SĂ€llskapskaniner iFokus

SĂ€llskapskaniner

Etikett: klotterplank
LĂ€st 537 ggr
flocken
1

Klotterplank #3

Nytt plank 🐇

..
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

• Redigerat 2023-12-07 15:47 av flocken
flocken
0

Nytt klotterplank 😊 var sĂ„ mĂ„nga kommentarer pĂ„ den förra

..
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

flocken
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag flyttade Sören. SÄ roligt nÀr de fÄr nya hem.

..

Maleficum
0

Var barnvakt idag sĂ„ hĂ€mta brorsdottern frĂ„n skolan och hon hade ritat Moira idag Ă„t mig! đŸ„°

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
0

#3: men sĂ„ gulligt đŸ„°

..

Maleficum
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Moira bestÀmde sig för att ta kvÀllsmaten i sÀngen. Höll pÄ att somna nÀr det helt plötsligt kom en kanin flygande rakt i ansiktet pÄ mig och en massa hö regnar ner pÄ mig.

Hon gillar att bÀra runt mat för att kunna sitta pÄ de bÀsta stÀllena att Àta men detta Àr första gÄngen hon tagit med sig mat upp i min sÀng hÀr hemma (i sommarstugan har hon ibland hoppat upp med hö pellets men aldrig löst hö).

[Tismon]
1

#5: Vilken knasig liten brud haha

[Tismon]
1

IMG_20221203_152302.jpg

IMG_20221203_152253.jpg

Jag bad sambon ta lite bĂ€ttre bilder pĂ„ Courage för nĂ„gon intresserad efterfrĂ„gade (men som vanligt slutade de svara och har inte svarat nu pĂ„ 4 dagar) och herregud sĂ„ söt han Ă€r. Det Ă€r sĂ„ himla synd att hankaniner inte gĂ„r ihop alltsÄ  Det Ă€r svĂ„rt med 5 olika kaniner som bor i varsitt rum och alla ska ha personlig tid
 Hade de varit tillsammans hade Courage kunnat fĂ„ den tiden och uppmĂ€rksamheten han förtjĂ€nar. En sĂ„ himla trevlig kanin och anledningen till att han inte stannar Ă€r för att han förtjĂ€nar mer uppmĂ€rksamhet Ă€n vad jag kan ge honom :(

OcksÄ sÄ synd att majoriteten av mÀnniskor Àr oseriösa och ser kaniner som slit-och-slÀng djur.

• Redigerat 2022-12-07 08:25 av [Tismon]
[Tismon]
1

SÄg ocksÄ att Mellows och Clydes brorsa (som Àgaren hade gett till en i sin familj) hamnat ute pÄ blocket nu och jag blev sÄ fruktansvÀrt ledsen :(

Maleficum
1

KÀnner mig som elakaste kaninÀgaren idag!
Moira har fĂ„tt tovor runt öronbasen (igen), fattar inte hur det lyckas eftersom hon har "vanlig" pĂ€ls dĂ€r. Satt och försökte klippa bort dem, försöker verkligen strĂ€cka hunden och klippa lite, lite Ă„t gĂ„ngen och vara superförsiktig och Ă€ndĂ„ rĂ„ka jag klippa henne i huden! đŸ˜„
Hon ryckte sĂ„klart till och var pĂ„ vĂ€g att hoppa ner frĂ„n bordet men sĂ„ Ă€ndra hon sig och satt kvar och Ă„t och tillĂ€t mig att fortsĂ€tta! Är sĂ„ stolt över min lilla knasfia! Hon tillĂ€t mig Ă€ven att försiktigt borsta lite med kardan för att fĂ„ upp tovorna frĂ„n huden sĂ„ kan förhoppningsvis fĂ„ bort lite mer imorgon.

Som tur Àr sÄ blev det bara ett pyttejack i övre hudlagret (vilket brukar lÀka superfort) men kÀnner mig ÀndÄ sÄ hemska!

TyvÀrr fÄr hon panik av ljudet frÄn klippmaskinen (dÄ vi speciellt i början fick tvÄngshÄlla och raka alla tovorna) sÄ kan inte anvÀnda den (vilket jag annars önskat jag kunde för att minska risken för att klippa i huden). Pga det har hon Àven fÄtt panik nÀr jag anvÀnt eltandborsten men hon har sakta börjat vÀnja sig vid det ljudet och vet hon kan fÄ godis (Àven om hennes första instinkt fortfarande Àr att springa innan hon stannar till och vÀnder för godis) sÄ dröjer nog lÀnge innan jag kan vÀnja henne med klippmaskinen igen.

Periodvis kliar hon sig en del runt öronen (veterinÀren har inte hittat nÄgot fel) men vet inte om det Àr kliandet som ger tovorna eller om det Àr tovorna som orsakar kliandet eller om det Àr nÄgon kombo (till viss del verkar kliandet neurologiskt och/eller överslag dÄ hon kan börja nÀr jag hÄllit pÄ och klippt henne runt baken eller masserat dÀr).

Men mÄste helt klart hÄlla bÀttre koll runt öronen sÄ det inte hinner bli sÄhÀr illa igen (Àr ju sÄ luriga tovor som inte syns och Àr svÄra att kÀnna).

flocken
0

#8: men vad trÄkigt. TÀnk om folk kunde förstÄ vilket ansvar det Àr med djur

..

flocken
0

#9: vad jobbigt för dig. Men jag tror nÀstan alla har klippt fel nÄgon gÄng

..

