Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikett: beteende-och-skötsel
Läst 99 ggr
Juhfor0119
0

Hjälp - Två kaninhanar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade skaffat en kaninunge ( hane ) och både jag och min sambo kände att det hade varit bra med att ha en till, så vi skaffade en till kanin unge ( hane ) och va inte så påläst att man inte skall ha två hanar…
Den nye är lite smått rädd vilket är normalt med nytt hem och den andre har gått fram lite till honom och sniffat på honom lite små arg när han gick in i toaletten och gjorde kaos hahahah
Men annars lägger han sig nära honom utan problem.
Jag har tillsyn till dom och är med dom 24/7 samt på nätterna sover jag vid dom också…
Men har ni några tips för att det inte bli bråk eller problem mellan dom ?
Den vi skaffade nyss är ungefär 5-8 veckor gammal bara och den andre år lite äldre än honom me någon månad

PS: dom går fria i huset så ingen bur. Men många sängar

• Redigerat 2022-11-04 16:48 av [EM_L]
[EM_L]
5

Då sannolikheten är stor att de börjar bråka förr eller senare så är det bäst att separera dem. Speciellt med tanke på när kaninungen når könsmognad så kommer den sannolikt vilja slåss om reviret och vilja vara högst i rankning - risk för att de bråkar och värsta fall dödar varandra.

Vad menar du med 5-8 veckor? Om den bara råkar vara 5-7 veckor är den alldeles för ung för att flytta till ett nytt hem och framför allt inte från sin mamma.

Juhfor0119
0

#1: 8 - 10 Stod det, kollade det nu. Hittills har den äldste slickat på honom i huvudet och lagt sig bredvid honom på rygg utan problem dock springer han är efter honom för att sniffa ?

Han som vi fick lillen av hade alla kill kaninerna på samma ställe ( olika mammor ) och sa dom fungerade bra tillsammans. Samt att en kusin till mig hade två hanar också sen dom va unga och aldrig haft problem med dom.
Men såklart blir jag lite kinkig….

[EM_L]
5

#2 Skulle ändå inte ta risken med tanke på att det är väldigt sällan hanar går ihop. Även om de råkar gå ihop nu så kan de ryka ihop närsomhelst och speciellt när de når sin könsmognad.

[EM_L]
4

Också… i framtiden ber jag dig att tänka på att ha tydligare rubriker som faktiskt beskriver ditt innehåll i inläggen :) Än så länge redigerar jag rubrikerna, men tänk på det i framtiden tack. Även att du lägger till etiketter.

Det gör det hela så mycket tydligare och du har en större chans att få svar av andra.

• Redigerat 2022-11-04 16:49 av [EM_L]
flocken
2

Det kan gå. Men kastrera båda samtidigt så fort du kan. Så fort kulorna kommer ner.
Sen var beredd på att det kan gå åt helvete rent ut sagt var.
Men kan gå bra. Bara hormonerna är borta.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering