ge en kanin (kaninfoder, hästfoder, kalvfoder osv) för hon tröttnade på sin mat så fick helt enkelt byta lite då och då. Hon var alltid för liten (vägde bara 3kg fast angoror ska väga minst 3,5kg och fick tips av en utställare att ge havre för att få upp vikten men det hjälpte inte på henne). Hon var superfin i hull och päls under hela sitt live (hon blev knappt fem år tyvärr då hon fick en elak tumör vid hjärtat som inte gick att göra något åt).
#31: självklart spelar det in hur mkt de får. 😊
Bara man inte ger gnagarblandning 😱
…………………………………..
#32: 😭😭😭 När jag var ung och inte visste bättre gav jag min barndomskanin gnagarbladning…
#31: Det kommer vara uppenbart när kulorna trillat ned, va? :)
En nyfiken fråga, är detta dåligt för kaniner?
https://www.youtube.com/watch?v=RFlqkkW4he0&ab_channel=AmyWinslow
#32: Nej, gnagarblandning är väl bland det värsta man kan ge!
#33 Vi är nog många som givit gnagarblandning till kanin när vi var unga (och information inte var lika lättillgänglig och inte heller lika vetenskaplig). Min första kanin fick gnagarblandning blandat med pellets. Han fick även mycket annat onyttigt jag aldrig skulle ge en kanin idag (speciellt inte i de mängderna). Nu var det ju aldrig tanken jag skulle ha kanin utan fick frågan om jag kunde ta över honom då tidigare ägare inte vågade hålla på med honom längre (han var aggressiv och högg utan att släppa taget) så hade ju inte läst på något innan han kom in i mitt liv. Tyvärr blev han bara 1,5 år då han attackera en räv vilket resultera i en bruten nacka (eftersom han inte släppte taget på den stackars rävens nos).
Tills min nästa kanin (och första angora) hade jag hunnit lära mig mer och var mer noga att det skulle bli rätt och numera vet man ju ännu mer om kost och sånt och kommit mer alternativ så i dagsläget så önskar man ju att inga kaniner satt och käka gnagarblandningar (med tyvärr finns de väl på tok för många som gör det ändå).
#34 Det brukar vara väldigt uppenbart när kulorna kommer. Antingen för att man helt enkelt ser de tydligt men även att de får som påsar (om de tex drar upp kulorna i buken). Lupins kulor kunde synas väldigt tydligt (även när han var megafluff) så tror inte du kommer missa dem.
#35: Det är väl samma som för alla djur när det kommer till hjul att de måste vara tillräckligt stora så de inte böjer ryggen i en onaturlig ställning medan de springer. Tror även det är viktigt att man har bra mjukt och stötdämpande underlag i det så de inte ger trycksårs risk.
Springa i hjul är ju "belönande" för djuren så är de inte ergonomiska finns det ju en risk att de tar skada om de springer massor i det.
Men ett välanpassat hjul ser jag inte att det skulle vara negativt, det ger ju en chans för gott om motion (men man bör väl ha koll så de inte blir "besatta" av att springa).
#36: Skönt att veta att jag inte är den enda… även om självklart inte vill att andra ska begå samma misstag. Som du säger så vet man ju så mycket mer idag, förr trodde man ju att kaniner lever på morötter och att kaniner bara blev 3 år. Jag minns den tiden. Så överraskad min kompis blev när deras kanin inte dog efter 3 år för att de skötte om honom väl!
Vad bra hehe, då behöver jag inte oroa mig utan jag märker dem
#37: Jo det var så jag tänkte lite, att de flesta djur gillar att springa i hjul. Men man hittar inte mycket om kaninhjul annat att det skulle vara farligt? I alla fall när jag googla på det. Hade tyckt att det var roligt att ha hjul till alla mina djur någon dag hehe. Ersätter självklart inte vanlig motion men att de får lite extra skoj!
- Redigerat 2022-09-16 19:45 av [Tismon]
#38: Kan tänka mig det kan bli farligt speciellt om man har fler kaniner som springer samtidigt och en vill sluta men den andra vill fortsätta springa (men det gäller väl alla djur).
Men är nog smart att bara ha hjulspring när man kan vara med och bevaka dem.
Ibland känns det ju inte så säkert heller hur kaninerna far runt utan hjul! Moira brukar köra race först under sängen och sen kasta sig upp i sängen (gärna på mitt huvud om jag ligger i sängen) och brukar ibland slå i sänggaveln och sen racer hon runt i säng innan hon kastar sig ner igen (och då är min säng hög).
