Klotterplank #2
Nytt klotterplank
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
- Redigerat 2022-11-30 18:52 av flocken
Var så många kommentarer på den förra så låste den.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Spinner på :)
Se hur vädret blir ikväll, hoppas på uppehåll.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hemma från promenaden.
Sliten kropp. Det värsta är att när jag får såhär ont så sätter det sig på andningen. Jag kämpar så för att kunna röra mig så jag orkar inte andas.
Bifogar en bild på en dagishund. Tycker bilden blev så fin
…………………………………..
#3 Tyckte jag med! Till och med lite lustigt med en sådan siluett i dagsljus på det viset.
Imorgon sker det :D
#4: hade precis regnat och solen försökte smyga fram.
Min sigge stod en bit ifrån, sur då de hade plockat bort bryggan
…………………………………..
#3: Vilken fin bild!
#5: Jaaaaaaaa
FIna Zimba och vanilj 😍
Sötisar alltså :D
#3: Jättetjusig bild!
#8 Mums med hallon!
Stackars Moira har fått lite paus i allt smarrigt färskt grönt pga magen (märkt att bajset stinker ännu mer när hon äter mycket färskt så nu får det bli mest torr mat iaf under hela medicinerings perioden).
Moira är ju inte glad i det och tycker hon kan få annat än tråkigt hö.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#11: Stackars Moira. Men jag tycker hon ser mycket bättre ut i pälsen än på vissa andra bilder. Kanske inbillar jag mig?
#11 Bevies reagerar på samma sätt ifall han inte får bladgrönt en kort period. Dock uppskattar han ändå hö såpass mycket att han bryter sig in i höpåsarna och skuttar glatt efter när jag fyller på med nytt hö xD
#12: Peppar, peppar så verkar det komma ut mycket av de svarta täckhåren denna omgång (vilket är den bästa av hennes pälsar och den som tovar minst) så hoppas verkligen att den är här för att stanna nu och att det blir bättre och mer lättskött päls nu (kunde kamma den mitt på ryggen utan tovor så har bara behövt klippa på sidor och fram på bringa och under magen och vid rumpan).
Måste fortfarande raka mellan bakbenen på henne inom den närmsta tiden men drar mig lite för det eftersom jag vet det kommer bli jobbigt för oss båda.
Kan dock inte bestämma mig för om man ska försöka hålla henne långhårig sen om den bra pälsen vill komma och då behöva kamma regelbundet eller om jag ändå ska fortsätta med att hålla den nedklippt i fortsättningen (men då riskera att "dålig" päls kommer växa ut istället).
Sen kommer hon nog alltid behöva hålla "underredet" klippt och fram på bringan för där verkar det inte vilja komma svart täckhår utan främst bara vara ull (som har lättare för att tova), som tur är främst den grå ullen som är lite bättre än den vita som tovar sig vid huden direkt den växer ut).
#13 Moira älskade sitt gamla hö men eftersom det är klöver i det (och hon just nu har klöverförbud på veterinärens inrådan) så fick jag köpa "äckligt" hö :P (timotej hö).
Men har även hö pellets som hon också får så hon får lite variation.
På dessa bilder kan man se skillnaderna i hennes päls. Svart täckhår, vita täckhår (hon är stickelhårig så de vita sitter glesare), vit ull och grå ull. Önskar pälsen som börjat komma på bakknät skulle komma över hela kroppen för där är den just nu jättefin och lättskött!
Sigge kom med sin favorit leksak. Tycker jag ska fylla med godis.
Vi har ju klippt klor och borstat. Så varför inte?
…………………………………..
#15: Min kanin Lupin älskade sitt UFO!
Ska nog leta fram den och se vad Moira tycker (Kenzie gillade den inte).
Åh jag har en leksak i trä med ändå hyfsat stora hål som jag fick av en vän som ligger ner. Faktiskt toppen att stoppa hö i som en höhäck utan risk för att fastna. Men också grenar osv som man kan sticka genom hålen.
Ny kanin på ingång inom några dagar. Spännande
…………………………………..
#18: Jaså??
Jag är så extremt kär i tjejkaninen. Hon har verkligen stulit mitt hjärta 💜
#20: Alltid så härligt när man träffar på de där individerna som verkar bestämma att de ska minsann bo med just dig och skuttar rakt in i hjärtat!
Lupin och Kenzie var två av mina "hjärt tjuvar" och ingen av dem var egentligen menade att jag skulle spara/ha men de behövde bara titta på mig och jag var såld.
#21: Jag förväntade mig ärligt inte att just hon skulle stjäla mitt hjärta. På bilderna var jag mer förtjusta av grabbarna pga deras färger. Men när jag träffade henne så bara smälte jag…. 💜 Hade inte ens spenderat tid med henne utan bara titta på henne så fick jag någon konstig känsla. Jag känner en sådan kärlek för henne det är så sinnesjukt för jag har inte ens haft henne i en dag.
Em sa också det bäst. Hon är en Bonnie. Vi får bara se vem som blir Clyde.
#20 & #22 Kände verkligen samma sak med Mira. Bara helt såld och kunde kolla på henne i timmar utan att röra mig ur fläcken. Hon var verkligen någon jag hade ett speciellt band med, även om mitt och Bevies är speciellt också.
Sedan tyckte jag det bara var trevligt att se hur hon lyckades smälta ditt hjärta :P Välkommen in i kaninvärlden!
Off topic. Är lite nere i humöret på grund av Bevies som verkligen stressade upp sig när han såg mig. Tror ju att det beror på att jag doftade av tre kaniner, en hund och en katt. Och jag vet att han ogillar hundar till 110% Så det blev förmodligen för mycket med 5 nya olika djurdofter och annat.
Är så jobbigt att han efter lugnat ner sig att han stressar upp sig igen när jag rör mig. Är så rädd att jag ska ha kapat vårat band. Ser iallafall något som jag kan försöka träna bort på något sätt… vet inte hur dock just nu. Så om någon har tips får ni gärna dela med er! Tog iallafall en dusch och lindade in mig i filtar och min rock som jag alltid har hemma när jag jobbar eller bara är hemma.
Iallafall är han betydligt lugnare nu och äter hö. Inte lika stressad när jag rör mig och i sådana fall i kortare perioder på bara några få minuter, innan kunde det gå 10-15 minuter. Men har lite för mycket… vad ska man säga? Uppsikt över sitt område vilket han vanligen inte har? Så aaa… orolig är jag för vårt band just nu. Vill ha min galna Bevies som väcker mig på morgonen när jag rör mig i sängen och har snoozat en gång för mycket över noll.
- Redigerat 2022-09-18 00:53 av [EM_L]
Liten update. Bevies accepterar iallafall några klappar på huvudet och kliande på nosen just nu som han älskar.
Vill ändå dock försöka träna bort så mycket stress det går, även om det ligger i kaniners natur att fly från rovdjur.
#24: Man har verkligen de dära djuren i ens liv som sätter särskilda spår. Det är en obeskrivlig känsla
Så skönt att Bevies börjar bli bättre
Handmatade Bevies och gav honom klappar samt lät honom komma upp i knäet av sig själv. Dock fortfarande lite vakande över saker.
Yngsta sonen på 10 år fick feber igår em. Hade feber nu på morgonen 38,5.
Så nu ligger han i vår säng och kollar på scooby doo.
Pappa är iväg på ett möte med handbollen så är fast inne.
Så har slagit ihop en bulldeg.
…………………………………..
#24: Tror inte du behöver oroa dig att erat band är brutet även om han kanske är lite försiktig just nu.
Trots alla hemskheter jag regelbundet måste utsätta Moira för när det kommer till pälsvård (första gången vi träffades behövde jag tvångs hålla henne så en bekant kunde raka bort alla tovor hon hade) så har vårat band vuxit!
Hon har fortfarande dåliga dagar när hon är extra nervös och jag inte får vara nära men de blir färre och färre och perioderna kortare och kortare.
När hon har sina sämre dagar brukar hon ligga och trycka under sängen. Brukar låta henne vara en stund och sen går jag in och ger henne lite pellets och går ut igen. Oftast brukar det släppa efter det och hon kommer självmant ut, är det en riktigt dålig dag så kan jag upprepa det efter ett tag tills det släpper.
Nu funkar detta bra också för att jag verkligen övat på att ge henne pellets när hon ligger under sängen eftersom hon i början blev livrädd för mina fötter när jag skulle gå och lägga mig på kvällen (fick gå och lysa på fötterna med ficklampa för att hon inte skulle bli rädd, får fortfarande göra det i vissa situationer) så började alltid ha med något att ge henne då.
#28: Hoppas han blir frisk snabbt!
#29: Jo känns bara jobbigt för att när jag lyfter saker (en kartong bla) så börjar han rusa runt som en tok och stampa. Får köpa något gott åt honom och mata från handen de kommande behövande dagarna, veckorna.
Är bara jobbigt för vanligtvis är han den som ställer till bus när man kommer med något.
Får ta och sopa istället för att dammsuga nu iallafall nu i städningen.
#31: Förstår dig! Moira kan också reagera kraftigt på vissa saker och på ett väldigt oberäkneligt sätt! Brukar tex gå runt med fiskmats burken när jag matar fiskarna och hon brukar inte bry sig men vid ett tillfälle så måste något varit annorlunda för hon fick fullkomlig panik när hon såg mig med burken. Jag känner mig så elak då fast jag inte kunde vetat att just denna gång var det tydligen superläskigt.
Vissa kläder triggar henne fortfarande också (främst ytterkläder) och även skor (även om det blivit bättre med skorna) eller om det är något jag inte använt på jättelänge (som mina supervarma vinter sockor som jag fick vänja henne vid igen).
Städat köket, och fixat lunch, snart bege sig till jobbet :)
#33: Ahh. Det är lite så Bevies beter sig också, jag kan röra objekt som han vanligen struntar i och snarare bråkar med om de kommer i hans väg, som nu bara blir något att fly från.
Tänker att jag får ha typ lite pellets och andra godsaker vid mig som han får när han närmar sig mig eller ett objekt han nu tycker är jobbigt. Så börjar jag iallafall jobba från början med någon enkel, försiktig träning innan jag låter det gå för långt med detta. Annars ger jag honom bara space och belönar när han gör framsteg och visar nyfikenhet.
Sonen har fortfarande feber som pendlar.
Men nu är han hos sin farmor. Ville sova där.
Imorgon runt 10 kommer den nya kaninen. Hon verkar så mysig
…………………………………..
Godmorgon
Snart ut o släppa ut kaninerna. Förbereda burar. Kommer 3 nya kaniner idag.
En nu på fm och 2 i em.
…………………………………..
Hemma från en promenad i samhället.
Det kommer en kanin nu vid 10.
I eftermiddag kommer det 2 till.
Ordnar burar
…………………………………..
Ledig dag tja blir det inte
Ska till utbildning kring insulin och diabetes 14-16 på min lediga dag, så jag får börja ge insulin på jobbet. Sedan gympa med sonen samt veckohandla.
#39: det är bra att kunna 👍
…………………………………..
#40 Japp :)
Underlättar för kollegor med, när fler har med insulin
Bevies är sin glada busiga personlighet igen. Gör lite glädjerus och får de där små rycken :D
Moira har varit ganska seg både idag och igår (var ju rätt nervös i fredags och lördags så det kan vara efter det) och har legat utslagen och drömt massor bredvid mig när jag suttit vid datorn (rycker i hela henne så jag blev först rädd hon höll på att få kramper och dö innan jag insåg att hon sov).
Lyckades filma lite av det men det var inte lätt för hon är så alert på ljud och rörelse även när hon ligger och drömmer.
https://www.instagram.com/p/CipfruJKZiF/
Herregud så rädda bebisar.
De har troligtvis suttit i en liten gallerbur utan mänsklig kontakt.
De klättrar på väggarna för att komma ifrån mig. Den gråa är värre än den bruna.
Men nu har jag delat på dom. Den bruna sitter hos Bonnie.
Den gråa hos bella och Tage.
…………………………………..
#44 Ajdå! Hoppas att de blommar ut och vågar komma fram medan tiden går :/
Vad har du för tanke bakom just att separera dem och sätta de hos andra kaniner? Är det just för att de andra är mer trygga och inte alls rädda av sig just för att muntra upp bebbarna som annars hade hetsat upp varandra?