[Tismon]
0

#10: Ja, jag blev verkligen ledsen 😱 Han Ă€r sĂ„ himla fin med sina blĂ„ ögon, tyvĂ€rr har jag inte plats för fler. Hoppas verkligen han hamnar hos nĂ„gon seriös och inte hoppar runt frĂ„n hem till hem, det oroar jag mig över. Han sĂ€ljs pga "tidsbrist".

flocken
0

#12: jag har plats efter nyÄret. Alla mina Àr tingade men flyttar inte Àn.

Jag ska faktiskt ta med alla djur och Äka till stugan efter jul och stanna över nyÄret.

..

[Tismon]
0

#13: Vad hĂ€rligt att alla hittat hem! Är det pga fyrverkerierna?

flocken
0

#14: nej. Behöver bara komma hemifrÄn. NÀr man Àven jobbar hemma Àr man alltid hemma.
O jag skulle aldrig Äka utan djuren

..

Maleficum
0

#8: SupertrÄkigt att de redan försöker bli av med honom! FÄr verkligen hoppas han hittar ett bra hem.

#11 Har klippt fel tidigare pÄ nÄgra av mina andra kaniner sÄ vet ju att det Àr nÄgot som tyvÀrr kan hÀnda (speciellt nÀr man anvÀnder sax) men det kÀnns alltid lika illa nÀr man gjort det. Men under mina 20+ Är med lÄnghÄrskaniner har det iaf inte blivit fler Àn vad jag kan rÀkna pÄ en hand.

#13 HÀrligt att fÄ komma bort lite!

[Tismon]
0

#16: Ja, verkligen 😱 MĂ„dde dĂ„ligt ett litet tag nĂ€r jag sĂ„g honom pĂ„ blocket. TyvĂ€rr misstĂ€nker jag att antingen lĂ€r han inte bli sĂ„ld (pga egen erfarenhet av hur svĂ„rt det Ă€r) eller att han hamnar hos nĂ„gon barnfamilj som tröttnar pĂ„ honom lika snabbt och sĂ€ljer vidare eller Ă€nnu vĂ€rre dumpar honom :(

#15: Jaha, förstĂ„s! Man behöver komma hemifrĂ„n dĂ„ och dĂ„. LĂ„ter mysigt 😊

Maleficum
0

Har tyvÀrr fÄtt ett litet bakslag med Moira :(
Hon fick magstopp igÄr och försökte fÄnga henne för att kunna kÀnna pÄ magen (och massera den) vilket gjort att hon nu Àr mer nervös igen och pÄ sin vakt.
Som tur Àr sÄ lyckades det slÀppa utan att jag behövde Äka ivÀg till veterinÀr (hade kvar mediciner sen sist hon fick problem och jag redan hade en veterinÀrtid för levern och det verkar ha hjÀlpt).

Men pga magstoppet vill jag ju inte heller mata pĂ„ med för mycket godisar just nu utan vill helst hon Ă€ter frĂ€mst hö sĂ„ Ă€r lite svĂ„rt att bygga tilliten igen men hon kom iaf springande och gjorde ett litet glĂ€djeskutt nĂ€r hon fick morgonens medicin sĂ„ det Ă€r alltid nĂ„got och hon vĂ€ckte mig i morse genom att hoppa upp rakt i ansiktet pĂ„ mig och direkt ta och slĂ€nga ner min mobil (som lĂ„g bredvid dĂ„ jag somnat till youtube) i toalĂ„dan 😂. Senare hoppa hon upp och nöp mig i hĂ„rbotten innan hon sprang och hoppa ner pĂ„ andra sidan sĂ€ngen.

[Tismon]
0

#18: Hon hoppar fortfarande pÄ dig och söker kontakt sÄ det lÄter inte som att tilliten Àr förstörd :)

Maleficum
0

#19: Nej, helt förstörd verkar den inte vara som tur Àr, men kÀnns jobbigt att hon gÄtt tillbaka till det mer nervösa reaktiva sÀttet och försöker fly nÀr jag rÄkar skrÀmma henne (rör pÄ mig nÀr hon inte förvÀntar sig det).

Men nÄgot tillför jag nog för hon ville gÀrna ligga pÄ min kudde igÄr nÀr hon mÄdde lite dÄligt sÄ förhoppningsvis tycker hon min doft kÀnns lite trygg.

[Tismon]
0

#20: Jag tor at om du ger det lite tid sÄ försvinner det nervösa. Hon verkar ju heller inte mÄ bra i magen och det kan ju bidra till att hon kÀnner sig nervös?

Maleficum
0

#21: Ja, nÀr hon fÄr magproblem/mÄr lite dÄligt blir hon ocksÄ mer nervös har jag mÀrkt (och dÄ Àven Àr svÄr att fÄ in i transporten vilket i vanliga fall aldrig Àr problem lÀngre).
Är bara glad jag inte behövde försöka fĂ„ tag pĂ„ henne för att ta mig till veterinĂ€ren (vilket jag var orolig över hur jag skulle lyckas med pĂ„ egen hand).

[Tismon]
0

#22: Precis, sÄ det mÄste inte vara pga dig eller nÄgot du gjort som fÄr henne nervös utan bara att hon mÄr dÄligt. Vad skönt att du slapp det i alla fall!

Maleficum
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Idag har Moira fĂ„tt besök i vattenskĂ„len av födelsedagsbarnet đŸ€Ł
Det Àr idag 10 Är sedan sen Sixten klÀcktes hÀr hemma! Fortfarande pigg och busig.

Maleficum
0

TÀnkte jag skulle ha min stora fluffiga kjol idag (ska springa fram och tillbaka till tvÀttstugan och den brukar vara skön nÀr det Àr kallt och lite blÄsigt ute som det Àr nu) men av Moiras reaktion att döma sÄ verkar jag tagit pÄ mig yxmördar utrustningen och gjort mig redo att mörda smÄ fluffiga kaniner! Hon fick full panik nÀr hon sÄg mig, inte ens godis fick henne att ens komma i nÀrheten av mig.

[Undertaker]
1

#25: Det eller sÄ ser du hemsk ut i kjolen. Man vet ju aldrig. :')

Maleficum
0

#26: Haha, nej man vet ju aldrig (dock aldrig nÄgon annan som klagat :P).

Men fÄr vÀl lÀgga fram den med godisar sÄ hon fÄr undersöka den ordentligt (nÀr hon vÄgar) och se om hon kan vÀnja sig vid den.
GÄr ju bÀttre nu nÀr jag har ytterklÀderna pÄ mig (Àven om det fortfarande gör henne lite nervös) sÄ lÀnge jag inte har ytterskorna pÄ mig samtidigt (men med bara skor gÄr det hyfsat).

Gissar vissa typer av klÀder och liknande fortfarande vÀcker dÄliga minnen hos henne.

• Redigerat 2022-12-13 14:15 av Maleficum
[Tismon]
0

Jag blir sÄ irriterad

Folk förvĂ€ntar sig fĂ„ en gratis kanin men dĂ„ ska JAG betala kastrering OCH vaccin
.

RÀcker det inte med att kaninen Àr gratis? DÄ betalar jag hellre för att lÀmna in kaninen pÄ ett omplaceringshem. Men jag har faktiskt hittat ett eventuellt hem Ät Courage sÄ det har löst sig för honom (verkar det som)

Tycker bara det Àr sÄ frÀckt att folk förvÀntar sig fÄ saker gratis hela tiden. Eller sÄ ska burar ingÄ eller nÄgot annat trams. Jag har knappt rÄd med mat till mig sjÀlv och dessa kaniner har jag rÀddat frÄn avlivning, alla mina pengar har gÄtt till hö och spÄn och pellets.

NÀr jag varken kan betala för kastrering, vaccin eller ge med gratis burar sÄ slutar de höra av sig.

Kan folk inte lÀgga pengar pÄ sina djur dÄ kanske de inte borde ha djur.

• Redigerat 2022-12-14 15:33 av [Tismon]
flocken
0

#28: men herregud vilket folk.
Jag försöker alltid lÀmna ifrÄn mig vaccinerade djur. Vi har vildkaniner precis utanför oss. Men sÄ har jag lite krav pÄ mig frÄn LS.

Hoppas det ordnar sig för courage. Alltid gillat honom

..

[Tismon]
0

#29: Jo det förstĂ„r jag. Har inte nĂ„gon kanin utomhus pĂ„ det sĂ€ttet dĂ€r de kan stöta pĂ„ vilda kaniner (Courage bor i ett uteförrĂ„d). Hade jag haft rĂ„d hade jag vaccinerat kaninerna men just nu har jag bara 80kr kvar pĂ„ kontot

Hoppas verkligen det ocksĂ„! Tror det kommer gĂ„ bra för honom, han ska bo med en hona och bo ute pĂ„ ett stĂ€lle dĂ€r han kan springa in och ut som han vill 😊 Som tur Ă€r var de okej med att betala för kastrering.

• Redigerat 2022-12-14 16:22 av [Tismon]
[EM_L]
1

Börjar smÄtt att komma tillbaka till iFokus Àven om min frÄnvaro kommer vara hög. NÄja, den Àr iallafall inte hög i skolan sÄ det Àr vÀl pluset :P

[Tismon]
0

Ljuden som kaniner gör nĂ€r de dricker Ă€r för roliga 😂😂

[Tismon]
0

Jag blir genuint uporörd nÀr jag ser kaniner pÄ blocket
"denna kaninen Ă€r social, barnvĂ€nlig, lĂ€tthanterlig, Ă€lskar att sitta i knÀ " osvosv

"sÀljes dÄ dottern har tappat intresset"

Och sÄ ser man pÄ bilderna, en treÄrig tjej med tutte som sitter tillsammans med kaninen
..

Vem fan förvÀntar sig att en treÄring ska vara ansvarsfull nog att ta hand om ett djur?!

Jag Àr sÄ upprörd.

flocken
0

#33: jag har tyvÀrr börjat skita i vad folk skriver. Utan jag kollar hur djuret har det.
Har den hö och en ren bur Àr det inget akut.

Men jag har en annons under bevakning nÄgra mil frÄn mig.
Kan tyvÀrr inte hÀmta förrÀn fredag nÀsta vecka om den fortfarande Àr kvar

..

[Tismon]
0

#34: FörstĂ„s, det Ă€r bra. Kollar inte efter att hĂ€mta en kanin utan kollar mer för att se hur det ser ut i och med jag sjĂ€lv försöker hitta hem till Clyde. Blir bara upprörd att mĂ€nniskor kan vara sĂ„ dumma. Vill inte att Clyde ska hamna hos nĂ„gon som Ă€r pĂ„ det viset. Denna kaninen kom dessuton frĂ„n en bra uppfödare enligt annonsen och det kĂ€nns inte som att en bra uppfödare skulle sĂ€lja till mĂ€nniskor som lĂ€gger ansvar pĂ„ ett barn som knappt har lĂ€rt sig att prata
.

Hoppas det löser sig för den kaninen som du kanske hÀmtar

• Redigerat 2022-12-21 12:59 av [Tismon]
flocken
0

Promenad till bonden för att hĂ€mta hö. Önskar att allt som finns pĂ„ logen Ă€r mitt. NĂ„gon gĂ„ng i framtiden hoppas jag Ă€ga min egna lilla loge och kunna fylla med hö och halm. Men Ă€r sĂ„ tacksam att vi fĂ„r lĂ„na en paus.
Möter mannen dÀr med kÀrra.

..

flocken
1

PÄfyllt

..

Maleficum
0

#37: HĂ€rligt!

[Tismon]
0

#37: Vad skönt!

Fridaaaa
0

Trött och seg efter allt firande , imorgon Àr det dags för jobb

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

flocken
0

#40: kommer bli skönt att börja jobba igen. Men inte lika roligt att börja kl 05:30

..

Fridaaaa
0

#41 Nej mindre kul, jag börjar 7

flocken
0

Men hur lÀcker Àr inte Ragnar.
Vill ha sjÀlv

..

Fridaaaa
0

#43 JĂ€ttefin :D

Maleficum
0

#43: Verkligen söt! Skadar ju inte med den vita tassen heller 😍

flocken
0

#45: vill ha sjÀlv. SÄ social

..

flocken
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Ted.
Den nya pÀlsbollen. Vaccinerad och kastrerad och kan flytta direkt
Lejonhuvad dvv

..

Fridaaaa
0

#47 Han Àr sÄ himla söt

flocken
0

#48: kommer bli Ànnu finare med lite mindre vikt

..

Fridaaaa
0

#49 Ja det kommer han :)

Fridaaaa
0

Precis tagit in kaninerna frÄn hagen. Batman och Enya satt redan i ena transporten, perfekt och fÄ in dem och hÀmta Skye och Pigall sen i hagen :)

flocken
1

Imorgon flyttar bÄde Ragnar och Ted

..

flocken
0

SÄ jÀkla trött.
Eller jag Àr alltid trött just nu.
Jobbar pÄ Ät alla hÄll. Lite dubbelbokat nÀsta vecka.
Försöka finnas för alla.
Livet som mamma och egenföretagare.

..

Fridaaaa
0

#53 KÀnner samma, man Àr jÀmt trött.
KĂ€nner helt igen mig. Man skulle vilja kunna klona sig ibland

flocken
0

#54: hoppas det blir lÀttare nÀr det Àr ljusare lÀngre. För nu mÄste allt hinnas med nÀr det Àr ljust. Försöka trycka in 12 -13 timmars jobb/ mÄsten pÄ 7-8 timmar

..

Fridaaaa
2

Min Batman <3

flocken
0

#56: sÄ glad att han först kom hit och sen vidare till er

..

flocken
1

NystÀdat hos rosa.

..

Fridaaaa
0

#57 Vi Àr sÄ tacksamma över honom :)

#58 Älskar hennes fĂ€rg

flocken
1

Godmorgon
Rosa har fĂ„tt frukost. Sen hĂ€ngde hon pĂ„ armen för att se om det fanns nĂ„got gott i kylskĂ„pet. Det fanns det o hon bet mig pĂ„ armen 😆

..

Fridaaaa
0

#60 haha knasiga kanin

flocken
0

#61: man fÄr passa sig nÀr det Àr mat nÀra. Vilket inte Àr sÄ konstigt egentligen

..

Maleficum
0

#62: Det var samma med Moira i början (och ibland fortfarande om hon kÀnner man har nÄgot gott) men Àr ju verkligen inte konstigt nÀr de bott utan mat.

flocken
1

#63: det Àr sÄ tragiskt. Att inte ge djuren mat lixom

..

Maleficum
0

#64: Det Ă€r det verkligen! Är ju inte som att det Ă€r svĂ„rt att se till de alltid har hö Ă„tminstone.

Maleficum
0

Min lilla tröttmössa. Var jobbigt att besöka veterinÀren igÄr.
LevervÀrdena Àr exakt samma som sist men eftersom hon Àr frisk och pigg ska vi avvakta och sen kanske ta ett nytt prov senare i Är.

flocken
0

#66: vad beror de höjda levervÀrdet pÄ? Om ni vet

..

Maleficum
0

#67: Ingen aning och veterinÀren var förundrad att vÀrdena var sÄ exakt lika trots att hon haft ytterligare en medicin senaste tre mÄnaderna för att sÀnka dem.
Hon sa att Moira kanske helt enkelt tillhör de 5% av kaniner som har högre vÀrden utan att för den delen vara sjuka.

flocken
0

#68: ja det kanske bara Àr sÄ dÄ. Det viktigaste Àr att hon mÄr bra

..

Maleficum
0

#69: Eller hur, och bra verkar hon verkligen mÄ (om Àn lite trött efter gÄrdagens Àventyr).

flocken
0

#70: det Ă€r inte sĂ„ konstigt. Vem gillar gĂ„ till doktorn? 😄

Jag har haft en familj hÀr idag som kollat pÄ rosa.

..

Maleficum
0

#71: Nej, Ă€r nog inte mĂ„nga som gillar att gĂ„ till doktorn, förutom vĂ„r labbe Gletta, hon Ă€lskade att gĂ„ till veterinĂ€ren och drog in 😂

Åh, vad spĂ€nnande! Verkar de bra och verkar de gilla henne?