Jag tänker mig att hamstrar tål hjul bättre just pågrund av deras anatomi, om de råkar flyga av lite så blir det inte heller jätte farligt. Kan ha fel men tror det handlar om hur djur är uppbyggda.
Tex är ju kaniner inte lika smidiga som katter som kan vrida på sig osv när de faller från högre höjder. Kanske därför som hjul passar bättre just hamstrar och katter :P Sedan så har ju storleken på hjulet betydelse också.
Ah nä,, fri tillgång till hjul hade jag inte tänkt. Hade varit ganska ballt med ett hjul till ninorna, en till kisse (hon kommer nog inte använda den däremot för hon är lat hahahah) och en till vovve. Kanske kan spara lite på strömräkningen 😉😂
Aha men då förstår jag!
#41: Gillar de att springa skulle man ju kunna sätta aggregat (eller vad det heter) på hjulet så det kunde alstra ström medan de sprang 🤣 Kanske skulle bli nya bästsäljaren, årets julklapp till alla djurägare).
#40 Ja de är ju lite ömtåligare fast de kan vara rätt kvicka på att vrida sig också. Ha mjukt inne i hjulet men kanske även riktigt mjukt underlag utanför buren så minskar man ju risken för skador ifall de skulle "trilla" i farten.
I Moiras fall skulle nog hjul vara säkrare än de upptåg hon har för sig. Hon är en klättrare och kan hon ta sig högre så tar hon sig högre! Som tur är har hon inte skadat sig hittills men jag har hjärtat i halsgropen ibland när jag ser henne testa ta sig till nya plaster (jag trodde var "säkra" från henne).
#42 Jo det skulle definitivt bli en bästsäljare med tanke på de stigande elpriserna som man inte ens vill nämna, precis som Voldemort i Harry Potter som man inte får nämna vid namn egentligen 🤪
#40 Sant, är nog samma för Bevies i att hjul skulle vara säkrare för honom än de upptåg och hyfs han hittar på.
Då kanske hjul inte var en sådan dålig ide 😁 Spara pengar och motionera ditt djur på ett sätt som är säkrar för dem än vad de själva hittar på!
- Redigerat 2022-09-16 20:50 av [Tismon]
Vad är bäst för en blyg individ?
Ett ensamhem där de får all uppmärksamhet och kan blomma? Eller att bo med en social kompis som kan pusha dem att blomma?
sneglar mot flockens håll och hoppas på bra tips hehe
- Redigerat 2022-09-18 01:18 av [Tismon]
#45: jag är vaken nu 😅
Jag hade ordnat med en kompis som är lite mer av det tuffare/ framåt hållet. Någon som kan visa vägen.
Jag har själv en sån kanin här. Lilla Tage. Första veckorna utan kompis låg han bara o tryckte under sin sitthylla. Vid minsta rörelse från en människa gömde han sig.
I början var han livrädd för Bella. Men nu vågar han sig fram. Tack vare Bella
…………………………………..
#45: Skulle säga det lite beror på individ. I de flesta fall så tror jag en modig kompis är det bästa men som i Moiras fall så bidrog kompisen med nervositeten och hon blev så mycket bättre efter att han försvann.
Nu är ju Moira matmotiverad också så har använt mig mycket av maten (gått runt med pellets i fickorna och givit så fort jag kommit nära eller kastat till henne när hon varit nervös och inte velat komma nära) det har nog även gjort sitt att hon är helt frigående och kan springa och gömma sig när hon vill (och har platser där hon et att jag inte kommer störa henne) och jag är hemma mycket och därför "ständigt närvarande" utan att göra saker med henne hela tiden.
Jaha! Undra om jag sla behålla den skygga då…?
Han är matmotiverad och äter från handen men jag kan inte locka ut honom från transportburen för 5 öre
#48: låt den vara. Har precis flyttat. Det kan ta tid
…………………………………..
#49: nä det är mer att jag funderar på vem jag ska behålla 🙂 Har ett hem åt en av dem. Försöker bara få dem att associera mig med något positivt = pellets
Ska man lägga allt bajs i toan hela tiden?
#51: Det räcker med att lägga några pluttar bara i toan.
#52: det ligger redan några, men en del utanför också. Jag blir osäker
#53: Ligger det i lådan behöver du inte lägga in fler där utan bara städa bort de utanför (och beroende på underlag kan man tvätta av med något som kan neutralisera doften). Men du kan låta några av pluttarna i lådan ligga kvar.