#45: först o främst ska de inte till samma hem. Har redan intresse på en av honorna.
Så jag kände att istället för att de ska stressa varandra måste de få en chans med äldre trygga kaniner som visar att vi människor inte är farliga.
För fick den ena panik följde den andra efter. Bara för att den första gjorde så.
…………………………………..
#46 Ah då förstår jag! Jo det är ju bättre att de får vara hos kaniner som är tryggare :)
#47 Det är hon verkligen!
#46: Precis så var det med Wulfe och Moira också, blev den ena rädd så följde den andra på av ren instinkt. Sen funka ju inte deras dynamik av andra anledningar också vilket gjorde sakerna ännu värre.
Hoppas de ska känna sig lite tryggare snart med lite lugnare kompisar och massa kärlek.
#47 Riktigt söt! Gillar det lite näpna utseendet.
#49: Tage tog silvia under sina vingar direkt. Han som oxå var så rädd har blivit en pärla.
Så de kommer vänja sig.
…………………………………..
La fram en skjorta jag hade i Lördags när jag träffade Tismons alla djur till Bevies. Även lite godsaker som bladgrönt la jag i skjortan som belöning och han närmade sig med försiktighet och såg ytterst fundersam ut.
Stort framsteg iallafall att han inte flyr och stampar som en tok.
#51: gnugga gnugga gnugga hundar i hund parken!! Med trasor!
Kanske lyckas du gnugga en och annan katt också??
#52 😂
Gnugga pelletsbitar och toarullar i dina djur, din sambo kommandes in stirrandes xD
#53: "Älskling, jag kan förklara…. Det är en ny typ av massage."
🤣
Du får skylla på att du bara polerar upp deras päls. Då kanske du får tillåtelse att gnugga andras djur. I värsta fall får du bara springa runt som en dåre mellan varje hund, gnugga ordentligt och fortsätta springa!
Foten är inte glad ikväll, önskar att vc kunde hitta vad som är fel
#57: Chinchilla är en väldigt fin färg!
#58: ja visst är det. Ser ut som hon är doppad i silver
…………………………………..
#57 Så fin man kan vara!
#58: Heter färgen chinchilla?
#61 Ja :)
#62: Jaha! Den var fin i alla fall 🥰
#61 Japp, får fina bältes indelning när man blåser i pälsen (bild på min kusins före detta kanin som var chinchillafärgad) finns dock de men ännu snyggare indelning än vad han hade.
Stora chinchilla (ras med chinchilla färg) är framavlad för att likna chinchillan (därav namnet) för att man ville kunna få fram fina chinchilla pälsar på enklare (och väl mer effektivt sätt) än att behöva avla faktiska chinchillor) precis som att Fuchs (rasen) avlades fram för att efterlikna fjällrävspäls (som var väldigt eftertraktad) men det lyckades inte riktigt.
Moira har av någon anledning får för sig att det är en bra idé att bajsa bakom toa lådan. 😂
Tyvärr har hon vid några tillfällen även kissat där vilket är lite jobbigare.
#65: tja, alla sätt är bra utom de dåliga 😅
Jag har tagit en weekend ute vid stugan. Grannarna tar hand om alla kaninerna. Mitt kontrollbehov har svårt att lämna allt. Men behöver det. Jobbar ihjäl mig. Vaknar 04. Tar kväll efter 19.
…………………………………..
#66 Lite avis på dig :P
Ledig helg! underbart.
#67: min otroligt långa nätter o sömn menar du ? 🤣
…………………………………..
#67 Hahaha nej inte precis ;)
#66: Svårt att släppa kontrollen över sina djur.
Är ju viktigt du tar hand om dig själv också så du orkar med att fortsätta hjälpa dem små liven.
#70: ja egen tid är viktigt för att orka. Djuren ger så mycket. Men det är alltid något att göra.
Man släpper det aldrig.
O ska försöka att inte trakassera grannarna som hjälper mig
…………………………………..
#71: Under Kenzies alla år var jag enbart ifrån honom en vecka (mina föräldrar passade honom då) och det var verkligen jättejobbigt att inte kräva uppdateringar (och foton) hela tiden!
Men visste också att de skulle gå bra för de passade alla mina kaniner + fåglar i ca en månads tid när jag skulle flytta från Skåne till Stockholm (tre vuxna kaniner och tre kaninungar + flertalet undulater). Kunde höra djuren på nätterna fast de inte var kvar i lägenheten och fick hela tiden för mig jag glömt mata dem, fast det var ändå rätt skönt att slippa ha dem (hade iof fortfarande kvar akvarierna) under sista packningen och städningen.
Varit full rulle den här kvällen minsann! Är helt slut, men tror inte det blir någon direkt paus snart.
#73: Du får vila idag 🙂
Moira har haft massor av energi nu på morgonen. Vaknade av att hon kom farandes över mitt ansikte och sen for runt i sängen en stund innan hon satte sig och börja slicka på min kudde.
Eftersom hon ofta ligger inne i sovrummet under dagarna (och även sover där under nätterna) kände jag att jag ville testa sätta in en låda med hö åt henne (eftersom hon annars inte äter på flera timmar). Hon verkar dessutom föredra att äta om jag är i närheten så igår kväll när jag lagt mig hörde jag hur hon satt och mumsa. Däremot var hon inte nöjd med lådans placering så nu har jag hö överallt (hon välte senare ut hela lådan).
Sen efter frukost skulle jag bara fixa lite och då passade hon på att hoppa upp på datorn (kanske för att skicka hemliga meddelanden? 😂 eller klaga för sina kanin vänner hur lite godsaker hon får) och lyckades till och med sätta den i sömnläge (inte ens jag vet hur man gör det med enbart tangentbordet).
Hon har varit så klängig hela morgonen och verkligen uppmärksamhetssökande (vilket innebär att hon ska tugga och/eller slicka på allt hon kommer åt, även stolens stång, som är inoljad för att lättare kunna höjas och sänkas, skulle hon sitta och slicka på 🤢).
Hon har även slängt runt med en stor kudde i soffan som normalt står lite som skydd för min porslinsblomma (som hon äntligen verkar insett inte är så god så den verkar ha klarat sig denna gång).
Nu har hon äntligen lugnat sig (efter att ha dragit ut en stor tuss hö på mattan och druckit lite vatten).
Undrar om hon känner sig lite extra skön efter att ha blivit av med de tajta tovorna igår och därför är lite extra energisk.
Moira är en riktig liten buse 😂
Fixa mat åt mig (mysli med päron) som hon gärna ville smaka på. Hoppar som vanligt upp på soffa armstödet för att stirra på mig (och se söt ut), när jag inte gav henne något så slängde hon en blick på mig och sen skutta till andra sidan av soffan och klamrar sig förbi mitt blomskydd och börjar äta på min porslinsblomma (som hon inte rört på evigheter).
Hon ville inte riktigt släppa bladet hon snott men lyckades få tag på det innan hon tuggat för mycket på det och sen fick hon sin ena godisboll istället med lite pellets i.
Nu känner jag mig lite manipulerad, slutar alltid av någon anledning med att hon får som hon vill.
Dags igen att fixa bättre skydd för blomman.
#76: hon verkar så otroligt charmig 😅 vilka påhitt
…………………………………..
#77: Hon är verkligen en gigantisk personlighet och än verkar hon inte blommat ut helt heller så den kommer nog växa ännu mer med tiden.
Svårt att förstå att det är samma panikslagna kanin jag fick hem för snart ett år sedan (tiden går så fort).
#78: ja tänk om fler förstod att det kan ta lång tid innan de är sig själva.
O inte ge upp efter några veckor
…………………………………..
#80: Man måste ju ta hand om sin hy nu när vintern med sin torra luft är i antågande.
#81: ja visst är han duktig. Matte fick en smärre hjärtattack när han kom upp ur diket
…………………………………..
Moira gjorde ett gigantiskt framsteg igår kväll!
När jag skulle till stallet igår kväll så kom Moira springande rakt till mig i hallen efter jag tagit på mig jackan!
Ytterkläder (och skor) är fortfarande en av de få saker hon fått panik för och vi inte riktigt lyckats jobba bort än så att hon självmant kom springande när jag hade jacka på mig är verkligen stort! Däremot fick vi båda sträcka oss väldigt långt för godis efter jag tagit på mig skorna för då var det väldigt läskigt igen.
Kunde idag också klippa klorna på framtassarna (hon stat på bordet och åt havre och jag kunde försiktigt hålla tassen i handen (med handen liggande på bordet) och leta rätt på klorna och klippa, vågar dock inte klippa så kort jag egentligen hade önskat eftersom de är mörka och det inte går att se pulpan och vill verkligen inte råka klippa för nära så det blir obehag). Som tur är verkar bak klorna inte vara allt för långa för dem fick jag inte klippa, speciellt höger baktass är hon väldigt rädd om (alltid varit extra försiktig med den när jag hållit på) så undrar om hon blivit trampad där i tidigare hem (med tanke på barnen som försökte sparka och trampa på dem när de blev hämtade av min bekanta så har man ju ingen aning om hur många gånger de lyckats innan de kom därifrån).
Om jag kommer ihåg när vi ska på återbesök ska jag nog be veterinären känna igenom tassen och se om hon kan känna något konstigt (kunde själv inte känna något de lilla jag fick hålla på med den).
#83: vilket framsteg. Så roligt.
Jag håller på med ungarna belle och silvia.
Belle får jag klappa utan problem. Även sonen får det.
Silvia är nyfiken och framme. Men litar inte på mina händer än. Tar gott från handen. Men inte klappa
…………………………………..
#84: Moira är ju fortfarande ingen kelgris precis och det är ytterst få tillfällen hon uppskattar gos, men det är så skönt hon iaf lärt sig tillåta att jag stryker händerna över stor del av kroppen på henne och kan hålla på med pälsen (så länge hon är distraherad av snacks ;)) för det har ju gjort senaste tidens pälsvård så mycket enklare än hur det var i början.
Troligen hade hon nog lärt sig gilla gos fortare och bättre om hon inte vore långhårig och behövt utstå pälsvården jag behövt utföra så är ändå väldigt stolt över henne att hon kunnat separera jobbig pälsvård från annan hantering när det kommer till händerna. Men försöker ju också ha vissa rutiner, bla ett speciellt förkläde, när det kommer till pälsvården så hon vet att det är det som gäller så hon inte blir "lurad" och det tror jag hjälper mycket.
Nyfikenhet och matmotiverad brukar ju innebära att de lär sig ganska fort det inte är det värsta som kan hända att bli klappad!
Får se hur mycket vi backat i hanteringen nu, har iaf lyckats klippa henne mellan bakbenen (äntligen) men gjorde misstaget att tänka jag skulle försöka hålla henne utan att först linda in i en handduk och det blev katastrof och hon tog sig loss och gömde sig under sängen och ville inte alls vara med längre (i början kom hon självmant upp i soffan).
Efter en paus lyckades jag få tag på henne (och hon försökte göra allt för att komma loss när jag bar henne till soffan). Fick henne att sitta lite lugnt och äta havre i soffan en stund innan jag lyckades linda in överdelen i en handduk. När jag väl fått henne i position så satt hon däremot lugnt och kunde klippa riktigt fort (kombo av klippmaskinen och sax) sen fick hon sitta och äta havre en stund till.
Nu är hon såklart misstänksam när jag försöker peta på henne men hon kommer iaf för att få lite godis. Förhoppningsvis kommer pälsen växa långsamt (var ganska tunn även om den var lite tovig) så vi slipper göra om detta på ett bra tag.
Hitta en liten tova vid ena frambenet också som jag tror jag lyckades klippa bort, sen kände jag något jag först trodde var en tova men sen insåg var en bröstvårta så var ju tur jag inte försökte klippa den förrän jag dubbelkollat vad det var.
Dagarna bara rusar iväg.
I helgen åker 2 kaniner och 1 kommer hit.
Ska faktiskt låta min fina Bella flytta. Åh det är så jobbigt. Men jag har kontakt med ett annat omplaceringshem som vill ha henne till sin egna. Hon kommer få bo i en stor inhägnad utan bur och flera kompisar. Kommer bli perfekt. Men så svårt att släppa henne efter vår resa tillsammans.
