Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etiketter: inspirationaktivering-och-berikning
Läst 116 ggr
[Tismon]
1

Berikning för kanin

I denna tråden postar vi tips på olika berikningar för våra kaniner.

Allt från kaninsäkra leksaker från djuraffären till eget diy leksaker.

• Redigerat 2022-10-05 00:03 av [EM_L]
flocken
1

Mina älskar kartonger och toarullar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Tismon]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag skaffade en sådan här till Clyde där man gömmer godis under varje "träkub", han har inte riktigt förstått hur den fungerar.

Fridaaaa
1

Kattunnlar! :) Det älskar mina

Sandlådesand i stor grävlåda

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM_L]
1

Kartonger som man kan göra hål i och sätta ihop är något som Bevies uppskattar :P

Har även en liknande den jag skickar med i en länk som jag fick av en vän. Brukar trycka in hö samt gömma lite torkade bladgrönsaker och annat gott som inte blir dåligt.

https://www.arkenzoo.se/littlebigger-roll-a-ball-boxspel?51869

flocken
1

Nu under hösten är torra löv roligt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[Tismon]
0

#5: Finns det löv som kaniner inte tål?

Maleficum
1

#6: Persika (och andra stenfrukter) ska man undvika (och speciellt inte ge grenar av om de inte torkat i minst 5-6 månader) då de innehåller Amygdalin som kan omvandlas till vätecyanid (det finns framodlade sorter utan Amygdalin men tror inte det finns någon direkt lista för det så skulle inte chansa) .
Ek innehåller tanniner som är giftiga (extra giftigt på våren) så de bör man också undvika (allt av eken).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Tismon]
0

#7: Så det är samma löv som trädslag? :)

[EM_L]
1

#8 Ja

[Tismon]
0

#9: Okej men då blir det intr så svårt att ta reda på det 🙂

[EM_L]
2

Något så simpelt som pelletsbitar/godbitar i tryckfritt och naturligt brunt omslagspapper är uppskattat. Pappersknyten kan man väl kalla det :P

Maleficum
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 10
Förhandsgranskning av bild 2 av 10
Förhandsgranskning av bild 3 av 10
Förhandsgranskning av bild 4 av 10
Förhandsgranskning av bild 5 av 10
Förhandsgranskning av bild 6 av 10
Förhandsgranskning av bild 7 av 10
Förhandsgranskning av bild 8 av 10
Förhandsgranskning av bild 9 av 10
Förhandsgranskning av bild 10 av 10

Lupin älskade sitt UFO och Moira har börjat förstå iden med den nu och gillar den (Kenzie lärde sig aldrig tycka om den).

Godisbollar har varit en favorit av alla mina kaniner.

Nymphadora älskade kartonger! Både med och utan godis. Speciellt äggkartonger var en favorit.

Kenzie fick alltid sin mat utspridd så han fick nosa rätt på den.

Moira får ofta sin mat under någon form av träning (tex transportträning, klippning, gos träning, komma över läskiga saker).

Kartonghus. Det jag byggde åt Kenzie som liten hade några delar som "rum" där jag fyllde med halm. Annars var det hål åt alla möjliga håll så det blev som ett gångsystem. Han gillade att gräva i kartongerna. Moira gillar att skapa nya utgångar i sin kartong hon har i sommarstugan 😂 här hemma har hon däremot varit väldigt ointresserad av kartonger så just nu har hon ingen.

Odla inomhus gräsmatta (rekommenderar korn eller vete då det är superenkelt och växer fort).

Ha kompisar man kan "reta" och störa 🤣 (Fjant var verkligen tålmodigt mot Kenzies alla upptåg).

Fixa nya saker att utforska (eller nya platser).

Låt dem vara med när man gör saker.

Fixa utkiksplats.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu