Sällskapskaniner iFokus

Sällskapskaniner

Etikettbeteende-och-skötsel
Läst 38 ggr
flocken
0

Äldre kaniner.

Hur gamla har era äldsta blivit?
Ni som har äldre märker ni någon skillnad på dom?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gubbe panzar är ca 6,5 år.
Han har haft sina dalar o mått riktigt dåligt. Framförallt under sommaren. Trodde han skulle få somna in i somras.
Han tappar all ork och bara sover. Han sover djupt.
Ibland fick vi nästan skaka liv i honom.
Nu under vintern är han piggare.
Han är frisk så ingen sjukdom.
Han är en väldigt stor dvv på 2,5 kg

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Maleficum
0

Min äldsta var också min sjukaste kanin.
Blinda angora Kenzie avlivades 2-3 månader innan sin 7års dag. Hade säkert kunnat hålla liv i honom tills dess med massa mediciner och grejer men kände att jag inte ville vänta tills han fick mer problem.

Njurarna börja svika och han hade svårt att hålla sig. Vätska i buken som tryckte på lungorna när han låg så han hade svårt att andas, gikt i ena framtassen och trycksår på hälarna och även tårna på framtassarna men han var fortfarande relativt pigg och gjorde glädjeskutt.

Mina andra angoror har blivit fem till sex år och alla var pigga in i det sista (Tizzy fick tumör vid hjärtat och fick äta vätskedrivande sista perioden och Lupin fick stroke övriga vet jag inte orsaken).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
0

Jag tycker det är så svårt att veta när det är dags.
Just nu är panzar piggare än på länge. Sticker även ifrån mig i hagen.
Men som i somras då han var dålig i 3 dygn, pigg 1 dygn.
Vi hade bokat avlivning flera gånger som vi avbokade för han blev pigg igen

…………………………………..

Maleficum
0

#3: Det är supersvårt! För Tizzy blev det avlivning den dagen hon inte tog sin medicin (hon fick den i russin som hon älskade). Nymphadora matvägra och jag stödmata under dagen men så helt plötsligt såg jag blicken "dö" och då visste jag att hon inte var där längre och jag åkte in och avliva. Lupin gick det ju fort så han dog i min famn hemma.
Med Kenzie var det främst andningen,ville inte riskera att komma upp en morgon och se honom ligga och kvävas. Hade turen att kunna avliva honom hemma i lugn och ro och han bara sov men vägrade dö (typiskt honom) så efter en lång stund fick han en sista spruta rakt i hjärtat (vi alla trodde det skulle gå fort med tanke på alla problem han hade på slutet).
Wulfe var nog svårast eftersom han var helt frisk men led ju så fruktansvärt av pälsen och pälsvården.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
0

10 år har mina äldsta blivit.
Min äldsta nu fyller 6 år här i februari/mars.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.