Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etiketterallmänthelg-planer
Läst 122 ggr
flocken
0

Helg planer?

Jaha vad har ni för planer för helgen?

Jag vet att vissa av er ska hämta bebisar. Åh så spännande för er.
Andra kanske jobbar.
Lediga.
Eller har planerat något som inte tillhör kaninerna alls.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

• Redigerat 2022-09-19 10:12 av [EM_L]
flocken
0

Mina ska ut i hagarna. Klippa lite klor.
Men jag måste vila så jag orkar jobba nästa vecka.

Ikväll kommer en väninna och son för mat. Så blir en lugn helg

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

[EM_L]
1

Jag vaknar iallafall till en Macbook som slutade funka, lite panik där 🤪 Verkar funka just nu iallafall.

Japp! Ska iväg med Tismon för att hämta tre bebisar och också för att åka och köpa balar hö så att det räcker i flera månader för både hennes kaniner men också för Bevies.

Imorgon blir det annat att göra som att jobba på gymnasiearbetet :´)

flocken
0

#2: hur har ni det med hö? Lätt att få tag på?

…………………………………..

[EM_L]
0

#3 Hyfsat :) Vi fick kolla runt men sedan åker vi ändå en bit för att få tag på det därav vi köper fler balar på samma gång som kan förvaras i ladan. Lite dyrt blir det nu men billigare i längden och ändå bra nu när vintern kommer så slipper man behöva tänka på att man behöver spendera pengar på hö i några månader. Tänker ju på inflationerna och elpriserna.

flocken
0

#4: jag har 2 bönder jag köper ifrån. Hos den ena har jag plats på logen. Där har vi köpt 480 kg. 60 balar ×8 kg st.
Hos den andra ca 400kg. Där har vi 24 balar × 18-20 kg st.
Så hoppas att jag klarar mig. Vi ger ungefär 1800 kr för allt.

…………………………………..

[EM_L]
0

#5 Oj det är inte lite. Sedan har du ju fler kaniner också än vad vi kommer ha sammanlagt. Skulle tro att det blir 14-18 balar för oss som ändå ska räcka i 5-6 månader. Skulle tippa på att det blir 168-216 kg.

[EM_L]
0

Så typ 560 - 720 kr 😄

flocken
0

#6: mina odjur tuggar nog i sig 10-12 kg i veckan.

…………………………………..

[Tismon]
0

Oj vad mycket!

Ja som Em redan sade ska vi iväg och hämta kaninungar och fixa hö. Idag blir det mycket körning för mig, hade svårt att sova.

[EM_L]
0

#8: Ojdå 😂 Vi får hoppas att höet räcker iallafall några månader 🤣

flocken
1

#9: jag har oxå svårt att sova när något ska hända.
Lycka till idag

…………………………………..

[EM_L]
0

Jag hade också svårt att sova. Så mycket som händer idag och är så nervös hahah.

Fridaaaa
0

Jobb jobb
Ska strax ut och kolla till kaninerna, de ska få lite morot som lördagsgodis med :)

Kallt om nätterna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maleficum
0

Jag ska tvätta mattor. Min kompis man var jättesnäll och kom över igår och lämnade deras mattvätt hos mig efter att han lämnat dottern i stallet (som ligger nära där jag bor).
Har några ullmattor som varit lite kissiga sen innan Moiras kastrering så det är verkligen behövligt med tvätt nu.

Annars blir det nog vila då veckan varit jobbig och sugit massa energi (resultera i migrän och att jag somna i soffan igår efter att jag kom hem).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
0

#13: ska ut o gå i skogen med C idag. Tänkte plocka hem lite gottigt då till djuren.

…………………………………..

Fridaaaa
0

#15 Mysigt! :) Man får passa på

flocken
0

#14: vi har oxå haft en jobbig vecka. Jag har jobbat + haft övernattning hund hela veckan.
Varit hos optikern för att få hjälp med min dåliga syn. Min lokala optiker kunde inte hjälpa mig.
Så nu får jag 3 par glasögon. Till jobbet lite rejälare med toning, privata med olika styrkor och solglasögon i min styrka. Ett abonnemang som kommer kosta mig 500 i månaden. Men då ingår allt som försäkring, underhåll, ögon undersökning mm.

Mannen har även han jobbar 13 timmar/ dag.

…………………………………..

Maleficum
0

När Wulfe levde gick det åt jättemycket hö för att Moira stress åt massor då. Nu när Moira är själv går det åt betydligt mindre. Köpte två nya balar för två veckor sen så jag hoppas de räcker under vintern (gick åt tre förra vintern bör Wulfe fanns).

Tyvärr finns det inte så många val här i närheten om man vill köpa liten val hö. De flesta gör hösilage eller säljer bara större mängder.

[EM_L]
0

Jo det är svårt att köpa hö. Turligt nog så hittade vi ändå 12 kgs balar att köpa och för min del kommer det ju räcka länge. Bevies äter ju ensam ungefär 12 kg per månad.

Fridaaaa
0

#19 12 kg i månader?! Låter väldigt mycket för en kanin, det har inte ens jättekanin ätit här själv i månaden xD

[Goldie2010]
0

Inte så mycket. Jag brukar ta ut kaninerna i skogen i koppel på helgerna, så får de hoppa på stenar i bäcken, klättra upp för backar och klippor, och göra typ vad de vill:)) Så det är väl typ det.. Väldigt svårt att hinna med att ta ut kaninerna i koppel på vardagar😅 Sen ska jag rida ut med en kompis på söndag.

[EM_L]
0

#20 Jag vet inte vad Bevies är för något 😂 Kan ju hoppas att jag räknar lite fel hahah. Fast om jag räknar fel räcker ju höet ännu längre … ;)

[Tismon]
1

Imorgon ska jag skaffa spån, baljor och filtar!

[EM_L]
0

Imorgon ska jag försöka klippa lite gräs, hoppas på att Bevies är lugnare och försöka spendera lite extra tid med honom är jag vanligen gör. Är så trött.

[Tismon]
0

Också sjukt trött, har nog aldrig varit så trött. 28 mils körning 😂

[EM_L]
0

Hahah. Har nog aldrig själv suttit i en bil så många timmar samma dag.

[Tismon]
0

#26: ojdå 😵😂

Maleficum
0

Mattorna blev tvättade idag. De var ordentligt skitiga kan jag ju säga (vattnet blev helt svart). Färgerna blev så mycket skarpare på de mattor med färg!
Var som medan jag höll på så tänkte att det var perfekt för då kunde ju mattorna torka snabbt ute men så fort jag blev färdig började det ösa ner så nu får de ligga inne och försöka torka (främst ullmattorna som är sega på att torka).

Imorgon blir det vila och kanske lite pysslande med akvarierna. Beroende på Moiras humör kanske jag försöker göra lite pälsvårdsträning.

Maleficum
1

Akvarierna har fått nytt vatten idag.

Upptäckte tovor runt frambenen på Moira så blev en kort klippning för att få bort så mycket som möjligt utan tvång. Hoppas på att jag kunde klippa ner det tillräckligt så hon själv kan tova upp resten annars kommer jag behöva köra tvångshållning och rakapparaten (något jag helst vill undvika).

Hon är lite åt det griniga hållet idag så ville inte göra för mycket och riskera bråk. Är läskigt nog att försöka klippa hudnära tovor runt hals och ben utan att riskera att klippa i skinnet, behöver inte ha en sur Moira på det som försöker äta upp en.

De är så förrädiska dessa tuvor hon får. Försöker känna igenom henne så ofta hon tillåter just för att upptäcka tovor tidigt men ofta går de inte att känna förrän det är "för sent" och det redan är små hårda klumpar tajt vid huden :(

[Tismon]
0

#29: Härligt! Skönt att få gjort vattenbyte. Stackars Moira 😭

[Tismon]
0

Efter så mycket körning (28mil) och hölastning igår känner jag mig helt mörbultat (240kg!). Samt att sätta ihop kompostgallerna, springa runt efter kartonger osv. Höll på hela dagen från 09.00 till 22.00

Tänkte fixa spån, filtar och baljor idag men fixar det imorgon eller tis-ons så får kaninerna landa lite och jag återhämta mig.

• Redigerat 2022-09-18 19:10 av [Tismon]
[EM_L]
0

Åkte på förkylning efter att inte ätit ordentligt på flera dagar och blev slut efter igår xD Annars har jag bara tränat lite med Bevies genom dagen då jag mest suttit och kollat serier och sovit. Fortsätter med belöningen när han kommer fram och också undersöker objekt han tycker är lite läskiga nu.