#54: aha. Det är en filt som det ligger på. Kan inte neitralisera doften utan att tvätta och då kommer de få kalt golv
#55: Då får det duga med bort plockning :)
Mina har alla blivit rumsrena utan att jag städat allt för mycket efter deras "olyckor" så dina lär också bli det ;)
Förutom när de varit väldigt hormonella då har det blivit lite mer att städa (tills de kastrerats). Har ju äntligen fått mattan tvättad som fortfarande hade kiss fläckar från innan Moira kastrerades (ullmatta så inte så smidig att tvätta) och efter kastreringen har hon inte kissat på den fast den säkerligen luktat en hel del kiss (om man är djur med bra nos).
#56: Aha okej! Då får jag börja göra det tack för svaret! 🙂 Hoppas verkligen jag kan få dem 100% rumsrena. Min första kanin benny kissade alltid i sin låda men bajsade överallt.
De har ju alltid tillgång till hö som kaniner ska men jag undrar också hur mycket grönsaker ska de ha? Hur mycket är nödvändigt? Idag fick Piggelin och Bonnie persilja men Daim verkar vara lite kräsen. Alla fick lite pellets däremot.
#57: Kenzie kunde bajsmarkera om det skedde någon form av förändring hemma (tex fick besök av okända/icke godkända människor eller djur).
Även när jag passade kompisens kaniner kunde han bajsmarkera första dagarna.
Men han var väldigt dominant även efter kastrering (innan kastrering markeringskissade han på hunden dagligen för att visa att hunden var hans).
Han föredrog också att gå ut och kissa på tomten (hade tillgång till tomten i princip hela dagarna med få undantag).
Lupin markerade inget även fast han var okastrerad (verkade ha väldigt låga hormonnivåer).
Nymphadora och Dafne (okastrerade honor) kunde däremot markera ibland med pluttar och enstaka kissfläck vid enstaka tillfälle.
Moira kiss markerade och plutta lite över allt innan kastreringen (på våren när hormonerna var som högst så var det värst) men det försvann efter kastreringen och nu är hon superduktig och kissar och bajsar enbart i ena lådan så kan ha hölådor som slipper bli nedsmutsade (eller ute på gräsmattan när hon haft tillträde dit).
Tizzy, min första angora, bodde ute i bur men var ute i hage hela dagarna och hon vägrade kissa i buren under natten så man fick verkligen vara noga med att släppa ut henne på morgonen och ta in henne sent på kvällen (och låta henne kissa först) och inte göra som mamma och stå och gosa med henne i famnen på morgonen 😂 (hon blev nedkissad).
#58 Beror lite på vad de är vana vid. Många kaniner kan klara sig utmärkt på enbart hö (av bra kvalitet) och ger man dessutom lite pellets så behöver de ju egentligen inget annat.
Hö ska ju vara minst 80% av kosten. Bladgrönt och örter hör väl till det bästa att ge om man vill ge lite extra. Är de inte vana så är det små mängder i början så de inte blir dåliga i magen. Grenar kan däremot vara bra att ge dagligen (för gnag behov och sysselsättning).
Eftersom Moiras mage är strulig just nu så får hon främst hö, höpellets, "vanlig" pellets och äppelgrenar (med torkade blad). Vid pälsvård får hon även hel havre. Har märkt att hennes bajs stinker mer när hon får färskt så har undvikit att ge henne färskt gräs och örter just nu (hon åt dock majoriteten gräs och örter framför hö i somras och bajset såg bra ut med stank och magen gurgla så något knas är det).
#59: När kastrerade du Kenzie? Var han ung? Var han redan dominant och hann beteendet befästa sig innan du kastrerade honom?
Stackars hund alltså 😭
Så om jag uppfattar det rätt lär jag få en ganska rumsren hona om Bonnie kastreras? Men det är inte lika sannolikt med en hane?
- Redigerat 2022-09-19 03:46 av [Tismon]
#59: Aha okej tack! Då får grönsaker vara en liten grej på sidan som berikning. Ska ut på äventyr och leta grenar sen!
- Redigerat 2022-09-19 03:42 av [Tismon]
Har era kaniner aktiveringsleksaker?
Undrade om denna var lämplig till kaniner?
#60: Kenzie kastrerades när han var 9 månader. Planen var från början att jag skulle börja ställa ut och avla igen men så blev han ju blind och de planerna lades på hyllan.
Han sluta helt att markeringskissa efter kastreringen (gick jättefort för honom att sluta med de jobbiga "han beteendena", för en del kan det ta lite längre tid innan hormonerna stabiliseras).
Kastrerade brukar hålla sig rumsrena bättre (speciellt när det kommer till kissandet i min erfarenhet) men som sagt så var min Lupin extremt ohanig och betedde sig som kastrerad även när han var okastrerad (han kastrerades inte förrän han var typ fyra år efter att han och Nymfens mamma gått bort och Nymfen behövde ha sällskap eftersom hon blev deprimerad av att vara själv).
#62 Jag har godisboll (som alla mina kaniner älskat) och ett UFO (som Lupin älskade men mina andra kaniner inte riktigt fattat iden med).
Har testat lite andra varianter av aktivitetsleksaker (som hunden hade) men antingen har de inte fattat iden med de (och helt enkelt struntat i dem) eller så har de klurat ut det för fort och sen har det inte varit någon utmaning.
Brukar ta toarullar (när de är slut på papper) och klämma ihop ändarna och stoppa godis i eller lägga i godis i äggkartong (men får ofta göra på så vis att godisen kan flyga ut om de kastar runt med rullen, är bara Nymphen som verkligen älskade att gnaga och äta kartong och där det gick att gömma godisar i kartongen utan hål).
Speciellt efter att Kenzie flytta in så har matskålar varit lite bannlysta hemma hos mig och Kenzie fick alltid sin mat utspridd för att han skulle få leta efter det. Moira har fortfarande lite svårt att fatta att hon ska leta efter maten (hon är van att få direkt från mig eller få i transportburen eftersom det var så jag fick mata dem när Wulfe fanns så det inte skulle bli bråk) så det har vi börjat öva på (men oftast ger jag hennes mat lite utspritt under dagen och passar på att träna med det).
Kan vara väldigt individuellt vad som funkar och inte funkar som aktivering. Men det bästa (som alla uppskattat) har ju helt klart varit att få vara ute på gräsmatta (helst med massa blandade örter och grejer) och leta favoritgrönt (därför känns det så himla trist nu när Moira har utegångsförbud och inte får spendera dagarna på gräsmattan som hon älskar).
#63: Jaha. Är det bästa kanske att kastrera både hane och hona?
Jag är bara såååå rädd för att de ska behöva stödmatas. Tycker det är läskigt, om jag inte får dem att äta och så blir det sjuka och så är det mitt fel! 😭Samt dethär med operationssår osv. Jag kommer dö av oro, speciellt för Bonnie eftersom ingreppet lär vara större. Hur hanterar du den oron?
Åhh gräsmatta… Vi har dock falkar och rävar så jag får nog alltid hålla uppsikt. Sedan får jag nog ta och vaccinera dem innan jag vågar låta dem gå ut. Ska pröva med dendär pysselgrejern, ev en godis-boll och så egengjorda aktiveringsleksaker i kartong 😍
- Redigerat 2022-09-19 14:41 av [Tismon]
#64: Bäst är ju om man kan kastrera båda, det är väl ca 70% av kaninhonor över fyra år (om jag minns mina siffror rätt) som har förändringar på livmodern så finns många fördelar med att kastrera honor (ger de chans till längre liv) och man slipper hormonerna (speciellt på våren) då en del honor kan bli lite griniga.
Hanar brukar inte vara några problem efter kastrering, är såpass enkelt ingrepp och mina har varit på benen utan problem redan dagen efter.
Lite läskigare med honorna då de är ett större ingrepp. Har haft eftervård på både Moira och min kompis hona efter kastrering och det är lite nervöst första dagarna (speciellt då Moira vägra kissa hela första dygnet tills jag insåg att hon inte ville kissa på handdukar utan jag fick ha tidningspapper i lådan istället). Blev lite stödmatande men de båda kom lyckligtvis igång att äta på egen hand relativt fort efter (blev en del pellets med hög fiberhalt och hö pellets, gräs och annat "extra gott" i början.
Dock så rekommenderar iaf min veterinär att man inte ska kastrera honor förrän de fyllt 1 år (för att minska risk för komplikationer) så du har ju lite tid på dig att bestämma dig på den fronten (en del veterinärer kastrerar honor tidigare så beror lite på klinik).
Jag har tur att ha en ganska skyddad gräsmatta (bortsett från jobbiga grannkatter) så har inte behövt känna mig allt för orolig när kaninerna varit ute på egen tass.
#65: Det är ju sant! Jag får ha lite tid att tänka men ja, att slippa griniga hormonfyllda ninor är ju bara ett pluss. Inte roligt med hormoner som spökar. Hade varit en garanterad kastrering utan tvekan om ingreppet inte varit så riskfyllt 💔 Men det verkar som säger vara riskfyllt att inte ha den kastrerade om siffran var så hög som 70%.
Skönt att ni har det mer skyddat!
Nu kommer fler av mina frågor:
Hur mycket ska man "pusha" kaninerna?
Jag förstår att man ska låta dem få tid och landa osv. Men man måste väl också ha lite koll på deras hälsa? Kolla klor. Känna efter om de har något sår osv…?
