Nellies framsteg đ
Jag mÄste bara visa er skillnaden pÄ lilla nellie.
Nellie kom hit tillsammans med sin partner musse för ungefÀr 2 veckor sedan.
BÄda av rasen teddy.
Musse var helt tovfri men med lite mjÀll. Han har fÄtt slipa sina tÀnder som var sneda.
Nellie kom med pÀls som en tovig matta. Hon var sur och grinig. Morrade nÀr man skulle ta pÄ henne.
Jag och en vÀninna pÄbörjade resan att fÄ ordning pÄ hennes pÀls.
Vi klippte tovor och borstade.
Vi fÀllde en och en annan tÄr och svor en del.
Hon tappade bara mer och mer pÀls.
Huden var sÄrig, röd, irriterad.
Men hon hade en Àngels tÄlamod.
Vi hade pÀls överallt.
NÀr vi hade fÄtt bort det mesta fick hon vila upp sig. Började vÀnja henne att bli borstad och pÀlsen Äkte av i tussar.
Jag pÄbörjade behandling med oljan nutrolin-skincoat.
BÄde nellie och musse fÄr varje dag en liten passande dos i munnen.
Musses mjÀll Àr nÀstan borta.
Nellie börjar fÄ ny fin pÀls. Hon har mycket bÀttre temperament.
Jag lÄter bilder pÄ henne sÀga allt
âŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠâŠ..
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Stackars liten! SÄ otroligt obehagligt det mÄste ha varit för henne.
Det Àr vÀldigt trÄkigt att sÄ mycket avel fokuserar pÄ pÀls som inte Àr funktionell, och som krÀver en massa skötsel. Det ligger definitivt inte i kaninens intresse att ha sÄn pÀls.
#1: jag ser inga problem med pÀlsen om den hÄlls kort eller borstas.
Jag sjÀlv Àlskar pÀlsvÄrd pÄ alla djur.
Men tyvÀrr köper mÄnga för att de Àr söta och förstÄr inte arbetet med att hÄlla de fina.
SÄ mycket tycker jag hÀnger pÄ att uppfödare inte undervisar sina köpare samt privatpersoner som avlar utan kunskap.
En teddypÀls ska inte vara svÄrskött
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
#2: Problemet med sÄn dÀr pÀls Àr ju att den mÄste skötas, för att den inte ska tova ihop och plÄga kaninen. Och eftersom kaniner ofta hamnar hos folk med bristande kunskap sÄ Àr risken rÀtt hög att det blir kaninplÄgeri av det hela.
Det var sÄ jag menade. Naturligtvis Àr hon fullstÀndigt bedÄrande, men jag Àr övertygad om att hon hellre hade haft en kort, funktionell pÀls, om hon fÄtt vÀlja sjÀlv.
#4: hĂ„lls den kort Ă€r det inga problem alls đ
Ăr sĂ„n skillnad
FörstÄr inte svÄrigheten med att kamma, tar ju inte lÄng tid för en liten kanin.
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
#6: nej och hon som Àr sÄ liten. Inte ens 1 kg. Tar bara nÄgra minuter att borsta igenom