Men hur ska jag annars kunna hjälpa flera?
Världens bästa Bella ❤️
…………………………………..
#87: Kan förstå det känns jobbigt att hon flyttar men det låter ju som att hon kommer få ett drömboende!
Är själv väldigt ledsen att min egna Bonnie inte hittats… Id hund hade fullt upp och vet heller inte om jag har råd att anlita en. Letat flera timmar ute i regn, grävt en fälla, sökt med Bismo… Ingen Bonnie någonstans.
Det känns så himla surt för jag behövde bara vänta tills Clyde var kastrerad så skulle de få bo tillsammans… Har mått så dåligt och varit så ledsen och arg på sistone så just nu känner jag mig bara tom :(
Äntligen kväll.
Nu blir det en helg utan mannen. Han jobbar natt helg. Inatt 22-06. Sen två nätter 18-06.
Snart 18 år tillsammans och han är fortfarande det snyggaste jag vet. Kan fortfarande bara sitta o titta på honom och känna mig som den lyckligaste person i världen.
…………………………………..
Fredag kväll och jag sitter med projektplanen för mitt gymnasiearbete återigen.
Moira har fler borstar än mig. 🙄
Vi håller på att testa vilka Moira accepterar bäst och som även funkar på hennes päls (som blivit riktigt lång nu på kroppen).
Ska försöka med en ny rutin där Moira får en liten mängd havre varje dag medan jag försiktigt försöker borsta olika delar av hennes päls (och klipper bort tovor som dyker upp).
Har fixat iordning på vardagsrums bordet för att ge henne möjlighet att hoppa iväg om det blir obehagligt (plus att det är lite skönare att kunna sitta i soffan), vi slipper dessutom slåss om att bli lyfta (och jag kan träna lyftande helt utan att det slutar i obehag för henne).
Hon har blivit så duktig med beröring nu att jag kan försiktigt dra i huden fram på bringan och även runt benen och under magen så jag kan komma åt och klippa utan att behöva lyfta eller hålla i henne (överallt utom mellan bakbenen så där måste vi hitta en lösning att öva på tex att hon står upp emot något).
Hoppas denna lösning ska ge oss ännu fler framgångar med pälsvården. Får se hur bra vi lyckas hålla oss till denna nya rutin bara 😂
#93: Åh vilka framsteg, heja!
Jag bara undrar…. Kommer Moiras päls alltid vara såhär och behöva så myclet tillsyn? (jag menar inte att den inte behöver tas hand om men snarare om den alltid kommer ha lätt för knutar osv)
#93 Oj vad många…
Men härligt att Moira gör sådana framsteg! Gör mig glad att höra.
#94: Tyvärr kommer nog hennes päls alltid behöva extra mycket tillsyn och ha väldigt lätt för tovor (av vad jag sett hittills av den under den tid jag haft henne) men hoppas på att jag ska lyckas hitta bästa skötselrutinen för att vi ska behöva jobba så lite som möjligt på den (om det så är att försöka hålla ryggpälsen lång när det vuxit ut ordentligt med täckhår och då förhoppningsvis bara behöva en genomborstning i veckan eller hålla den nedklippt och riskera perioder men mycket jobbig underull som tovar sig och då kräva klippning oftare men lättare borstning).
Just nu har det vuxit ut superfin (täckhårsrik) päls på båda bakbenen (dock ej baktill än) som är den päls jag önskar hon får över hela kroppen (mycket täckhår = lite tovor) men täckhårspälsen verkar inte alls växa ut lika ofta (och snabbt) som de två olika ullsorterna hon har (eller ulltäckhåren för den delen som växer ut glesare än täckhåren).
Så jag måste helt enkelt lära mig synka eventuell klippning och vård med hur de olika pälstyperna funkar och växer (men lär alltid behöva klippa henne mellan bakbenen för där har det enbart varit tovig ullpäls och även fram på bringan verkar det inte vilja komma något täckhår (också väldigt segt på sidorna så har fått hålla det väldigt kortklippt där senaste dagarna för den vita ullen tovar sig även om den bara är några mm lång).
Så en hel vetenskap som tyvärr inte har något facit jag måste lära mig.
Den dag det blir angora igen kommer jag säkerligen ha glömt hur lättskött deras päls är och bli helt förvånad (och överlycklig).
#95 Svinhårs borstarna är iof egentligen mina men jag har offrat dem just nu (då det verkar vara Moiras favorit just nu) jag får helt enkelt klara mig med min träpiggs borste (om jag inte vill ha massa kaninfluff i håret).
Hämtat Bonnie (från Flocken) ska lämna henne till sitt nya hem på lördag, då vi ska mötas upp :)
#97: du blir alltid indragen i allt jag gör 😅
…………………………………..
#98 Haha ja. Tror gubbarna, gett upp ang oss två ;)
#99: men jag kör ännu med att B o hans bror köpte båt och motor för nästan 300 tusen. Jag kan ha mkt djur 🤣
…………………………………..
#100 inte i närheten av deras ;) Och bättre med djur :P
Moira är en sån godisgris! Hon råkade upptäcka vid ett tillfälle att jag hade pelletar i fickan när jag satt och städa hennes toalåda (försöker plocka bort bajset så fort jag sett henna bajsa) så nu kommer hon springande varje gång jag ska fixa i hennes toalåda och börjar buffla och nosa runt i mina fickor (om jag har några).
Vad tycker ni man kan kalla denna frisyr? 😂
Han inte klippa mer innan godiset tog slut så får ta nya tag imorgon. Pälsen som är uppe i nacken verkar tovfri och jag hoppas pälsen på benen ska vara tovfri också (kan iaf inte känna några tovor just nu).
för två dagar sedan var det inga tovor alls där det idag var massor av tovor som drog i skinnet så hon tyckte det var väldigt obehagligt medan jag klippte (huden ryckte massor och några gånger titta hon mot mig) så försökte mest få bort de längsta av pälsen. Kommer behöva gå tillbaka och klippa ännu kortare där det är tovigt imorgon (förhoppningsvis har tillräckligt försvunnit så hon känner sig bekvämare i huden imorgon).