Är ibland sĂ„ sugen pĂ„ att skaffa en till kanin men vĂ„gar inte riktigt med tanke pĂ„ hur dĂ„lig Moira mĂ„dde med Wulfe och hur glad och harmonisk hon Ă€r nu. Sen hjĂ€lper nog inte hennes pĂ€lssituation av att ha en kompis som tovar till den extra đŸ€”

flocken
1

#72: sigge Ă€lskar veterinĂ€ren. Är med varje gĂ„ng jag Ă€r nere med kaninerna.

De har adopterat av mig innan. SÄ kÀnner mig helt trygg . Hoppas de vill ha henne. De fastnade Àven för lilla alfons. SÄ kanske tar bÄda o kastrerar honom som sÀllskap till rosa

..

Maleficum
0

#73: Det lÄter ju fantastiskt :) HÄller tummarna för det!

flocken
1

#74: Àven att det kÀnns pest att inte ha henne kvar sÄ skulle ÀndÄ detta kÀnnas bra. Rosa har blivit lite en medelpunkt hÀr hemma

..

Maleficum
0

#75: Kan förstÄ det!

flocken
1

Gahh vilken period jag Àr inne i just nu.
Jag mÄste snart fÄ en paus innan jag tappar det helt.
Att hela tiden finnas dÀr, hÄlla ihop en familj som behöver professionell hjÀlp. NÀr man faktiskt har en egen familj, företag, Àr svÄrt sjuk.

Imorgon flyttar rosa. Jag har sÄn Ängest över det..

..

Maleficum
0

#77: SÄ trÄkigt du har en jobbig period just nu :( Hoppas verkligen det blir bÀttre snart sÄ du inte helt brÀnner ut dig!

FörstÄr det Àr jobbigt att lÄta Rosa flytta, jag hade aldrig kunnat lÀmna ifrÄn mig Moira (hur jobbig hon Àn kan vara). De dÀr speciella individerna som bara borrar sig in i hjÀrtat för att stanna.

flocken
1

#78: jag har en vÀninna som blir hotad av sitt x och hans slÀkt. Sen drar de in mig o min familj i allt.
SÄ ska hÄlla min vÀninna över ytan. Samtidigt som jag har min familj och mina problem.
Jag börjar kÀnna mig helt slutkörd.

Att lÀmna ifrÄn mig rosa Àr en mardröm. Hur mÄnga tÄrar har denna lilla varelse gett mig?

..

Fridaaaa
0

#77 ❀❀❀❀

flocken
1

Mars.
Nu börjar jag lÀngta till första grÀset. Solen börjar komma ner över huset till kaninerna. Men det kommer vara nÄgra veckor v till med lera innan det torkar upp och börjar vÀxa grÀs

..

Fridaaaa
0

#81 Samma hÀr!
GÄr förhoppningsvis snabbt dit nu :)

flocken
0

#82: fÄr hoppas pÄ det.

..

Maleficum
0

Moira gillar att ge mig hjĂ€rtattacker genom att spela död đŸ€Ł

flocken
1

#84: sÄ gör Acke hÀr oxÄ. Sen blir han sur nÀr jag petar pÄ honom

..

Maleficum
0

#85: Moira hinner jag inte ens peta pÄ för hon reagerar sÄ fort jag rör mig. SÄ svÄrt att lyckas smyga dit och fota!

Önskar hon kunde ligga kvar Ă€ven om jag peta pĂ„ henne för det skulle göra det superenkelt att klippa mellan bakbenen (man kan skĂ„da pĂ„ bilden en lĂ„ng tuss jag kĂ€mpar med just nu mellan henne bakben) men icke!
Kommer Ät nÄgorlunda frÄn högersidan nÀr hon sitter och Àter men hon har supersvÄrt att tillÄta mig ta pÄ hennes vÀnsterben :/ FÄr mig att misstÀnka hon har nÄgon gammal skada dÀr (dÄ hon ibland har lite lustig skutt stil ocksÄ) men med tanke pÄ hur hon far runt hÀr hemma verkar hon iaf inte besvÀrad av det.

flocken
1

#86: min madicken var ju svÄrt skadad i en tass som liten och vÀldigt undernÀrd.
Jag fick ju tvÀtta hennes tass varje dag, ge medicin och rÀnna hos veterinÀren.
Hon tillÄter all beröring överallt. Tills jag ska vara pÄ hennes tass. DÄ rycker hon och gör allt för att komma undan

..

Maleficum
0

#87: Gissar obehaget sitter kvar i minnet Àven om det inte gör ont eller besvÀrar nu.

Är vĂ€l bara att jobba vidare. I början var hon ovillig med höger ocksĂ„ (inte lika extremt som vĂ€nster, hon lĂ€gger sig nĂ€stan pĂ„ vĂ€nsterbenet nĂ€r jag försöker komma Ă„t tassen đŸ€Ł) men blivit mycket bĂ€ttre och kan lyfta den tassen i typ en sekund numera innan hon vill ha tillbaka den. Mer trĂ€ning (och havre som Ă€r en favorit) sĂ„ blir det förhoppningsvis bĂ€ttre och om hon lĂ€r sig att lyfta och lĂ„ta mig hĂ„lla högerbenet sĂ„ kan jag lĂ€ttare komma Ă„t dessutom.
Med Kenzie (eftersom jag inte kunde lÀgga honom pÄ rygg eller sÀtta honom upp) gick det sÄ bra att lyfta ena bakbenet sÄ han lÄg pÄ sidan med bakpartiet och pÄ sÄ vis komma Ät att klippa mellan benen, superpraktiskt! Men han gillade Àven att ligga med bakbenen hÀngandes över mitt knÀ sÄ det var lÀtt att klippa ben och tassar.

flocken
1

#88: garanterat.
Vissa saker mÄste man göra. Som ta tovor och klippa klor..
Trots protester

..

Maleficum
0

#89: Precis. MÄste man sÄ mÄste man men försöker verkligen minimera all form av tvÄngshantering av Moira eftersom hon fÄr sÄdan panik av det och just nu gÄr det riktigt bra :) Kan klippa pÄ fram klorna nÀr hon sitter och Àter :) Bak klorna Àr det vÀrre med men, peppar peppar, sÄ verkar de hÄlla sig pÄ en bra lÀngd pÄ egen hand (Kenzies höll sig ocksÄ pÄ bra lÀngd sÄ behövde aldrig klippa bak klorna).
Är typ tvĂ„ klor pĂ„ speciellt ena framtassen som gĂ€rna vill bli lite lĂ„nga men övriga verkar hon hĂ„lla trimmade pĂ„ egen hand sĂ„ behöver oftast inte klippa nĂ„got pĂ„ dem.

Fridaaaa
0

Hemma pÄ timmar.
Resten av familjen Àr ivÀg sÄ jag har chansen att vila :)

flocken
1

Jag Àr sÄ trött pÄ kexx satinpÀls.
Den tovar sig hela tiden.
Han ser ut som en rugg uggla

..

Maleficum
0

#92: Med hans tov problem börjar jag fundera pĂ„ om Moira har satin i sig med tanke pĂ„ hur hemsk hennes pĂ€ls Ă€r 😅

Hon ser lite extra rolig ut just nu med de olika pÀls typerna i olika vÀxstadier.

flocken
1

#93: jag har Àven haft flera teddy hÀr hemma och ingen har tovat sÄhÀr.
Hans pÀls Àr sÄ xtremt mjuk och flygig.
SĂ„dĂ€r börjar kexx se ut. PĂ€ls i olika stadier och olika fĂ€rger 🙈
Tur att han fÄr stanna hÀr.

..

Maleficum
0

#94 Har senaste dagarna klippt tovor runt öronen, hon har tovor pÄ axlarna/runt halsen, tovor pÄ svansen och baktassarna. Hon verkar Àntligen blivit av med tovorna pÄ sidorna (för denna gÄng). Ryggen börjar fÄ den fina pÀlsen som höll sig tovfri i flera veckor i vintras men kommer nog hÄlla den nedklippt nu (med tanke pÄ sommaren och vÀrmen som Àr pÄ vÀg) verkar Àven som hon har sÄn under magen just nu (som tur Àr) men dÀremot verkar den inte vilja komma fram pÄ bringan eller runt svansen och könet sÄ dÀr fÄr jag fortsÀtta kÀmpa med att klippa konstant (dÀr verkar det vara extremt dÄlig angoraull medan rygg och mage verkar ha fuchs pÀls).
Hennes pÀls Àr ocksÄ otroligt mjuk och "len" Hoppas hennes "fÀll period" ska vara över snart sÄ jag kan fÄ lite paus i pÀlsklippandet.

Verkligen tur han fÄr stanna! Behövs ju verkligen nÄgon som vet vad som krÀvs för att ta hand om sÄdan pÀls och tyvÀrr Àr ju risken svÄrt att de hamnar fel (hur vÀl potentiella hem tror sig veta vad de innebÀr om de aldrig haft erfaren innan).

flocken
1

#95: han hade fruktansvÀrda tovor nÀr han kom.
Nu lyckas jag ta dom innan de blir för illa.
Kommer lite överallt. PÄ benen, magen, huvudet. Men huvudet lixom.
Det hjÀlper inte att borsta utan mÄste klippas.

..

Maleficum
0

#96: Samma med Moiras pĂ€ls, gĂ„r inte att hĂ„lla efter med borstning. Jag övade ju pĂ„ att borsta och det funka riktigt bra (hon acceptera det skapligt och jag kom Ă„t ordentligt ner i pĂ€lsen) men över en natt kom en tova nere vid huden och jag lyckades Ă€ndĂ„ borsta ut den (efter mycket besvĂ€r) men nĂ€sta dag var det tillbaka igen och Moira började tycka det var obehagligt sĂ„ var bara att ta fram saxen. Även nĂ€r pĂ€lsen Ă€r nedklippt till bara nĂ„gra mm sĂ„ tovar det pĂ„ vissa stĂ€llen (fattar inte hur den lyckas) sĂ„ nu har jag helt struntat i att borsta och kör saxen direkt och bara försöker hĂ„lla det nerklippt.

Moira fÄr tovor bakom öronen/i nacken men, peppar peppar, sÄ fÄr hon inte pÄ huvudet eller i kindpÀlsen men dÀremot fÄr hon runt halsen (sÄ lÀskigt att klippa dÀr) sen blir det sÄklart i armhÄlorna och knÀvecken (dÀr det gnids), bakdelen och runt och pÄ svansen och könet. Magen verkar klara sig bra (som tur Àr) och frambenen. Delar av bakbenen och tassar gÄr bra men hon kan fÄ uppe pÄ tassarna och vid sidorna (och ibland under baktassarna). Men dessa tovor verkar lossna av sig sjÀlvt efter ett litet tag.

Men det Àr ett evighetsgöra med ytterst fÄ "viloperioder" dÀr man kan pusta ut och inte behöva stÄ med saxen i högsta hugg! TyvÀrr funkar skÀren jag testat inte speciellt bra pÄ pÀlsen heller sÄ har helt hoppat över iden att lÀra henne tolerera rakapparaten (hade annars varit lite lÀttare och smidigare om det funkat).

