Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etiketter: fotograferingjag-och-min-kaninbildtrådarvåra-kaniner
Läst 1026 ggr
[Tismon]
3

Kaninungarnas tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorgon hämtar jag kaninungar!

Denna tråden kommer dedikeras till min resa med 2 kaninungar!

• Redigerat 2022-09-16 18:31 av [Tismon]
[EM_L]
1

Tass! :D

[Tismon]
1

Min lista: (Ska köpas)
[X] Pellets
[] Hö (fixas imorgon!)
[X] kompostgaller
[] Spån (Granngården)
[] Filtar (Dollarstore)

Saker vi redan har:
Matskålar
Mattor
Kattlådor som toalett (tvätta)
Kartonger

[Lilium]
1

Tass! Detta ska bli riktigt spännande att läsa 😊

Pilspets
0

Kul!
Vilka är det?

[Tismon]
0

#4: Vilka kaninungar?

Pilspets
0

#5: Du ska köpa.

[Tismon]
0
Forumet för dig som älskar kaniner! Här kan du lära dig om avel, kaninraser, föda, hoppning, skötsel, genetik och massa mer. Det spelar ingen roll om du har kanin, har haft kanin, funderar på att skaffa eller inte ens sett en kanin! Alla är välkomna att fråga och diskutera i vårat forum. Välkommen!
Pilspets
1

#7: Jaha!
Är dom det?

Kul o lycka till!

[Tismon]
0

#8: Japp! Tack jag behöver all lycka jag kan få hehe.

Maleficum
1

Lycka till! Ska bli spännande att följa hur det går!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tismon]
2

#10: Tack så mycket! Det har redan funnits många motgångar gällande transport, släp för att köpa hö, osv. Behöver verkligen all tur man kan få haha

• Redigerat 2022-09-16 19:09 av [Tismon]
Maleficum
1

Då får vi hoppas motgångarna försvinner nu ett tag.

[Tismon]
0

#12: Verkligen! Hyresvärden ville inte ha kaninerna "inne" av någon anledning men det gick att ha dem i förråden och i ladan, så det var den första motgången. Sedan att få tag i ett släp för att köpa hö… Kompostgallret var slut på biltema. Bensinpengar oroade mig. Vi visste inte hur det skulle bli med alla kaninerna (nu ska jag bara hämta 3 av dem) och det kändes bara som att allt gick emot mig och problem skapades på problem. Som tur är det mesta utrett nu 😊

Men jag hoppas på i framtiden kunna intala hyresvärden att få ha kaninerna inomhus i HUSET. I värsta fall kommer jag väl flytta någon gång och kan då ha dem inomhus med mig.

• Redigerat 2022-09-16 19:18 av [Tismon]
flocken
0

#13: ska du ha de ute nu då?
Nu vet jag ju inte hur du bor 😊

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Lilium]
0

Hoppas motgångarna försvinner! Lycka till!

[Tismon]
0

#14: Nä det är typ en innergård och på andra sidan har jag förråd, rum och lada. Fortfarande "samma byggnad", tekniskt sätt. Jag bor på en bondgård typ 🙂

[Tismon]
0

#15: Tack!

[EM_L]
1

Är så taggad eeek! 🥰

[Tismon]
1

#18: Samma här, lite pirr i magen hehe.

[EM_L]
0

#19 Jag kan inte väntaaa

Maleficum
1

Är ju synd du bor på tok för långt bort annars hade du kunnat låna kompostgaller av mig! Har en hel driva jag just nu inte använder och troligen inte kommer behöva använda förrän i vår.

[Tismon]
1

#21: Tack för omtanken! Jag lyckades hitta dem på bauhaus till slut men ja, de var slut på varenda biltema-affär i de närmaste städerna vilket jag fann lite märkligt. Pusselbitarna börjar falla på plats, jag hoppas på inga fler motgångar! 😊

[Tismon]
3

Ska iväg snart och nu till frukost har vi en tiggande hund

[EM_L]
1

#23 Sötnosen då xD

[Tismon]
0

#24: Du får träffa honom sen. Var beredd på att han är duktig på att tigga 😉

[EM_L]
0

#24 Mest rädd att han ska överfalla mig ifall jag har en kanin 😂

[Lilium]
1

#23 bismo alltså 😍

flocken
0

#25: är han lika duktig som min sigge?
Sitter på en stol vid köksbordet och man hör hur det droppar ner på stolen och vidare ner på golvet 🙈
Får torka hans mun med papper 😅

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[Tismon]
0

#28: Ja precis! Det rinner strålar ned. Vi behhöver ju våra vovvar för att vattna golvet, de är ju bara duktiga som tänker på oss människor och våra torra golv 🤣

[Tismon]
1

IMG_20220917_133101.jpg

Höet och hämtat. Em chillar på höbalarna som den sanna bonden de är 👍

flocken
1

#29: ja för tänk om golvet skulle torka ut 😆

…………………………………..

[Lilium]
0

#30 Heja er!

[Tismon]
0

#27: 💜

#3: Wow vilken hund! min egna har inte motoriken att sitta på en stol utan att välta den 😂

#32: wooo!

flocken
1

#33: sigge är ingen hund. Måste vara en människa i hund kropp

…………………………………..

[Lilium]
0

#34 så måste det vara :P

[EM_L]
2

Hemma nu och packat klart hö. Bevies uttrycker sitt missnöje mot hund doft och kanindoft.

[Tismon]
2

En lång dag!

[EM_L]
1

Är super trött men ska snart samla lite energi till att skicka bilder xD

[Tismon]
0

Jaaaa :D

[Lilium]
0

Har du fått hem rackarna än?

[EM_L]
0

#40 Jadå :)

[Tismon]
0

#40: Jadå, tog bara lång tid med all körning och sen bygga hagarna till dem. Körde precis hem Em och kom själv hem nyss 😊

• Redigerat 2022-09-17 22:24 av [Tismon]
[Lilium]
0

#41 kul!
#42 så kul! Spännande! Längtar efter bilder 😁

[Lilium]
0

Hur många blev det? 😅

[EM_L]
0

#44 Hur många vad?

[Lilium]
0

#45 kanin bebbar 😁

[EM_L]
0

#45 Tre varav två kommer att vara Tismons xD Svarar lite på frågorna då jag vet att hon är rätt så trött.

[Lilium]
0

#47 så du får en liten bebbe? 🙃

Så spännande för er båda isf!

edit:stavfel

• Redigerat 2022-09-17 22:46 av [Lilium]
[EM_L]
1

#48 Nä en av hanarna ska till en av Tismons kunder. Har ju redan en hane hemma som högt protesterar mot att jag doftar andra kaniner, hund och katt.
Här är iaf bilder!

Först har vi Lilly som stannar! Kommer förmodligen få bli en Bonnie.

DSC00980.JPG

DSC00981.JPG

• Redigerat 2022-09-17 22:53 av [EM_L]
[EM_L]
1

Sedan har vi söta lilla Daim som är en av hanarna. Osäker på om det är han eller Piggelin som stannar dock xD

Piggelin var i sin transport så jag ville inte störa honom.

DSC00983.JPG

[EM_L]
1

Och sedan deras tillfälliga hem hur de bor. Obs, toalådor ställdes in efteråt.

DSC00982.JPG

DSC00984.JPG

[Tismon]
0

Jag älskar mina kaniner mitt hjärta 💜

[EM_L]
0

#30: Även om det var skönt då så märker jag hur stucken jag blivit av att hantera hö :´) Skulle tagit långärmat när jag hantera det.

[Tismon]
0

Awwww 😥

Maleficum
1

#53: Jag får alltid klåda efter jag stuckit mig på hö så brukar vara noga med att ha långärmat numera.

[Lilium]
0

Så söta 😍

[Tismon]
0

dubbelpost

• Redigerat 2022-09-18 17:50 av [Tismon]
[Tismon]
0

IMG_20220918_170516.jpg

Piggelin vill aldrig gå ur transportburen. Har aldrig sett honom utanför. Medan Daim är ute hela tiden. Han har börjat använda den som utkikstorn. Ska skaffa honom en ordentligt pall snart

Båda grabbarna är skygga när jag kommer nära. Då hoppar tillochmed Daim ner och springer iväg. Piggelin är däremot ett matvrak och sticker jag in handen i buren äter han. Men jag kan inte locka ut honom.

• Redigerat 2022-09-18 18:02 av [Tismon]
Maleficum
2

Det släpper nog med tiden. Är ju inte lätt att ha flyttat till helt ny plats med nya dofter, ljud och intryck! När de märker du kommer med godsaker lär de snart våga sig fram mer :) Speciellt om du får in rutiner (alltid ge lite godis samma tid).

Kan Moira gå ifrån att få panik så fort jag rört på mig till att komma springande och springa in i mina fötter (för hon är för ivrig för att stanna) så lär dessa tre (som inte varit med om trauma i sina liv) visa lite mod.

[Lilium]
1

#58 Det löser nog sig :)

[Tismon]
1

#59: Nä precis det måste vara läskigt, särskilt när de inte har varandra längre och allt tryggt som de kände till är borta. Det är väl mer att jag tycker synd om honom att han är så rädd, stackare

Här kommer fler bilder på Daim. Obs en av dem kommer byta namn men det är när jag bestämt mig för vem som ska stanna

IMG_20220918_170507.jpg

IMG_20220918_173720.jpg

IMG_20220918_173728.jpg

• Redigerat 2022-09-18 18:02 av [Tismon]
[Tismon]
1

Bonnie å andra sidan är fruktansvärt nyfiken och social även om hon är lite lätt startled och inte riktigt låter mig klappa henne ännu.

IMG_20220918_172306.jpg

IMG_20220918_172339.jpg

IMG_20220918_172631.jpg

IMG_20220918_172815.jpg

[Lilium]
0

Så söta <3 Längtar tills jag får hem min bäbis.. Unix och Unix jr :))

[EM_L]
1

Vilka sötnosar! Tror Piggelin är lite smått tillbakadragen för att han satt en hel del med Bonnie under bilresan så han känner sig kanske lite vilsen utan henne.

Tredje bilden på Bonnie, får sötchock av den positionen hon står upp i. Påminner mig lite om Bevies sätt att luta eller tippa huvudet lite åt sidan när han spanar.

Maleficum
1

Supersöta verkligen!

[Tismon]
0

#65: Tack, de är små charmtroll 💜

• Redigerat 2022-09-18 20:18 av [Tismon]
[Tismon]
0

#64: Har jag inte tänkt på. Bra poäng!

[Tismon]
2

Idag var alla kaninungarna mindre rädda. Tillochmed så att Piggelin var utanför sin transportbur och det har jag aldrig sett förut!! När jag gick till honom för att byta vatten och ge honom persilja gömde han sig igen. MEN när jag gick till Daim vågade han komma ut igen och jag blev så stolt!!!

Daim var mindre kräsen idag och accepterade persiljan utan att tveka!

Bonnie nös den gulligaste nysningen någonsin

[Lilium]
1

Kul att det går framåt, heja heja 😁

[Tismon]
0

#69: Ja, jag är så glad!

Vem som stannar har jag nu bestämt att sambon ska få bestämma. Han har varit så stöttande och jag har annars bestämt allt. Vi får se vem av hanarna han väljer 😊

Maleficum
1

#70: Smart kompromiss :) Ska bli spännande att höra vem han fastnar för.

De första dagarna är alltid mest spännande att se hur de blommar ut när de börjar känna sig mer bekväma med miljön :)

[Lilium]
1

#70 så kul 😁

[Tismon]
0

Sambon bestämde sig för Daim (den med pricken på nosen som är mindre rädd). Så Daim heter numera Clyde 😊

[Tismon]
1

Bonnie får springa runt i badrummet för det är så svårt att umgås med henne genom ett galler, samt får hon lite motion. Ska nog vänta lite med killarna tills de känner sig tryggare.
IMG_20220920_152810.jpg .