På torsdag kommer jag nog inte hinna så mycket tyvärr så hoppas jag får bort de sista tovorna imorgon. Sen blir det start på att borsta på fredag och fortsätta öva daglig borstning men kommer nog börja klippa eventuella tovor på direkten nu istället för att försöka borsta ut dem och hålla de ut borstade eftersom det uppenbarligen inte funkar.
Lite synd det tovar sig igen (nere vid huden) för tycker den långa pälsen ändå sätt ganska fin ut.
Jobbat
Kanelbullens dag, inte orkat baka så köpte på vägen hem från jobbet men det fungerar det med :)
Så mycket att göra 😵
Har en hel del elever som är intresserade av att vara modeller för mitt gymnasiearbete i fotografering. Och andra ämnen, så suttit och svarat meddelanden och mejl ett tag nu.
Moira fortsätter att överraska!
Helt plötsligt hoppade hon upp i mitt knä (inte helt ovanligt men ofta försöker hon direkt ta sig vidare upp på skrivbordet eller hoppar ner igen) och satte sig till rätta och balansera på mitt ena ben och efter en stund började hon slicka på mina byxor (annars brukar det vara min kudde hon brukar sitta och slicka på)!
Hon satt riktigt länge innan hon hoppade ner igen.
#106: så bedårande 😭
Jag gråter Piggelin KLÄTTRAR på mig, denna gubben som för en vecka sedan fick hjärtattack bara man tittade åt hans håll…
#109: Jag vet precis hur du känner! Är så underbart när de börjar lita på en!
#108: Härligt! Är lite avundsjuk.
#110: Ja, verkligen SÖTCHOCK
Blir jobbigt att lämna över honom 😭
#106 Hon är bara för charmig alltså! Bevies brukar också komma farandes ifall han märker att jag har något gott att äta som han gärna vill ha, kaninvänligt eller ej, han är bestämt sig för att han SKA ha det. Fast då får ha något annat han kan äta istället :P
#108 Så mysigt! Verkligen en dröm för mig att få bo vid en sjö eller liknande 😍
#112 Det kan jag verkligen tänka mig :') Kommer att sakna skruttet.
Yey, fredag imorgon. Sedan helg :) Ledig helg
I morse vaknade jag av att det kittlades på näsan. När jag öppna ögonen möts jag av Moira som sitter och slickar på min kudde.
Lite bättre än att vakna av att bli dragen i håret.
#115: men så gulligt
…………………………………..
Belle kommer åka till ett jourhem i november för att fortsätta sin rehabilitering.
Att rehabilitera 2 st rädda pluttar tar så mkt tid. Att göra såhär är bäst för alla
…………………………………..
Helt plötsligt har Moira blivit superkelen! Från att jag knappt fått peta på henne om jag inte haft "mutor" så vill hon nu gosa och lägger sig tillrätta!
Får fortfarande vara försiktigt för så fort jag råkar göra "fel" enligt henne så vill hon oftast inte fortsätta just nu. Har även helt plötsligt fått börja pilla bort grus ur ögonen utan större strul (förr tog det lång tid och mycket mutor för att lyckas).
Baktassarna, speciellt vänster, är hon däremot fortfarande väldigt försiktig om och uppskattar inte när man pillar på de eller försöker klippa klorna.
Eftersom hon är mer försiktig med ena funderar jag på om hon tidigare blivit trampad på den. När vi ska till veterinären för uppföljande provtagning och vaccinering om några veckor ska jag försöka komma ihåg att fråga om de kan känna igenom och se om de kan känna något (om hon har någon gammal skada kanske så jag även ibland tycker hon har lite annorlunda skutt stil mot mina tidigare kaniner). Hon verkar iaf inte ha ont eller besvär.
#119: Så underbart!! 😍
Hoppas det går bra hos veterinären
#120: Hoppas hennes levervärden är tillbaka till normalt :)
Hon har dock fortfarande lite obalans i magen märker jag så ska fråga om man ska prova Probiotika/prebiotika eller om det finns annat man kan testa ge för stabilisering.
#121: Hoppas jag med! Märker du det på bajset?
#122: Det hjälpte mycket att utesluta färskt (gräs och sånt, hon får fortfarande grenar dock annars äter hon upp allt annat här hemma) men det kan fortfarande lukta starkt ibland och vara väldigt mörkt och ha lite klibbig yta. Den kan det verkligen variera i storlek trots att hon äter bra med hö, kan tex vara 20 stora fina pluttar och mitt ibland dem ligger en eller några enstaka pyttesmå stenhårda pluttar och titt som tätt så dyker det upp någon enstaka plutt i annan form (tex ovala).
Oavsett om de är svarta eller ljusa så smular de sönder lätt så konsistensen är det oftast inget fel på.
Sen har jag märkt att hon får i sig av mitt hår ibland och då sitter två pluttar ihop med ett av mina hårstrån. Ytters få som sitter ihop med päls.
#123: Vilken konsistens vill man att det ska vara helst?
De har väl också nattbajs?
#124: Man vill ju ha stora, ljusa, runda och torra pluttar som lätt smular sönder :) Sen om de äter mycket färsk så kan de bli mörkare och mindre och lite hårdare utan att vara "fel".
Jo, nattbajs har de också men de ska de ju helst äta direkt så det ska man ju aldrig se (det har hon inte problem med heller).
Lite bra bajsfakta med bra bilder https://bunssb.org/bunnies/guide-bunny-poops
Hon har haft enstaka varianter som liknar Cecal dysbiosis bajset idag (men normalt brukar hon inta ha sånt så är nog bara en tillfällighet för dagen).
Vet inte om hennes doftkörtlar vid rumpan kanske skulle vara boven för att det luktar massor ibland om bajset. Nästa gång jag måste klippa henne där ska jag försöka se och kanske tvätta lite försiktigt och se om det hjälper (Lupin behövde jag tvätta doftkörtlarna vid något tillfälle för de klibba igen och stank men vad jag minns var det en annan typ av doft men kan ju berott på att han var okastrerad då).
#125: Intressant!