Hoppas bara hon följer mina angoror jag haft som fÄtt lÀttare och lÀttare pÀls att sköta (dÄ de fÄtt mer tÀckhÄr och mindre underull med Ären).

flocken
0

#97: maskin kan jag aldrig tÀnka mig funkar pÄ denna pÀls.
Kexx godtar att jag borstar, vÀnder och vrider. Men kÀnns inte ok att dra o slita.
O Àr sÄ rÀdd att klippa fel

..

Maleficum
0

#98: Jag har i stort kommit över rĂ€dslan att klippa fel efter alla Ă„r men nĂ„gra stĂ€llen (som runt könet) Ă€r jag fortfarande lite nervös över (hjĂ€lper inte att jag vid ett tillfĂ€lle rĂ„kade klippa Lupin i pungen 🙈). Har rĂ„kat klippa i skinnet vid nĂ„gra tillfĂ€llen genom Ă„ren men det har alltid varit översta "lagret" sĂ„ det har aldrig blött eller behövts göras nĂ„got sĂ€rskilt med och det lĂ€ker fort.

DÀremot var jag supernervös med Wulfe eftersom han kunde sprÀtta till helt utan förvarning (annars brukar man ju alltid mÀrka nÀr de Àr pÄ vÀg att sprattla till).

flocken
0

#99: jag har aldrig haft nÄgon med denna, ursÀkta ordvalet, skit pÀls.
Att de tovat mellan bebis/ vuxen pÀls Àr inget konstigt.
Men som jag förstÄtt det med satinpÀlsen sÄ avlar man inte lÀngre pÄ det.

..

Maleficum
0

#100: Wulfe Àr den vÀrsta pÀls jag varit med om och Moira Àr en nÀra tvÄa (vilket kanske inte Àr konstigt för jag misstÀnker de var syskon).

Haft nÄgra angoror med mer lÀttovad pÀls men fullt hanterbar (mer tovor en bit ut i pÀlsen sÄ det Àr lÀtt att komma in under och klippa).

Tror de flesta dvÀrgvÀdursuppfödare slutat avla pÄ satiner dÄ speciellt vÀdur, satin (och mÄnga gÄnger rex) haft vÀldigt hög andel bettfel och fÄtt avlivas unga.

Vet det finns nÄgra KAF uppfödare som avlar liten Satin och de har aldrig mÀrkt nÄgra problem med tÀnderna hos sina, aldrig tidigare hört att pÀlsen skulle vara konstig heller men Àr det seriös stamboks avel sÄ avlas de vÀl ocksÄ för korrekt och lÀttskött pÀls. Finns Àven nÄgra med satinangora men inte sÄ vanligt lÀngre, kanske för pÀlsen Àr jobbig pÄ dem?

Fridaaaa
0

#100 Nej satin ger ofta tex tandfel. Är som pĂ„ marsvinen = inget bra med satinpĂ€ls

flocken
0

#101: kexx uppfödare har lagt ner helt. De hade alla hÄrlag.

Jag tycker det Àr sÄ tragiskt att aveln gÄr Ät fel hÄll. Bara kolla dessa mini loop.
De har ingen nos lÀngre. NÀstan ihoptryckta som en bulldog. Bara för mÀnniskans vilja.

..

Maleficum
0

#103: HĂ„ller med. Är sĂ„ synd mĂ€nniskor ska avla pĂ„ sĂ„na extremer hela tiden!

flocken
1

En hÀrlig skogspromenad avklarad.
DÄ nÀr de flesta kopplar bort omvÀrlden.
Min hjÀrna gÄr pÄ högvarv. Planerar hagar, burbygge.
Är det nĂ„got fel pĂ„ min hjĂ€rna?

..

Fridaaaa
0

Konstigt vÀder. Haglat och nu Àr det sol haha
Varit pÄ öppna förskolan med sonen, samt inhandlat nytt överkast

flocken
0

Idag har vi det utslagna vitsippor. VÄren Àr sÄ hÀrlig.
I helgen ska alla nya kaniner fÄ komma ut i hage. DÄ har de suttit i karantÀn. NÄgra skulle behöva nÄgra dagar till.

..

flocken
1

Helgen över.
Vi har fÄtt en vildkanin som rÀnner hos djuren. Den har rivit 2 av mina hanar pÄ nosen.. sÄ nu fÄr jag sÀtta upp trÀskivor för burarna pÄ nÀtterna.
Mannen har byggt nÄgra nya sitthyllor.
Börjar bli bra dÀr ute. Hoppas bara grÀset vÀxer.
PÄ bild fina strössel som söker nytt hem

..

flocken
1

HÀr Àr vÄr lilla gÀst, lilla vildis

..

Fridaaaa
0

#109 SÄ himla söt

Maleficum
0

#109: Verkligen söt! Men kanske inte riktigt vad man vill ha besökandes sina tamkaniner (med tanke pÄ smittor).

SjÀlv har jag kÀnt mig som vÀrldens sÀmsta kaninÀgaren idag!

Vi Äkte hem frÄn sommarstugan sÄ behövde fÄnga Moira för att fÄ in i transporten (hon kÀnde pÄ sig nÄgot och vÀgra gÄ in sjÀlv trots att hon i vanliga fall Àr superduktig pÄ det och "Äkt transport" flera av dagarna vi varit dÀr (mellan stugan hon och jag sover i och stora huset).

Hon gillar ju fortfarande inte att bli hanterad sĂ„ nĂ€r jag vĂ€l fick tag i henne sĂ„ skrek hon 😭 hon har aldrig gjort det tidigare, inte ens i början nĂ€r hon var konstant stressad och panikslagen och jag var tvungen att tvĂ„ngshĂ„lla för pĂ€lsvĂ„rden. KĂ€nde att mitt hjĂ€rta brast och att jag helt förstört hennes förtroende för mig.

Hon verkar dock glad att fÄ ha kommit hem och har varit fram och tagit godis frÄn min hand och lÄtit mig klappa lite pÄ huvudet men hon Àr fortfarande pÄ tÄrna. Hoppas inte alla vÄra framgÄngar i lyfttrÀning och transport och annan hantering ska ha gÄtt förlorad nu.

flocken
0

#111: nej.. denna mÄste bort dÄ den skadat en av mina hanar.
Imorgon ska vi Àven kontakta kommunjÀgaren. Samt att fÀlla kommer i veckan.

Vissa saker mĂ„ste man lixom göra. Är sĂ„ tacksam att Maja gĂ„r in i transporten pĂ„ kommando. AnvĂ€nder gamla transporter som hus. SĂ„ de ska vara vana

..

Maleficum
0

#112: Hoppas det löser sig fort med den.

Har alltid transporten framme och hon hoppar sjÀlvmant in i den flera gÄnger om dagen för att fÄ godis (dÄ vi trÀnat massor pÄ det) men tyvÀrr sÄ tappar hon ju allt nÀr hon hamnar i paniklÀge (som hon gjorde nu tyvÀrr) och vi hade inte tyvÀrr inte tid att vÀnta ut henne (Àr ju en lÄng resa som ofta tar runt 7 timmar).

Hon fÄr ju lÀtt panik av att kÀnna sig trÀngd och instÀngd sÄ just att stÀnga transporten Àr fortfarande svÄrt ibland för henne trots att jag Àven trÀnat det massor. Men det brukar som tur Àr oftast funka bra.
Detta var bara andra gÄngen jag verkligen behövt tvinga in henne i transporten alla andra gÄnger (vilket blivit ganska mÄnga nu med sommarhusbesök och veterinÀrbesök) har hon hoppat in sjÀlv. SÄ vi ligger iaf fortfarande lite pÄ plus sidan.

Nu nÀr min kompis kom pÄ fika (som Moira vet innebÀr godis till henne) sÄ kom hon fram och hoppa sen in i transporten för att Àta godiset som var kvar i den (som hon inte Ät under resan) men hon kommer nog vara skeptiskt första dagarna om jag Àr nÀra den.

flocken
1

#113: men dĂ„ ser hon iaf transporten som en trygg plats. 🙂

..

Maleficum
0

Idag har Moira varit nĂ€stan helt sig sjĂ€lv đŸ„°
Bara transporten som mÄste börja om trÀningen med (hon hoppar in i den men inte om jag Àr i nÀrheten).

Fick klippa halva ryggen idag och hoppas jag fÄr klippa resten imorgon. MÀrker att hon blir superkÀmslig i huden nÀr hon börjar fÀlla (vilket hon gör just nu) och vÀgrar lÄta sig borstas (och fÄr jag borsta lite fÄr hon direkt obehag runt ögonen och skakar pÄ huvudet och börjar klia sig frenetiskt i öronen, Wulfe var lika dan fast 100 gÄnger vÀrre) sÄ dÄ fÄr det bli nedklippt istÀllet.

flocken
1

MisstÀnker att fÀllan jag köpte Àr för liten.
Min Ängest över djuren bara stiger. Bamse Àr skadad, vÄgar inte ha de i hagarna, tÀnk om honorna Àr drÀktiga.
O I tisdags kvÀll var sonen med i en moped olycka dÄ han körde pÄ ett rÄdjur.
Det gick bra med skrubbsÄr, lite svullen och ont och chockad.
Men jag som redan har förlorat ett barn bröt ihop helt framför barnen igÄr. Men samtidigt Àr det vÀl bra att de ser att mamma oxÄ kan vara ledsen och rÀdd.
Men dagen var bara Ängest och huvudvÀrk.
Hoppas pÄ bÀttre dag idag

..

flocken
1

Kommun jÀgaren ska komma med Ànnu fler fÀllor.

..

Fridaaaa
0

#117 JĂ€ttebra!

flocken
0

#118: gÄr inte detta fÄr han skjuta.
Mina fÄr inte gÄ ut just nu

..

flocken
1

HuvudvÀrk och trött.

Vildkaninen Ă€r infĂ„ngad och utslĂ€ppt i skogen. Äntligen Ă€r mina kaniner lugna igen. De har varit sĂ„ stressade

..

flocken
1

Godmorgon
Regnat nÀstan hela natten vilket stört mig.
Brukar alltid regn sÀkra hagarna men inte nu eftersom detta inte var planerat.
Men de klarar sig.. har bra med hus.

..

Fridaaaa
1

Jobbat klart för dagen
SlÀngt in pommes i airfryer och snitzel i ugnen, fÄr duga idag :)

91Marran
0

#122: Åh vad gott!

Mvh
Mig

flocken
0

#122: svÀrmor kom med kroppkakor

..

Fridaaaa
0

#123 Mycket :)

#124 Jag Àr inget fan av det, men har en annan hÀr hemma som Àlskar det hehe

Fridaaaa
0

Kommit en hel del snö hÀr
Ska ut en svÀng med sonen och hunden i skogen tÀnkte jag :) Dricka lite varm choklad sen nÀr vi kommer in

Diskussionen har nÄtt max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
InlÀgget Àr lÄst för nya kommentarer