Maleficum
1

#74: Sötnos!

[Tismon]
0

#75: Visst är hon 😍

[Lilium]
1

#74 jag dör för söt 😭😍

[Lilium]
1

#73 Så kul. Så sött namn då <3

• Redigerat 2022-09-20 17:17 av [Lilium]
[Tismon]
0

#77: Eller hur 😍😍

#78: Bonnie och Clyde var ju två ganska kända tjuvar. Dessa två är ju duktiga på att stjäla hjärtan så 😉

• Redigerat 2022-09-20 17:22 av [Tismon]
[Lilium]
0

#79 jag förstår det :) Du får akta dig så jag inte kommer och snor dem ;)

[EM_L]
0

Inte om jag hinner först… 👀😂

[Lilium]
0

#81 din buse xD

[Tismon]
0

#81: Bevies kommer aldrig förlåta dig 😂

#80: Unix blir ju avis hahaah

[Undertaker]
0

Jag kan annars ”låna” dem. :)

[EM_L]
0

#83 Jo sant 😂 Får bara vara din kaninvakt som ser till att ingen stjäl dem 🤪

[Tismon]
0

#84: Fåglar blir väl också avundsjuka, eller? 😉😂

#85: Hahahaha ja det lär behövas med tanke på alla potentiella tjuvar som finns i denna tråden 🤭

• Redigerat 2022-09-20 17:42 av [Tismon]
[Undertaker]
0

#86: De skulle nog se kaninerna som leksaker. Perfekta öron att dra i.

[Lilium]
0

#83 Hahaha, kanske det. Eller så tycker han att de är spännande att titta på. Man vet ju aldrig :P

[Tismon]
0

#87: De kommer inte kaninerna tycka om haha. Clyde lär gömma sig men Bonnie kan nog bli rätt så ilsken (av det jag sett hittills)

[Undertaker]
0

#89: Tror nog att fly är det smartare draget.

[Tismon]
0

#90: Tror jag med!

Märkte lite humör när jag sträckte fram en tom toalettrulle. Hon skuttade fram och nosade och när det visade sig att det inte var ätbart så blev hon sur och ilsket stampade iväg.

[Lilium]
0

#91 det låter lite som Unix ibland XD Inget godis ingen Unix :P

[Undertaker]
0

#91: Så sött. Trevligt sätt att protestera på.

[Tismon]
0

Haha ja ilsken men söt hon gjorde tillochmed ett ilsket protesterande ljud hehe. Nu verkar hon tycka att toarullarna är roliga att leka med

Maleficum
0

#87: Eller så blir det tvärt om. En av Lupins favorit sysselsättningar var att spela "bowling" med fåglarna när de var nere och traska på golvet.

#91 Härligt med lite humör! Första gången Moira visade lite humör (knorra och boxa på mina ben) blev jag överlycklig!

Ibland när hon förväntar sig att det ska komma mat (som vid middagstid) så kan hon fortfarande attackera mina ben när jag går mot maten 😂 helt klart tycker hon att jag borde haft maten på mig och redo att ge när hon tyckte det var dags.

Dafne fick jag lära att skutta i cirklar när det var matdags för annars boxade hon maten hur händerna på mig.

[Undertaker]
1

#95: Mina skulle nog tycka det vore kul. Galningarna… :’)

Man känner verkligen att djuret långsamt landat när mer och mer av dess personlighet och humör kommer fram.

[Tismon]
0

#96: precis 😁

[Tismon]
1

Idag var det Clyde's tur att skutta i badrummet. Han har varit så rastlös på sistone och lyckats rymma 4 gånger redan från sin bur!

Jag tror han behövde motionen

[Lilium]
1

#98 så söt! 😍

Maleficum
1

#98: Kan förstå honom! Massa energi i små kaninkroppar! Är så skönt Moira är lite äldre och lugnat sig (även om hon kan få tokryck ibland).

[Tismon]
0

#99: Visst är han 🥰

#100: Haha ja, det kan jag tänka mig! Oj vad mycket energi det är… Han trivs nog inte i sin bur. Tyvärr kan den inte bli större förrän Piggelin flyttat. Helst vill jag få honom rumsren också då det känns lättare på en mindre yta 😊

Piggelin å andra sidan sitter helst och äter så glupsk som han är. Han har tjockare kinder och ser lite rundare ut hehe

• Redigerat 2022-09-22 20:59 av [Tismon]
[Tismon]
0

Piggelin är en liten gris, skiter överallt och sedan trampar sönder allt skit så det smular sig och sprider ut det överallt 😂

Bonnie och Clyde är relativt renliga, lite bajs utanför men mest i lådan.

Bonnie har lite temperament och börjat lätt stampa såfort hon hör ljud

Clyde är supermysig men jag är skeptiskt till att lyfta honom (och bonnie) för jag vill inte att deras framsteg ska gå bakåt. Clyde har heller inte lyckats rymma sen vi flyttade buren

Maleficum
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Härligt med små grisar till kaniner. Minns min tid med kaninungar, mamma plus 9 bebisar frigående i vardagsrummet, torkade kiss flera gånger om dagen (och sopa bajs).

Nu kan jag inte hitta tillbaka till ett bra inlägg på instagram om lyft träning på kanin (med hjälp av klickerträning) tyvärr men jag har gjort lite liknande med Moira. Helt enkelt först tagit på henne som om jag skulle lyfta men sen direkt släpper och ger godis och upprepar några gånger och sen lyfter så tassarna bara lättar från backen och direkt setter ner igen. Funkar super med henne fast kan dock bara göra tre "försök" åt gången för efter det blir hon sur på mig.

"Fotbolls hållningen" de visar i denna video (själva lyftet är vi ca 3.13), har använt det på stora kaniner som inte gillat att bli lyfta och de har varit superlugna.