Åh vad bra, då verkar mina grabbar vara hälsosamma med ljusa och torra kulor som smular lätt! Däremot så bajsar Courage lätt nattbajset och sitter gärna på den och "pressar" den så att den torkar in k saker. Har märkt det på hans gamla hus där jag verkligen inte får av allt intorkat bajs… Samt att han gör det fortfarande nu. Han kom ju hit för 3 dagar sedan så jag misstänker att det blir bättre med tiden. Vet också att han inte hade en optimal diet i sitt förra hem.
Hoppas Moira blir bättre i magen!
#126: För mycket nattbajs (som de inte äter) kan innebära för mycket näring i maten, jag hade satt honom på ren hö diet i några dagar och se om det hjälper att få till det och sen introducera pellets och annat i mindre mängd igen (om det verkar behövas).
Bra att ha koll också att det inte kladdar fast i pälsen i rumpan.
#127: Ah jag misstänkte något sådant, tack för bra tips 🙂 Jag använder ju peölets för att försöka få dem tama (handmatar). Borde jag sluta med det?
Tack det är sant! En mardröm, är så sjukligt rädd för fluglarver 😭
#128: Hade nog ändå låtit bli pellets i några dagar.
Om du suttit och studerat honom ett tag när han ätit hö kanske du har sett vilka delar han verkar tycka bäst om? Då kan du själv sitta och pilla ut och mata med dem. Funkar väldigt bra på Moira (och när Kenzie hade extra kinkiga dagar funka det bra på honom också) att sitta och pilla med höet och plocka ut hennes favoritdelar och mata med (verkar vara godare att äta när man får det från handen än att leta rätt på det själv 😉). Hon verkar också tycka det är väldigt intressant att studera vad jag pysslar med när jag pillar runt i höet (eller gör rent toalådan).
Nu när träden fäller löv också kan man ju plocka och torka de och ge lite (är ju inte så mycket näring i de nu så borde inte störa tarmarna så mycket) om han helt vägrar att äta hö man plockat fram.
#129: Hmm har inte sett så mycket av honom då han suttit i sin bur hela dagen och inte velat komma ut
I dag fick jag hjälp av sambon att klippa klorna. Åh herregud vad långa de var. Vi klippte både Courage och Gråis klor, halva längden ungefär. Efter klippningen så sprang han runt i sin hage så jag misstänker att han inte velat röra på sig tidigare för att de långa klorna gjort ont. Kanske kan allt sittastillande bidra till dålig i magen?
Får studera honom mer nu när jag vet att han inte är rädd för mig 🙂
Är det inte risk för sjukdomar om man tar in saker från utomhus? De är inte vaccinerade ännu.
- Redigerat 2022-10-23 20:38 av [Tismon]
#130: Långa klor kan helt klart gjort att han inte velat röra sig!
Har det varit smärtsamt eller obekvämt kan det ha bidragit till magen om han tyckt det varit obekvämt att sitta och äta nattbajset.
Bäst är såklart att de är vaccinerade först speciellt om man bor i område med mycket smitta (men bara man går ute finns risk man plockar upp smitta), däremot så lär det inte vara någon direkt smitta på löv som fortfarande sitter på träd eftersom vildkaniner inte kommer åt dem.
#131: Det låter möjligt! Tycker så synd om honom, glad att jag lyckats klippa klorna så att han kan äntligen röra på sig igen.
Aha! Ja så kanske det funkar. Tänker vaccinera dem men har inte riktigt råd just nu då alla pengarna gick på att köpa spån, bajslådor osv. Men såsmåningom får de varsitt vaccin 🙂
Moira är rolig. Satt på huk bredvid mitt ena bord för att plocka upp hö Moira spridit ut på mattan (hon har en låda hö under bordet och just nu ligger det massa torkade äppellöv uppe på bordet) och då får Moira för sig att hoppa upp på min rygg för att sen hoppa vidare upp på bordet. Allt för lite godsaker (häromdagen försökte hon sträcka sig upp mot bordet och försökte då stå på vattenskåls kanten vilket resultera i massa vatten på golvet och blöta mattor).
#133: vilken liten matgris hehe
Här bygger jag om alla hagar.
Mannen förstår inte varför. Men när jag är såhär dålig och har så ont. Så blir ett hagbygge lite som… något annat att tänka på. Lägga fokuset på något annat.
En hage kvar att fixa Men nu finns det inte material nog.
…………………………………..
Ledig dag. Se vad vi ska hitta på :)
#135: Kan ju säga till mannen att det är distraktion från smärtan?
#137: har sagt det. Men det är nog svårt att förstå
…………………………………..
Precis vaknat. Är helt slut efter kiropraktorn. Satt riktigt illa igen.
Nu ska jag strax till hundrastgården med gänget.
En dagishund ska omplaceras så ska träffa de som ska ha hunden på prov
…………………………………..
#139: Hoppas det går bra och hunden och nya hemmet ska trivas ihop.
Vågar knappt säga det men mår riktigt bra just nu. O vilken känsla. Inte smärtfri. Det är jag aldrig.
Kaninerna älskar nya hagarna och imorgon ska den sista fixas.
…………………………………..
Trött som sjutton
Inatt ställer man tillbaka klockan en timme
Många säger "jaaa sova en timme längre" hmm inte med småbarn haha!
#142: hatar detta. Hatar!
Jag som vaknar tidigt mellan 04-05 får oerhört lite sömn.
…………………………………..
#143 aJa kroppen brukar ju ställa sig in på sina timmar oftast.
Tycker dock det är värre att ställa fram klockan, speciellt vid jobb.
Åh så irriterad. 😡
Familjen som adopterade belle o har nu tröttnat och slängt ut henne i ett stall helt själv.
Jag har ordnat ett jourhem som tar henne i helgen. Men kommer de o lämnar henne? Nej. Trots att jag möter upp dom. För " vi har inte tid"
…………………………………..
#145: Fy så tråkigt och dåligt av dem :( de har ju inte alls haft henne länge.
#146: är så arg.
Så ska de få det att det är mitt fel. För jag visste att det inte funkade.
Men jag försöker ju få hem henne!
…………………………………..
#147: Förstår att du är arg!
#145 Förståeligt att du är arg! Så himla oförskämt och dåligt av dem att göra så… hoppas du lyckas få hem henne.
#149: fridaaa här inne som är mitt jourhem hämtar upp henne imorgon.