Man skulle väl klippa deras klor varje månad exempelvis? Just nu undviker jag ju helst att ta i dem och låter dem snarare få komma till mig. Men om några veckor måste jag väl klippa deras klor?
#67: Kloklippning är helt beroende på kanin. Kenzies klor behövde jag egentligen aldrig klippa (men tog lite för sakens skull när jag ändå klippte pälsen) eftersom han själv tugga av klorna om han tyckte de var för långa.
Moiras klor verkar, peppar, peppar, inte heller behöva klippas så ofta (visst, hade önskat de var kortare men de är inte för långa så de ställer till massa besvär).
Men håller koll på dem (lättast är ju att se när hon klänger på något ;)) och jag över henne på att få ta på tassarna.
Sen var det skönt vid kastreringen för då passade de på att klippa klorna medan hon sov!
#68: Nähä så kanske jag kan vänta tills de är helt bekväma vid mig?
Kaninbajs och kiss, går det i komposten? Spån också?
#69: Håll lite koll bara men så länge de inte ser superlånga ut (de ska absolut inte börja "titta fram" genom pälsen, med undantag om man har rexpälsad kanin då) skulle jag ha väntat lite tills de landat och känner sig mer bekväma.
#70 Det går superbra att kompostera kaninbajs och kiss. Även spån går att kompostera men det är lite segt så har man egen kompost så kan andra toa strö alternativ vara att föredra (har själv bla haft easy strö som är hackad halm som komposterar bra).
Själv brukar jag alltid tömma nerkissat/bajsat hö på jordgubbslandet under vintern (med långhårskanin har jag fått ha hö eller halm ovanpå stört annars har man strö överallt) som skydd för jordgubbarna och sen på våren växer plantorna upp igenom höet och man slipper jordiga jordgubbar (och de får näring).
#71: Tack för bra och utförligt svar! Hur segt är vanligt spån? Har egen kompost men hittade billigt spån 🤔
Jaha menar du att du har höet för att ströet inte ska fastna i pälsen?
- Redigerat 2022-09-20 19:18 av [Tismon]
#72: Tror det beror lite på kompost hur segt det är. Var så många år sedan jag använde spån så har inte superbra koll på det (mer än att det är mer långsamt än tex halm och torv).
Ja, brukade ta höet från höhäcken och lägga i botten av toalådan när jag fyllde på nytt hö (det "gamla tråkiga" fick då blir strö istället). Med långhårskaniner så fastnar det mesta i pälsen (det negativa med långhår) speciellt spån (som gärna trasslar in sig i pälsen). Hö fastnar också (så har alltid hö lite överallt) men det brukar iaf inte trassla in sig i pälsen på samma vis. Halm är bäst men inte haft plats för både hö och halm så då får höet agera strö också.
#73: Tack då vet jag! Får prova mig fram och se om spån blir för segt!
Smart detdär med hö men jag tror inte någon av mina kaniner blir långhåriga 🙂
Hur tar jag ut mina kaniner och motionerar dem i ett rum när jag har så svårt att fånga in dem?
Det blev jobbigt igår att fånga in Bonnie och för närvarande är deras bur ganska små framtills de är toatränade samt att Clyde kastrerats och Piggelin kommit till sitt hem. Lite svårt att umgås med dem genom gallret men har jag dem lös i mitt badrum är de svåra att få in 😢
- Redigerat 2022-09-21 14:41 av [Tismon]
#75: Träna med transporten, ge mat och godisar i transporten så de vänjer sig att hoppa in i dem på egen tass. Det har räddat mig flertalet gånger med Moira! Speciellt i början när hon fick panik så fort man kom nära.
Nu behöver jag bara ställa ner transporten framför henne och visa att jag kastar in godis så hoppar hon in utan problem (stänger dock inte in heller eller lyfter upp den majoriteten av gångerna utan den har sin egna plats där den alltid brukar stå och brukar kasta in mat i den lite när som både när hon är närvarande eller inte).
#76: Ahh.. Det är ett problen just nu efterson jag har 3 kaninungar och bara två transportburar. Kommer nog kunna träna detta när Piggelin flyttat.
Just nu har hon ett bara kartonghus som är lite jobbig att flyttat runt. Kanske kan jag bära henne om hon hoppar in i toaletten…? 🤔
Ska man reagera på naffsande? Clyde har börjat buffa på mig och naffsa på mig för (jag misstänker) att han vill ha pellets. Med hundvalpar vill man inte uppmuntra naffsande för det kan leda till bitande men är det annorlunda med kaniner?
Han har också börjat gräva på mig.
- Redigerat 2022-10-03 23:26 av [Tismon]