Med både Kenzie och Moira så har de föredragit att man tar en hand bakifrån under rumpan och en hand framifrån in mellan frambenen för att lyfta (lite som andra lyftet de visar i videon men direkt framifrån), ingen av dem har gillat att man tagit en hand under bröstkorgen/magen. Så man kan behöva "experimentera" lite med olika lyft tekniker (så länge man ger stöd och inte lyfter i öron eller nackskinnet så är det bara att köra på och testa sig fram).

Skönt han inte rymt igen. Vet hur det är att leva med en utbrytardrottning (Nymphadora) och man fick hela tiden försöka vara smartare.

[Tismon]
0

#103: Tack så mycket för informativ text med aå mycket tips och förslag! Jag borde kanske börja klickerträna dem så att jag kan avdramatisera att bli lyft 😊

Oj låter som en riktig utmaning dendär Nymphadora! Clyde är bara glad för att klättra (anledning att att sambon ville ha just honom, han tyckte det var gulligt och roligt med lite personlighet)

Maleficum
1

#104: Nymphadora var en utmaning! Svår att hålla instängd och älskade att tugga på sladdar så hon försökte verkligen leta upp sladdar att tugga på! En av anledningarna till att hon och Dafne fick bo utomhus efter flytten (plus att Lupin bodde inne och inte var kastrerad).

Angående lyften så tycker inte Moira om fotbolls greppet 😂 Men hon är nog den enda kanin jag burit som inte har accepterat det (förutom min första kanin Lothus som alltid var tvungen att sitta och krama om axeln på mig för att känna sig trygg).

[Tismon]
0

#105: Jag förstår då verkligen varför de fick bo utomhus! Finns det inte särskilda skydd för sladdar?

Jag ska nog testa fotbollsgreppet när jag vant dem vid att jag kan röra dem 😊

Maleficum
1

#106: Numera finns det rätt bra sladdskydd men då var det svårt att hitta något bra, speciellt eftersom hon verkligen försökte ta sig till dem (hoppa över kompostgaller som stod mot väggen för att komma åt sladdarna bakom tex) så vet inte ens om sladdskydd hade funkat i hennes fall. Total skillnad från brorsan Lupin som aldrig rörde en enda sladd.

[Tismon]
0

#107: jaha, ja då kan det ju ha varit svårt med sladdskydd. Tur att brorsan var lättare

[Tismon]
1

IMG_20220924_194022.jpg

IMG_20220924_192716.jpg

Skillnaden mellan Piggelins och Clydes bur 😅

[Tismon]
1

IMG_20220924_193802.jpg

IMG_20220924_193800.jpg

Piggelin

[EM_L]
1

Alltså de är för söta 😭 Jag vill komma tillbakaaa.

[Tismon]
0

#111: Du är välkommen, men jag tror att Bevies inte håller med 😅

[EM_L]
0

#112 Han har börjat att vänja sig vid kläderna jag hade på mig som fortfarande doftar alla dina djur 😂 Samtidigt kommer jag inte vara en trött människa som släpar in stora höbalar och verkar vara den mest skrämmande människan någonsin hahah 🤣

[Tismon]
1

#113: Du får gnugga lite hundar först för att se att han inte helt kommer balla ut 🤣

Maleficum
0

Så söta!

Är alltid så intressant att se deras olika personligheter! När jag hade kull var vissa av ungarna så extremt olika i personligheten så man kunde inte tro de var helsyskon.

[Tismon]
0

#115: visst är de!

Jaså? 😮🥰

[Tismon]
0

Bonnie är bortsprungen…. 😢

[Lilium]
0

#117 oj då, sedan när? Vart kan hon försvunnit? 😬

[Tismon]
0
Forumet för dig som älskar kaniner! Här kan du lära dig om avel, kaninraser, föda, hoppning, skötsel, genetik och massa mer. Det spelar ingen roll om du har kanin, har haft kanin, funderar på att skaffa eller inte ens sett en kanin! Alla är välkomna att fråga och diskutera i vårat forum. Välkommen!
[Tismon]
0

Är så orolig :(

• Redigerat 2022-09-27 01:26 av [Tismon]
[Lilium]
0

#120 förstår helt 😓

[Tismon]
0

Varit ute och letat i regnet idag… Hittade inget. Finns inget tecken på att hon kommit hem under natten då pelletsen jag ställt ut var orörda.

Maleficum
0

😢 Håller tummarna att hon dyker upp.
Är verkligen jobbigt när man inte vet vart de är eller vad som kan ha hänt med de.

Min Dafne försvann spårlöst från sommarstugan (fast i hennes fall misstänker jag det berodde på att hon gömde sig för att dö då Nymphadora inte visa några tecken på att det kommit rovdjur eller liknande som kunde förklara försvinnandet).

[Tismon]
0

#123: Verkligen, det är skitjobbigt :( Hon är bara 3 månader så jag är rädd att hon inte överlever länge nog till att vilja komma hem. Sedan har vi fullt med harar och vildkaniner som sprider sjukdomar :(

Jag beklagar så mycket :( Var hon gammal?

Maleficum
0

#124: Tyvärr hade det nog varit högre chans hon kommer tillbaka om hon varit äldre och bott hos er längre då, i min erfarenhet, speciellt honor gärna stannar i "sitt" område och inte rör sig så långt där ifrån. Men med tanke på den korta tiden hon bott hos er så har hon väl tyvärr inte befäst området som sitt än :( Men än är ju hoppet inte ute!

Hon sprang bort 11 dagar före sin 5 års dag.
Med tanke på att dottern dog när hon var 5 år (eller en månad ifrån sin femårsdag) och sonen dog när han var 6 år (och 9 dagar) så får det nog anses som "normal" ålder att dö (tyvärr).
Angoror blir ju tyvärr ofta inte riktigt lika gamla som många andra raser kan bli (går ju åt så mycket energi för pälsen) och min första dog tre månader innan sin femårsdag (fick tumör i hjärtat).
Var Kenzie (som var min mest sjuka kanin) som blev min äldsta angora (dog nästan tre månader innan sin 7 års dag), han hade nog kunnat nå sin sjuårsdag om man medicinerat massor mot slutet mot alla krämpor han fick men det kändes inte rätt.