Sen ska hon till det jourhemmet som var tänkt innan.
…………………………………..
#150: Vad bra, hoppas de inte tröttnar på henne.
Skulle själv behöva hitta ett hem till Courage ganska snart då Gråis konstant bryter sig ut för att försöka bråka med honom…
Kanske chillar han mer om jag kastrerar honom. Ska ut idag och leta grenar och lite annat som jag kan göra leksaker av, kanske chillar han mer om han har något att pyssla med.
#153: jag menar jourhemmet som det var tänkt till innan
ÅH såg fel, för trött för denna värld. Men ja jag hoppas de inte tröttnar.
Det finns även en familj som är intresserade. Bor bara 30 min från Frida. Så vi får se vad som händer
…………………………………..
#156: Hoppas de är rätt för Belle
Det måste vara de två nya exotiska kaninraserna, är väldigt ovanliga. Finsk långbent och Östtysk fluffpälsad 🤣
#158: vilken otroligt tur jag har som fått in dessa ovanliga raser 😅
…………………………………..
Nu är kaninen hos mig. Var snabba ryck med att lämna över, inte många ord sagda.
Hon är installerad i buren.
#160: så skönt . Jag kan varva ner och även belle.
…………………………………..
#161 Ja precis. Lugn och ro.
En annan ska upp och jobba igen imorgon. Varit mycket nu senaste ja 2-3 veckorna med allt med katterna, jobb, kanin mm. Hoppas på lugn helg.
#162: gått nästan milen idag. Skingra tankarna. Så det känns i kroppen.
Nästa steg är att lösa allt för henne
…………………………………..
Snart redo att hämta upp mitt resesällskap. Idag ska jag hämta belle ❤️
Två timmar i bil enkel resa.
Ska även ta med vanilj så ska hon få ett nytt hem. Jag hade hoppats att hon skulle stanna hos mig . Men hennes partner zimba ska få somna in imorgon. Över 10 år och blind.
Har sökt efter en äldre kastrerad hane till vanilj. Men istället erbjöd sig en kollega ta henne till sin äldre som går själv.
Sorgen är enorm då jag älskar vanilj så mycket.
Zimba är så underbar och min första teddy. Men nu har han inget bra liv.
…………………………………..
#164: Jag beklagar sorgen :'(
Påväg hem. Ungefär 2 timmar hem nu.
En väninna övningskör
…………………………………..
#166 Tack för en trevlig dag! :)
#167: vi ses snart igen 🙂
…………………………………..
#168 Ja det gör vi :D Och längre stund då ;)
På onsdag ska Moira till veterinären på återbesök, hoppas hennes levervärden är tillbaka till det normala (då kommer hon även vaccineras på samma gång). Hade en tid på måndag men tyvärr har hennes veterinär blivit sjuk så vi boka om till onsdag till den andra kaninveterinären.
Föredrar ju helt klart när man kan gå till samma veterinär som redan känner till alla hennes egenheter men kanske den andra har lite andra tips och idéer om Moiras mage.
Fördelen att det blir onsdag är att jag får några ytterligare dagar att transportträna så vi förhoppningsvis slipper få ett till bakslag som det blev när jag skulle åka bort på höstlovet.
Imorgon blir det veterinär först med Sia (katt) för andra vaccination och koll på öronen, och sedan Freya (katt) för sitt öga, men på annan klinik, lagom skoj
#171: Jobbigt att inte ha tid på samma ställe! Hoppas de ligger närmre varandra än vad klinikerna gör här.
#172 1 timmes körning emellan.
Ena är för att de har ögonspecialist, det har inte den andra, och den med vaccin och öronen var bokad redan innan, så fick bli så denna gången xD
#173: Jobbigt, men inte mycket att göra åt då.
#174 Nej, fick ta dag när jag var ledig från jobbet med :)
Moira gillar att ligga och sova i Miras bedd som står i min säng 🥰
#176: Detdär är bara bedårande
#177: Hon smälter bra in i bädden också och har ibland letat efter henne och det tagit några vändor innan jag lagt märke till att hon ligger där 😂
#178: Så underbart 😍
Roliga lilla Moira. Hon vet att hon får nytt hö och två pelletsbitar i sovrummet när jag går och lägger mig. Ikväll fick hon äppelgren i hallen innan jag gick till sovrummet. Så fort hon märkte att jag gick dit kom hon inspringande med grenen i munnen och satte sig bredvid min sida av sängen och tugga klart den innan hon åt sina pellet bitar och sen börja tugga hö.
Hon har verkligen blivit bättre höätare under nätterna efter att jag fixa höstation i sovrummet. Innan kunde hon gå hela natten utan att vilja äta eller gå på toa :( Verkligen sällskapssjuk när det kommer till ätandet.
Vilken natt - sovit så oroligt.
#181: så det var du som smittade över det på mig. 😉 inte ens sigge ville sova hos mig
…………………………………..
#182 Ja du får skylla på mig, du smittade av dig nyligen på mig ;)
#183: ja jag vet.
Har blåst ordentligt inatt oxå
…………………………………..
#184 Ja här också.
#181: Har också sovit dåligt inatt, kunde för det första inte somna.
#180: Så söt 🥰
Själv har jag sovit sisådär, drömt väldigt mycket de senaste nätterna vilket leder till att jag har huvudvärk när jag vaknar och är otroligt trött 😅 Att vara nära att svimma och ha huvudvärk har blivit en daglig basis så ska kolla med läkare så småningom. Har ingen aning om hur jag ska klara av skolarbetet jag har och då är det ändå minimalt efter att jag reducerade mina kurser och delade upp trean på gymnasiet i två år.
Återbesök med Moira idag. Tyvärr var det ingen förändring i levervärdena men de var tillräckligt låga så hon kunde få sitt vaccin. Nu har jag fått en annan medicin att testa och vi ska ta nytt blodprov om tre månader. Moira är inte glad i mig nu och sprang direkt in i sovrummet för att kura när vi kom hem.
Hon skötte sig superbra hos veterinären och hon kunde lyssna på hjärta och klämma mage och väga utan att behöva lyfta eller hålla fast Moira (hon fick sitta i transportburens underdel). Stora framgångar! Är så otroligt stolt över lilla "Morrisen". 🥰