[Tismon]
0

#125: Jag tänker det också :( Hoppas på kunna fortsätta leta senare men just nu spöregnar det verkligen så vet inte hur mycket jag kan åstadkomma.

Ajdå 😢 5 år är ju inte särskilt mycket. Visserligen är det ju mer än vad man brukade säga förr (kaniner lever bara 3 år sa man då!) men känner kaniner som blivit 8 år. Så tråkigt att deras päls verkar ta så mycket energi och göra det svårt för dem 😕 Nä precis, det är bättre att de får somna in tidigare än att dra ut på deras liv när det bara innebär lidande och kass livskvalitet, så du gjorde nog rätt där.

[Tismon]
0

IMG_20220930_222446.jpg

IMG_20220930_222500.jpg

Har flyttat in grabbarna från förrådet. Piggelin är i badrummet eftersom han är så skitig av sig haha. Tror Clyde kommer trivas 100% mer nu när han har utrymme att röra sig på. Saknar Bonnie

Maleficum
1

#127: Skönt att få in dem och tror säkerligen han är mer nöjd med mer utrymme!

Riktigt synd med Bonnie :(

[Tismon]
0

#128: Verkligen! Var så trångt i förrådet och svårt att få dem tama eftersom jag knappt fick plats hos dem.

Verkligen :( Men det finns hopp! Vi märker att något äter pelletsen vi lämnar ute i ladan. Har nu lagt ett lager med mjöl över golvet närmast maten och hoppas på att få se vilka fotavtryck det kan vara. Stor sannolikhet att det är möss men jag hoppas verkligen jag får se ett par kanintassar!

• Redigerat 2022-09-30 22:40 av [Tismon]
Maleficum
0

#129: Håller tummarna det är ett par kanintassar som dyker upp i mjölet!

Är verkligen mycket lättare att få de sociala när de får vara med mer.

[Tismon]
1

#130: tack, håller också tummarna!

Ja det gör verkligen jättestor skillnad! Också det faktum att han får lov att springa runt nu. Tidigare, om jag skulle motionera honom blev jag tvungen att fånga honom och bära honom till ett kaninsäkert rum t ex badrummet för att han ska få skutta av sig. Sedan fånga honom och bära honom tillbaka till sin bur. Varje gång man måste fånga dem så minskar förtroendet och de blir mindre tama. Nu kan jag träna dem att bli hanterad, Clyde klättrar redan upp i knäet när jag kommer med pellets 😊

[Tismon]
0

Det verkar vara möss :(

• Redigerat 2022-10-01 16:22 av [Tismon]
Maleficum
0

#132: 😥

[Tismon]
0

#133: ☹️

Jag funderar mest på vad jag ska göra eftersom jag hört att kaniner trivs bäst med kamrater…

[Tismon]
0

Piggelin har gått tillbaka lite i sin utveckling. Sitter mest och gömmer sig under badkaret, på samma sätt att han gömde sig i sin transportbur de första dagarna. Han kommer nog bli mindre rädd med tiden, jag hoppas han kan komma till sitt nya hem snart så att han kan komma tillrätta på riktigt 🙂

Maleficum
1

#134: Eftersom du ändå inte kommer kunna sätta ihop honom med en ny kompis förrän tidigast fyra veckor efter kastrering så finns det ju lite betänketid på hur ni vill göra.
Är ju såklart bäst om man kan ha en kaninkompis men det är ju också lite beroende på kaninen.

#135 En del är ju lite mer känsliga för förändringar än andra. När han väl fått komma till sitt permanenta hem och fått bo in sig blir det nog mycket bättre.

[Tismon]
1

#136: Det är sant det 🙂 Vissa kaniner trivs väl bäst ensam, Moira gör väl det?

Precis, jag tror också bara att Piggelin är en väldigt försiktig och känslig individ. Idag vågar han vara utanför badkaret när jag befinner mig i rummet, tror han behöver sin tid 🙂

[Tismon]
1

En Piggelin ute på äventyr

Maleficum
1

#137: Vet ju inte hur Moira skulle bete sig med nån annan kanin men hon mådde ju otroligt dåligt av att bo med Wulfe (trots att de hade hela lägenheten att vara på och ofta befann sig i olika rum) så känner mig ju inte så lockad att testa med någon annan just nu.

Kenzie var inte heller så road av andra kaninen även om han accepterade min kompis kaniner när jag var kaninvakt (men fick han välja så undvek han de helst även om han var bossen). Speciellt min kompis hane älskade Kenzie!

Min Nymphadora däremot mådde jättedåligt av att vara själv, slutade äta och blev deppig. Även en av de andra systrarna från samma kull blev också deppig och sluta äta om hon inte fick ordentligt med sällskap.

Lupin verkade inte bry sig, han var sig själv oavsett om han bodde själv eller med systern Nymphen (efter att mamma Dafne försvann).

Dafne var beroende av brunstcykeln, när hon var brunstig ville hon inte ha Nymphen nära men utanför brunst låg de ofta bredvid varandra.

Lothus (min första kanin) hatade sin brorsa men träffa under en dag en annan (handikappad) kanin som han älskade och som jag gärna tagit över men fick inte för mina föräldrar (var en bekant till mamma som hittat kaninen fastbunden i bakbenen på en parkering så bakbenen var skadade och den kunde inte riktigt hoppa normalt).

Min kompis kanin har inte gått att bonda med en ny kompis efter att hennes förra kompis dog (han som älskade Kenzie) trots att de provat med flera olika individer (bla Wulfe) så nu bor hon själv. Deras hane däremot var superlätt att bonda med andra för han svämma över av kärlek och ville inget hellre än att sitta och gosa och pussas på både människor och kaniner.

Maleficum
1

#138: Han är ju så söt!

[Tismon]
0

#139: Ah, då förstår jag. Moira verkar ju ha utvecklats jätte mycket av att vara ensam så förstår att du inte vågar prova.

Oj vad annorlunda det kan vara mellan olika individer. Jag tror Clyde kan uppskatta sällskapet, han verkade sakna sig brorsa litegrann.

Visst är han! 😍

[Tismon]
0

Ny uppdatering: sambon har hittat en håla vid brevlådan!

[Lilium]
1

#142 hoppet lever.. Hoppas hoppas…

[Tismon]
0

#143: hoppas verkligen!

[Tismon]
1

IMG_20221002_224200.jpg

IMG_20221002_224149.jpg

IMG_20221002_224155.jpg

Som Clyde hoppar och springer är han omöjlig att fota

[Undertaker]
2

#145: Han har viktigare saker för sig än att leka modell.

[Tismon]
0

#146: Hahaha ja, så sant så! Vem har tid för att sitta still? Inte Clyde!

[Undertaker]
1

#147: Får mig att tänka på kaninen i Alice i Underlandet.

https://www.youtube.com/watch?v=wDO5ea8MwgY

The well-known scene in the disney adaptation of Lewis Carrol's "Alice's Adventures In Wonderland" where the White Rabbit sings his "Late" song, CLASSIC.
Maleficum
0

Finns en god anledning till varför majoriteten av bilderna jag har på Moira är när hon ligger och sover 😂 När jag försöker ta bilder när hon är vaken kommer hon oftast bara fram för att se om man har godis.

[Tismon]
0

#148: Hahahaha ungefär så!

#149: helt förståeligt! I och med Piggelin är så försiktig av sig och sitter still är han lättare att fota. Har nog aldrig sett Clyde sova 😂

[Tismon]
2

Något hände som aldrig hänt innan…..

Piggelin hoppade upp i mitt knä när jag satt och chillade på toastolen….

Pratat med sambon mer och sambon har också blivit fångad av Piggelins söta personlighet. Det blir nog Clyde som flyttar, Piggelin har bara tagit våra hjärtan med hur han verkligen har blommat här… Tror han är hemmastadd nu också. Han kommer döpas om till Mellow pga hans tillbakadragna och försiktiga personlighet har vi kommit fram till.

• Redigerat 2022-10-15 20:47 av [Tismon]
[Tismon]
1

Också uppdatering att jag antagligen kommer agera jourhem till två andra kaniner som ska dela på ett rum, 2st avlivningshotade hanar. Mer information kommer när jag får hem dem.

Maleficum
1

#151: Jag förstår er! Det är något alldeles speciellt med de där mer försiktiga filurerna.
Man blir extra glad när de väl öppnar upp och det är svårt att inte smälta!

[Tismon]
2

#153: Precis, när han dessutom har landat känns det ju trist att han måste gå igenom hela processen igen.

[Tismon]
1

IMG_20221018_232056.jpg

Jag har aldrig sett Mellow våga lägga sig utsträckt innan, han har alltid varit ihopburrad. Jag dör av sötchock och känner mig så glad att han känner sig trygg nog att våga lägga sig så.

[Tismon]
0

IMG_20221019_150112.jpg

Fick hem 2 grabbar idag, jourkaniner. De är 2 år och den andra 2.5 år.

IMG_20221019_150127.jpg

IMG_20221019_150121.jpg

[Lilium]
0

#156: vilka snyggingar!

[Tismon]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#157: Visst är de 🥰 De var mycket större än vad jag förväntade mig, men jag är ju van vid 4 månaders kaninungar!

• Redigerat 2022-10-19 17:34 av [Tismon]
Maleficum
1

#155: Sötis 😍
Jag vågar knappt röra mig när Moira floppar (hon är fortfarande lite känslig för rörelse och ljud när hon gör det) men det händer mer och mer och även att hon verkligen ligger och drömmer (springer i sömnen, ligger och tuggar eller som ett tillfälle när hon låg och snutta på "björnfällen").

#158 Snyggingar :) Hoppas det ska gå bra med de och att de får sig ett bra hem sen!
Tycker speciellt den på bild två ser ut att kunna ha belgisk jätte i sig.

[EM_L]
1

Återigen, alla är så söta! <3 Mellow är ju bara för underbar.

#159 Tyckte också det!

flocken
1

#158: vilken otroligt fin teckning på den första. Så lik belle

…………………………………..

[Tismon]
0

#159: Visst är han?! 😍😍😍

Ja jag kände lite så jag med, vågade inte röra mig alls när han låg så utsträckt. Det är så himla underbart att veta att de kånner sig trygga, man blir så varm inombords 😍

NEJ VAD GULLIGT jag älskar att se när DJUR RÖR SIG OCH PIPER I SÖMNEN. Det är nog en av de mest underbara saker med att ha djur. Moira låter som en riktig gullunge 😍😍😍 extra gulligt när de snuttar åhhh 😭😭😭

En kompis tyckte också att de liknande belgisk jätte 🙂

[Tismon]
0

#160: Jaaa Mellow är min precious boy 💜

Ni är 3 som tycker det så det verkar sannolikt 🙂

• Redigerat 2022-10-19 19:08 av [Tismon]
[Tismon]
0

#161: Tack 😊 Ja, dessa herrar är väldigt stiliga. Han på den första bilden kallar vi Courage, den gråa hette redan Gråis. Vem är Belle?

• Redigerat 2022-10-19 19:15 av [Tismon]
flocken
1

#164: belle är en hona som kom till mig för några veckor sedan i väntan på eget hem

…………………………………..

[Tismon]
0

#165: Vad vacker hon är, ser definitivt likheten nu när du säger det 😍

Maleficum
0

Både Belle och Courage ser ut att ha (väldigt "dålig") japanteckning med de där skiftningarna i pälsen.

[Tismon]
0

#167: Vad innebär en dålig teckning? 😮

Maleficum
0

#168: Utställningsmässigt :)

[EM_L]
0

Att teckningen inte håller standarden som krävs för att man ska kunna ställa ut individen. Bland annat är Bevies "dåligt" japantecknad och skulle inte godkännas att ha stamtavla eller ställas ut.

[Tismon]
0

#169: Aha! Men vad avgör om teckningen är dålig?

[EM_L]
0

#171 Det ska finnas listat (tror Kaninmagazinet har det) hur en teckning ska se ut.

[Tismon]
0

Känns ju jättekonstigt att en nina inte får lov att ha stambok för att deras teckning var "dålig". Vad udda.

[EM_L]
0
Japanteckning har fascinerat många inom kaninvärden, det krävs mycket arbete och tålamod för att få fram den perfekta teckningen – vilket inte är det lättaste. japan gul/svart Foto: Martina Haijlen Japanteckning är tvåfärgad och förekommer i gul/svart, blå/gul, vit/brun, vit/blå, vit/svart. Dessa 5 är dem godkända färgerna, sedan finns det en del som inte är godkända.Gul/brun, Gul/egern, vit/egern är några av dem, sedan finns det även olika zoblar/zobelsiameser/manteltecknade/brokade osv. Grundf
[EM_L]
0

#173: Tror det egentligen är ungefär likadant för alla djurraser som ställs ut. Päls, teckning, färg osv ska vara så nära standarden som möjligt. Är den off allt för mycket så blir det ofta härstamningsbevis istället.

Tex om man avlar för att få perfekta mantlade kaniner och man får en kull där vissa är brokade så är det inte godkänt enligt standarden man har på utställningar aka SKAF.

[Tismon]
1

#174: HELT ÄRLIGT

….. Jag tycker den "extremt dåliga" japanteckningen faktiskt är finare. Det ser mer naturligt ut. Annars ser det ut som man har klippt och klistrat en kanin i paint? 🤷‍♀️

[EM_L]
1

#176 Jag dör 😂

Men jo många kan tycka det, medans andra tycker annat.

[Tismon]
0

#177: vi får skapa en utställning för japantecknade ninor med "dålig teckning" och kalla den "anti-paint utställningen för japantecknade kaniner"

Maleficum
1

https://www.kaninklok.com En sida med bra info om färger (och färgavel).

Rhön är en "egen" färg som i grunden är en "dåligt" tecknad svart/vit japan (med chinchilla anlag).

Sen är det fascinerande att japan (som ger schack rutor) tillsammans med brokad ger "prickar" istället.

Fakta om kaniner, kaninfärger och genetik
[Tismon]
0

#179: Vad intressant, den där hemsidan ska jag spara!

Fascinerande hur anlagen påverkar varandra 😁 Önskar att man kallade det något annat än "dåligt tecknad", kanske "naturligt" eller "vilt"?

En vilt japantecknat låter bättre tycker jag 👍

Maleficum
0

#180: Fast vilt är ett annat anlag så det blir lätt förvirrande då.

Är också därför jag kör citattecken på "dålig" då det för kaninen inte har någon betydelse.
Ända "äkta" dåliga teckningen skulle väl vara vitscheck/dubbelbrokad då det är förhöjd risk kaninen drabbas av megacolon (och då ofta dör i ung ålder eller får leva med magproblem hela livet) så det är verkligen inget man vill avla på.

Men annars så är väl "ej godkänd för utställning" något man kan säga istället men är väl mest att det är lättare att säga "dålig" som det ofta blir så man säger.

[Tismon]
0

#181: Oj kan inget om kaninteckning så det visste jag ej… Hmmm ordet naturell kanske? 🙂

Så det finns inga fler dåliga färger eller teckningar annars? Jag tror att vita djur, katter främst (och hundar?) har större benägenhet att vara döva exempelvis. Eller så var det vit med blåa ögon. Genetik är verkligen intressant men inget jag är duktig på heh 😅

Maleficum
1

#182: Inte när det kommer till färg vad jag vet.
Men kaniner med hängöron har ökad risk för öronproblem och kaniner med kort nos ökad risk för bettfel.
Sen så vill man inte få dubbel dvärg (mupp). Där kan det dock vara svårt att se om en kanin bär på dvärg gen eller inte så kan vara svårt att undvika att para två kaniner med dvärg gen med varandra.

Finns några andra defekter (max factor och hippo) som inte är vanliga i Sverige (tror de flesta tar bort föräldradjuren ur avel om de skulle råka dyka upp såna ungar).

Sen verkar speciellt dvärvädur med satinanlag ha extremt hög bettfels risk (har en bekant som helt sluta avla dem för det var omöjligt att hitta kaniner utan bettfel) däremot verkar rasen satin och satinangora inte vara drabbade av det (så kanske kombon av satinanlag och kort nos gör att bettfel är så vanligt).

Inte hört att vita blåögda skulle ha ökad risk för hörselproblem (utan snarare då vädurar).

Genetik är superintressant (speciellt färggenetik).

[Tismon]
0

#183: Aha… Nybörjare här

Men vad är max factor och hippo?

Underligt hur vissa raser blir påverkad av vissa gener men inte andra. Googlade lite snabbt och vuta hundar har större benägenhet att vara döv så det verkade stämma.

Maleficum
1

#184: Står lite om de på sidan jag länka tidigare (med länkar till tillhörande bilder) https://www.kaninklok.com/aumlrftliga-defekter.html
Båda är olika former av missbildningar. Vid Max factor så föds de bla utan ögonlock, ben som kan spreta åt alla håll eller vara sammanvuxna.
Hippo ser ut som en liten flodhäst ("uppblåsta").

Att vissa raser blir mer drabbade beror nog främst på aveln (att man helt enkelt avlar på utseendena som ökar risken för vissa gener och defekter).

Tex så har ju vädurar inte "bara" öron som hänger utan även öronkanalen i kraniet blir missformat (därav ökade problem).

Det är enligt svensk djurskyddslag förbjudet att avla på djur som kan ge defekter. Defekter som uppkommer bör ALLTID delas så att alla berörda kan ta ta ställning till hur de vill göra i en...
[Tismon]
0

#185: Intressant, det ska jag läsa om! Är lite trött i huvudet för kunde inte sova inatt eftersom jag skulle åka och hämta kaninerna. Ska läsa när min hjärna kan förstå vad som läses hehe 😅

Tack för intressant fakta! Du säger ju att angora är "din" ras. Du vet mycket om gener och har fått kaninungar. Var du uppfödare?

Maleficum
1

#186: När jag bodde i Skåne var jag rätt aktiv i kanin föreningen (satt i styrelsen) och ställde ut under några år och hade två kullar men sen blev det paus pga att jag brände ut mig och i samband med det flytta tillbaka till Stockholm. När jag tänkte börja avla igen så kom Kenzie in i mitt liv, blev blind och helt raserade alla mina planer 😂

Nu vet jag inte om jag skulle kunna avla (även om jag saknar att ha bebisar) med tanke på överskottet och att det är så svårt att garantera att ungarna verkligen hamnar på bra ställen.
Har för upp desto fler fåglar av olika arter men även där känns det svårt att börja igen när man inte kan få några garantier om hur de kommer leva resten av livet.

Maleficum
1

Alltid varit intresserad av avel och färg genetik och vårat grupp projekt i gymnasiet bestod i att färg avla dvärghamstrar.

[Tismon]
0

#187: Vad roligt!

Ja, tyvärr kan man väl aldrig garantera om kaninerna hamnar hos ett bra hem vare sig man är uppfödare eller omplacerar. Är nog det som blir jobbigast med att vara jourhem är när jag släpper dem iväg så måste det vara bra hem. Men jag kan ju åtminstone ta på mig tiden och se till att hemmen är bra eftersom jag inte har någon tidspress. Kan tänka mig som uppfödare har man ju så många kaninungar som måste flytta innan de blir könsmogna.

#188: Det låter som ett roligt projekt att ha på gymnasiet 😊

[Tismon]
0

Uppdatering:

Mellow håller jag på att vänja vid beröring. Jag ger honom pellets samtidigt som jag klappar honom lätt. Det går framåt på den fronten.

Min sambo ser efter Clyde eftersom han mest är i datorrummet där Clyde befinner sig. (Vi kan inte båda vara i datorrummet för hunden blir avundsjuk)

Gråis (den belgiska blandningen) är den som är frigående och han är nyfiken och skuttar runt, så det är ett bra tecken. Jag satte mig hos herrarna i ungefär en timme och han vågade slutligen komma tillräckligt långt fram för att ta pellets från min hand 😍😍😍 Är väldigt förtjust i honom redan

Courage fick jag höra från den förra ägaren att hans pappa hade "ADHD" samt att han verkade opålitlig, något "fel" på honom. Jag upplever honom inte alls så och har svårt att förstå vad som skulle vara felet. Eftersom han är i bur (tills vidare, ska skaffa mig kompostgaller och göra en stor hage till honom) så har han inte så mycket att gömma i sig när jag öppnar buren. Svårt att säga om det beror på platsbristen men jag upplever honom som mer framåt och inte lika försiktig som Gråis. Han bodde också i en bur i sitt förra hem medan Gråis var lös i ett utomhusrum typ, misstänker att kanske bidragit till att Courage upplevs intensivare av den förra ägaren (??). Tror han har ett större behov av stimuli och motion.

Nu har jag bara haft herrarna i en dag så min analys kan vara helt fel, med tiden kanske jag drar andra slutsatser 😊

• Redigerat 2022-10-20 19:16 av [Tismon]
[Tismon]
0

IMG_20221021_180708.jpg

Har nu införskaffat mig en massa mer kompostgallet och delat upp rummet så båda herrarna kan få skutta runt och röra sig. Det känns riktigt skönt faktiskt. Hade lite dåligt samvete av att Courage varit fast i sin bur 2 dagar i sträck men nu får han lov att röra på sig också 🥰

Har köpt toalådor till Gråis och en bättre toalåda till Clyde. Mellow använder en kattlåda som funkar bra.

Var lite irriterande att kutterspånet var slut på granngården så betalade dubbla priset för lika mycket spån, nåväl. Efter att fixat hos herrarna med hagarna så städade jag hos Mellow medan sambon byggde om Clydes hage lite och städade där.

IMG_20221021_183135.jpg

Ville egentligen ta klorna på dem men måste ha hjälp av sambon. Sambon tycker inte att det är en bra ide att klippa klorna så tidigt eftersom de bara varit här i nu 3 dagar, jag är bara orolig för de har väldigt långa klor. Får vänta tills han vill hjälpa mig

[EM_L]
0

Tips att hänga höhäcken längre ner så de slipper sträcka sig så mycket efter det.

[Tismon]
0

#192: Han hakade loss den så hängde den högt av den anledningen men när jag hängde den längre verkar han inte vilja haka loss den lägre så var bättre haha

• Redigerat 2022-10-22 13:38 av [Tismon]
[Tismon]
1

IMG_20221023_160225.jpg

IMG_20221023_160144.jpg

IMG_20221023_154703.jpg

Jag har världens gulligaste kanin det är vetenskapligt bevisat

[Tismon]
0

Ska ut till herrarna snart, är så kallt där ute så jag får ta med mig filt, jacka och värmedyna. Brrrr!

[Lilium]
1

#194: kan inte annat än att instämma 😍

#195: aldrig kul när det är kallt… hur går det med dem då?

Maleficum
1

#194: Supergullig!

[Tismon]
1

#196: Det går framåt! Igår tog vi klorna på dem. Det visade sig att Courage inte alls är särskilt rädd utan anledningen till att han höll sig inne i buren var att klorna var så långa att det gjorde ont för honom att gå… Nu när klorna är klippta (vi klippte ungefär halva längden!! De var extremt långa) så hoppar han runt lika mycket som Gråis och är äntligen aktiv. Det gör mig glad.

#197: Visst är han 🥰🥰🥰🥰

[EM_L]
0

#194: Håller inte med ;)

[Tismon]
0

#199: Vi kom ju fram till att Bevies var sötast och Mellow gulligast. Det är vetenskapligt bevisat 😂

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.